مسعود وکیل، رئیس کارگروه آموزش شورای عالی قرآن شهرداری تهران در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گزارشی از اهم فعالیتهای کارگروه آموزش شورای عالی قرآن شهرداری تهران ارائه داد و با اشاره به اهداف این کارگروه، اظهار کرد: بررسی و برنامهریزی فعالیتهای آموزشی از اهداف این کارگروه است.
وی ادامه داد: به طور کلی یکی از ارکان اصلی هر فعالیت فرهنگی، فعالیت آموزشی است و با توجه به اینکه مخاطبان آن فعالیت فرهنگی چه افرادی باشند، مسلما باید برنامهریزی آموزشی متناسب با مخاطبان صورت گیرد.
وکیل با اشاره به اینکه فعالیت آموزشی یکی از ارکان فعالیتهای فرهنگی را تشکیل میدهد، بیان کرد: از ابتدای تشکیل شورای عالی قرآن شهرداری این کارگروه آموزشی تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرد. نخستین طرح این کارگروه، بررسی آثار و مکتوبات قرآنی مرتبط با کودکان دوره پیشدبستانی بود.
رئیس کارگروه آموزش شورای عالی قرآن شهرداری تهران اضافه کرد: از آنجا که بخشی از فعالیتهای کانونهای فرهنگی شهرداری، خانههای قرآن سرای محله و ... مربوط به کودکان مقطع پیشدبستانی بوده و آثار مختلفی نیز در این زمینه تألیف شده است، کارگروه این آثار را مورد بررسی قرار داد تا آثار قابل قبول که از استانداردهای لازم برخوردار هستند، معرفی شود.
وی ادامه داد: کارگروه در برنامهریزی فشرده و با بررسی آثار از میان آنها، پنج مجموعه را که مورد تأیید قرار گرفت، مشخص کرد. هنگامی که گزارش کار به شورای عالی قرآن ارائه شد، مورد توجه قرار گرفت که ضمن تجلیل از اعضای کارگروه آموزش، اعلام شد که کار خوب و مورد قبولی است اما در جهت فعالیتهای آموزشی کفایت نمیکند و از کارگروه خواسته شد تا یک برنامه آموزشی کلی برای مخاطبان طراحی کند.
وکیل با اشاره به اینکه فعالیتهای فوق درباره فعالیت خانههای قرآن سرای محله بیشتر مد نظر بود، اظهار کرد: در این زمینه تأکید شد که چند مسئله مورد توجه قرار گیرد؛ اینکه مدیران خانههای قرآن باید از تواناییها و صلاحیتهای قرآنی لازم برخوردار شوند و در مرحله بعد باید از مربیان مجرب استفاده شود و سپس تدوین برنامههای آموزش قرآن برای قرآنآموزان در دستور کار قرار میگیرد.
وی بیان کرد: از مجموع اینها اولین گام تدوین برنامه برای مدیران خانههای قرآن بود که برنامه تدوین شد و آماده ارائه به شورای عالی قرآن است که پس از آن اجرا میشود. امید است این برنامه برای مدیران 140 خانه قرآن در چهار زمینه اساسی که برنامهریزی شده است، عملیاتی شود.
وکیل بیان کرد: از جمله این برنامهها میتوان به صلاحیت آموزش مدیران در حفظ، تدبر، مفاهیم و انس با قرآن اشاره کرد که باید در این زمینهها از صلاحیت لازم برخوردار باشند، معیار دیگر برخورداری از صلاحیت آموزش عمومی است که بخشی مربوط به روانشناسی تربیتی شامل روانشناسی رشد و یادگیری است تا مدیران با زمینه ذهنی و روانی مخاطبان، آشنایی داشته باشند.
رئیس کارگروه آموزش شورای عالی قرآن شهرداری عنوان کرد: از دیگر بخشها میتوان به مهارتهای استفاده از فضای مجازی و تبادل اطلاعات و توجه به مسائل اخلاقی و سبک زندگی اشاره کرد.
وکیل بیان کرد: در این چهار حوزه، برنامهها و دروس تدوین شده است تا طی حدود دو ترم این موضوعات برای مدیران آموزش داده شود.
یادآور میشود، حجتالاسلام سیدحسین کوششی، دبیر شورای عالی قرآن
شهرداری، مسعود وکیل، رئیس کارگروه آموزش، میثم طاهرآبادی، دبیر کارگروه آموزش،
مهدی نادی، تهرانی و صفری از اعضای کارگروه آموزش این شورا هستند.