نماینده ایران در نخستین مسابقات بین‌المللی بانوان از خاطراتش می‌گوید/ خانواده‌ای با 4 حافظ و یک شهید
کد خبر: 3577386
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴

نماینده ایران در نخستین مسابقات بین‌المللی بانوان از خاطراتش می‌گوید/ خانواده‌ای با 4 حافظ و یک شهید

گروه چهره ها: زینب محمدنژاد، حافظ کل قرآن کریم از شهرستان ارومیه است که به دلیل رقابت‌های تنگاتنگ بانوان در مرحله انتخابی برای نخستین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان کشورمان با حسن حفظ، قرائت و تجوید، رتبه برتر را کسب کرد.

زینب محمدنژاد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برپایی نخستین دوره مسابقات قرآن آن هم در سطح بین‌المللی برای بانوان قرآنی کشورمان، انتظاری است که سال‌ها منتظر آن بودند که همزمان با سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف، نخستین دوره این مسابقات ویژه بانوان برگزار می‌شود.

آغازین روزهای هفته جاری با گردآمدن رتبه‌های نخست بانوان طی 10 سال اخیر بود تا پس از دو روز رقابت در مرحله انتخابی و ارزیابی با قضاوت 10 داور برجسته کشورمان که شنیده‌ها و دیده‌ها حکایت از رقابت فشرده و نزدیک به هم را داشته است که در نهایت بهترین آنها به مرحله بین‌المللی راه پیدا کند و با توجه به حضور نمایندگان سازمان اوقاف و امور خیریه، دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم و اداره‌کل قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات قرآن سایر کشورها در بخش بانوان نیز منوط به این جلسه شد. تا یک حافظ کل قرآن کریم معرفی شود.

آغاز حفظ قرآن از هفت‌ سالگی
زینب محمدنژاد، حافظ کل قرآن از شهرستان ارومیه توانست به مرحله نخستین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش بانوان راه پیدا کند. وی که در سال 68 در خانواده قرآنی متولد شد و پرورش یافت در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص روند حفظش می‌گوید: از هفت سالگی حفظم را با حفظ سوره‌های کوچک قرآن به همراه سه برادرم آغاز کردم.
وی با اشاره به احساس لذت‌بخش و رقابتی که میان او و برادرانش برای حفظ قرآن رخ می‌داد، اظهار می‌کند: در ابتدای راه، برنامه‌ای برای حفظ کل قرآن نداشتیم، اما با تشویق والدین و با پیگیری‌های پشت صحنه مادرم توانستیم قرآن را طی دوره‌ای و سپس به صورت فشرده طی چهار سال حفظ کنم.

آموزش حفظ قرآن به صورت شخصی
محمدنژاد که به روش شخصی و به دور از بهره‌گیری از شیوه‌های آموزشی مؤسسات حفظش را دنبال و تکمیل کرده است، می‌گوید: پس از حفظ سوره‌های کوچک قرآن به همراه برادرانم، سعی کردیم تا به صورت حفظ یک صفحه از قرآن آیات را حفظ کنیم و برخی از روزها دیدیم حتی توانایی و استعداد داریم تا سه صفحه از قرآن را حفظ کنیم.
وی با اشاره به اینکه البته محفوظاتمان را مرور نیز می‌کردیم، اظهار می‌کند: حتی پس از اتمام هر جزء، پدرم از ما سؤال می‌کرد و در صورتی که محفوظاتمان را بدون اشکال ارائه می‌کردیم، پدرم جواز ورود به حفظ قرآن جزء بعدی را به ما می‌دادند.
این حافظ قرآن می‌گوید: حتی در ابتدای حفظم نیز تلاوت‌های منشاوی را گوش می‌دادم تا اشتباهات اعرابی در تلاوت قرآن نداشته باشم. دو سالی که مانده بود حفظم تکمیل شود و بیش از 20 جزء از قرآن را حفظ بودم روزی دو صفحه آیات را حفظ می‌کردم.

اتمام حفظ در سال 80

او که حفظش را در سال 80 به اتمام می‌رساند و پس از آن در مسابقات شرکت کرده، هرچند پیش از آن در مسابقات رشته حفظ اجزاء شرکت می‌کرده است، درباره حضورش در مسابقات قرآن و رتبه‌هایی که کسب کرده است، اظهار می‌کند: از سال 78 با حضور در مسابقات اوقاف طی‌ سال‌ها یک بار در رشته‌های 10 و بار دیگر در رشته 20 جزء شرکت کردم و حائز رتبه برتر شدم و از سال 81 در رشته حفظ کل مسابقات اوقاف شرکت کردم که در سال‌های 81 و 82 در مرحله سراسری مسابقات اوقاف حائز رتبه نخست شدم و در سال 84 که مسابقات در دو مقطع سنی زیر 16 و بالای 16 سال نیز برگزار شد و در مقطع زیر 16 سال در رشته حفظ کل رتبه اول را کسب کردم.

