به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری نوزدهمین جشنواره بینالمللی قصهگویی صبح امروز 24 بهمنماه با حضور علیرضا حاجیانزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
حاجیانزاده در این نشست گفت: هنر قصهگویی، هنر مردمی است؛ چرا که قصهگویی به تعداد کودکان و نوجوانان کشور وجود داشته و جمع زیادی را شامل میشود و صاحبان این هنر مادران، مربیان و کتابداران هستند؛ از اینرو این هنر در چارچوب هنر تجاری و اقتصادی قرار نمیگیرد.
وی با بیان اینکه محتوای هر قصه برگرفته از فرهنگ و تمدن است، افزود: قصهگویی روشی برای آموزش غیرمستقیم در حوزه مفاهیم اجتماعی، دینی، فرهنگی و آموزشی بوده و در کنار آموزشهای کلاسیک این آموزش نیز امری ضروری و لازم است.
حاجیانزاده در ادامه با بیان اینکه قرآن احسن القصص است، ادامه داد: قرآن در قالب بهترین قصهها نازل شده؛ از این رو قصهها میتواند برای کودکان دوره ابتدایی و نوجوانان مفید و مؤثر باشد.
وی با اشاره به بخشهای گوناگون این جشنواره عنوان کرد: این جشنواره در بخشهای ملی، بینالمللی، داستاننویسی رضوی و مقالهنویسی و برنامههای جنبی است که از 27 بهمنماه تا یکم اسفندماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.
مدیر عامل کانون تصریح کرد: شرکتکنندگان این جشنواره شامل چندین گروه اعم از مربیان کانون، قصهگویان آزاد، پدربزرگها و مادربزرگها، نوجوانان کانون، مربیان فراگیر کانون و قصهگویان رضوی است که در سه بخش ملی، بینالمللی(قصهگویان خارجی) و مقالات به صورت رقابتی برگزار میشود.
حاجیانزاده گفت: در نوزدهمین جشنواره قصهگویی 4305 قصهگو بوده که 470 قصهگو به مرحله نهایی راه یافته و از میان آنها 3 نفر به عنوان برگزیده معرفی میشود، همچنین 1090 مربی، 747 قصهگوی آزاد، 446 قصهگوی پدربزرگ و مادربزرگ، 1736 اعضای نوجوان با 17 قصه فراگیر و 179 قصه رضوی با یکدیگر به رقابت پرداختهاند و در این راستا از سه نفر در بخش بینالملل، سه نفر در بخش ملی، 2 نفر از پدربزرگها و مادربزرگها و 11 نفر نوجوان تجلیل میشوند و از میان قصهها نیز 1 قصه در بخش فراگیر و 3 قصه در بخش رضوی به عنوان برگزیده معرفی میشود. در بخش مقالات نیز 161 شرکتکننده حضور داشته و 82 مقاله به مرحله اول رسیده و 6 مقاله دفاع شده و از میان آنها 3 اثر برگزیده میشود.
وی ادامه داد: نوزدهمین جشنواره بینالمللی قصهگویی که شامل قصههای رضوی، قصههای آزاد و قصههایی به سبک ایرانی و اسلامی است به ترتیب شامل 179 اثر، 246 و 843 اثر را در برمیگیرد.
حاجیانزاده با اشاره به ویژگیهای این دوره بیان کرد: حضور نوجوانان یکی از ویژگیهای این دوره است که در گذشته منحصر به مربیان بود و در دوره قبل پدربزرگها و مادربزرگها اضافه شد و در این دوره نیز نوجوانها اضافه شده است تا این موضوع در بین خانوادهها بیش از پیش گسترش یابد. البته مادران نیز میتوانند به عنوان قصهگو در بخش آزاد با سایر قصهگوها به رقابت بپردازند.
وی درباره نشر قصهها در جامعه ایرانی عنوان کرد: نشر قصهها یکی از اهداف این جشنواره بود و در این دوره 116 قصه در سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بارگذاری شده و علاقهمندان میتوانند آنها را دانلود کرده و قصهها را بشنوند همچنین بستههای قصهگویی به صورت سیدی آماده شده و در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر تقویت دبیرخانه دائمی نوزدهمین جشنواره بینالمللی قصهگویی تأکید کرد و گفت: این جشنواره در طول سال فعال بوده و نیازمند این است که بیش از پیش تقویت شود و در این راستا قصههای بومی و ایرانی و اسلامی در سال گذشته در قالب 16 کتاب قصه منتشر و در هجدهمین جشنواره رونمایی شد.
وی در ادامه نقش قصهگویی و قصهخوانی در کتابخوانی و مطالعه را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: قصهگویی یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در کتابخوان شدن کودکان و نوجوانان است و نباید از این ظرفیت غافل شد؛ از این رو قصههای خوب باید برای کودکان و نوجوانان معرفی شود و فرهنگ نقل شفاهی قصهها یکی از این روشها است.
حاجیانزاده در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چه اندازه بر بهرهگیری از قصههای مکتوب تأکید میشود و یا به عبارت دیگر قصههایی که گفته میشود مکتوب شدهاند یا خیر؟ گفت: قصههایی که در کتابها است در قصهگوییها استفاده میشود همچنین بسیاری از قصهها به صورت مکتوب و یا شنیداری درآمدهاند.
وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چرا قصههای دینی و قرآنی در این جشنواره مورد توجه نبوده است؟ عنوان کرد: در این جشنواره بخش قصههای رضوی وجود دارد و به عبارتی بخش قصهگویی و کودک و نوجوان جشنواره رضوی به کانون واگذار شده است و برای اینکه ارتباط بین این جشنواره و فعالیتهای این کانون برقرار شود، این بخش را با قوت بیشتری برگزار میکند و این موضوع به این معنا نیست که به قصههای غیر رضوی پرداخته نمیشود، بلکه قصههای دینی و قرآنی در بخش آزاد دنبال میشود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین در پاسخ به سؤال سوم خبرنگار ایکنا درباره شناسایی ضعفهای داستانهای دینی و قرآنی برای کودکان و نوجوانان گفت: در این زمینه پژوهشی صورت نگرفته و اقدامی انجام نشده است، البته پژوهشی آغاز شده اما به نتیجه نرسیده است.