پنج سال وقفه از حضور در مسابقات
وی با اشاره به پنج سال وقفه‌اش از حضور در مسابقات به دلیل کم کاری مسئولان و اینکه مسئولان شهرستانشان قول حضورش در مسابقات را داده بودند اما هنگامی که نزدیک مسابقات می‌رسید با پوزش و عذرخواهی، جریان عدم شرکتش در مسابقات را پشت گوش می‌انداختند، می‌گوید: از سال 89 مجدد در مسابقات اوقاف شرکت کرده است و حائز رتبه‌هایی نیز شده است.
محمدنژاد که همسرش حوزوی است و یکی دیگر از مشوقانش است که پس از ازدواج نیز وی را برای حضور در انواع مسابقات تشویق می‌کرده، در خصوص احساسش از اینکه نماینده جمهوری اسلامی ایران در نخستین مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان در بخش بانوان است، می‌افزاید: فکرش را نمی‌کردم که انتخاب شوم چون همه رتبه اول را در مرحله سراسری مسابقات اوقاف تجربه کرده‌اند و رقابت‌ها خیلی فشرده بود که فکرش را نمی‌کردم که بتوانم برنده شوم و انتخاب شدم.
وی می‌گوید: نهایت خوشحالی و خوشبختی را از این انتخاب دارم و از آنجا که برای نخستین بار بانوان در سطح بین‌المللی مسابقات کشورمان حضور دارند وظیفه‌ام سخت‌تر و سنگین‌تر می‌شود تا بتوانم تمام تلاشم را انجام دهم تا لایق نمایندگی کشورمان را با کسب رتبه داشته باشم.
هنگامی که از محمدنژاد درباره برنامه‌اش برای تثبیت محفوظات و آمادگی‌اش برای مسابقات بین‌المللی پرسیدم، اظهار می‌کند: طی برنامه‌ریزی از روزهای آینده، هر روز محفوظات دو جزء از قرآن را تمرین می‌کنم و برای بخش صوت و لحن و قرائتم نیز با لوح‌های فشرده تمرینم را ادامه خواهم داد.

برادری با دو رتبه بین‌المللی و برادری شهید
مرتضی محمدنژاد که در رشته حفظ کل در مسابقات قرآن عربستان در سال 87 و همچنین در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در سال 90 حائز رتبه برتر شده است، یکی از برادران زینب محمدنژاد است. همچنین یکی دیگر از برادران وی «سرهنگ مصطفی محمدنژاد»که حافظ قرآن نیز بوده است در سال 93 در منطقه عملیاتی شمال استان آذربایجان غربی نیز به درجه رفیع شهادت رسید.
از وی درباره میزان بهره‌برداری‌اش از آموزه‌های قرآنی و برکات قرآن در زندگی‌اش می‌پرسم و می‌گوید: اینکه خداوند توفیق حفظ قرآن را به من و از سوی دیگر وجودم در خانواده قرآنی را داده است مهم‌ترین برکتش بر من بوده است.
محمدنژاد با ابراز گلایه از اینکه با وجود مراجعه به مؤسسات و یا سازمان‌های شهرشان اما هنوز نتوانسته به امر تدریس قرآن بپردازد، ادامه می‌دهد: برخی از بانوان که تنها چند جز از قرآن را حفظ هستند، کلاس‌های حفظ قرآن را به عنوان مربی برگزار می‌کنند که بعضا نیز به دلیل روش‌های نادرست که به قرآن‌دوستان یاد می‌دهند موجب دلزدگی آنها از کلام وحی می‌شوند. لذا نیازمند توجه بیشتر مسئولان به درخواست‌ها و مطالبات قرآنیان کشور هستیم.
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ - ۱۴:۳۹
1
1
با سلام
وجود چنین بانوانی واقعا مایه افتخار است که با تلاش و کوشش خود به چنین موفقیتهایی دست یافتند.
کاش چنین چهره هایی بیشتر معرفی شوند تا در این عصر وا نفسا جوانان الگوهای مناسبی برای ادامه زندگی داشته باشند.
مشوق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۰۵ - ۱۶:۰۲
1
1
مرحبا به این خانواده قرآنی
واقعا مورد لطف الهی بودن
حوزوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۰۶ - ۱۰:۵۱
0
1
بنده با این خانواده آشنایی دارم و جدا از موفقیتهای این خانواده خوشحالم
چرا که کوشش و تلاش بسیاری در مسیر قران انجام دادن و مایه افتخار شهر ارومیه و حتی کشورمون هستن
جا داره مسئولین توجه بیشتری به معرفی و استفاده از تواناهایی این حافظین داشته باشن و از پتانسیل بالای افراد اینچنینی در مسیر ترویج زندگی قرآنی استفاده کنند.
تشکر از سابت خوبتون
رحمتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۰۶ - ۱۱:۳۱
1
1
باعث افتخارند این خانواده باید سوژه مستندسازی قرار گیرند سرعت عمل ایکنا در انتشار اسامی خانمها و معرفی زندگی خانم محمدنژاد بسیار خوب بود از همین جا به حاج مرتضی محمدنژاد هم تبریک می گویم افتخار ایران و ارومیه
ذاکری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۱۲ - ۰۹:۳۲
1
1
امیدوارم اینها موجب موفقیت کشورمان شوند و چون نگینی در جهان بدرخشتند و همه بفهمند که بانوان حافظ کشورمان چه توانایی‌هایی دارند.
دوست دوران دبستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۴ - ۱۶:۵۴
1
0
زینب جان من این خبر خوشخال کننده رو به تازگی شنیدم و واقعا خوشحال شدم این موفقیت بزرگ رو به شما و پدر تلاشگر و مادر دلسوز و برادرانت تبریک میگم.
موفقیتهای قرآنیِ تو منو یاد سالهای خیلی دور میندازه...یاد روزهایی که تازه شروع به حفظ سوره بقره کرده بودی و چقدر با سرعت و کیفیت عالی پیش میرفتی...زینب عزیزم این پیروزی مبارکت باشه***
captcha