از پراکندگی سالن‌ها تا انتخابات در نمایشگاه جنبی مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3589881
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳

از پراکندگی سالن‌ها تا انتخابات در نمایشگاه جنبی مسابقات بین‌المللی قرآن

گروه مسابقات: نمایشگاه جنبی سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم امسال متفاوت‌تر از همیشه برپا می‌شود، نمایشگاهی کلی که سه نمایشگاه مجزا را در دل خود جای داده و در تمام فضای مصلی گسترده شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در حالی کمتر از سه روز به آغاز سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم باقی مانده است، امسال شاهد یکی از متفاوت‌ترین نمایشگاه‌های جنبی این مسابقات خواهیم بود.
نمایشگاهی که اولین علائم متفاوت بودن آن از انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت ارشاد برای برپایی نمایشگاه توسط معاونت قرآنی وزارت ارشاد مشخص شد تا به این ترتیب بعد از سال‌ها شاهد یک ابتکار از سوی دو نهاد قرآنی در راستای هم‌افزایی و دوری گزیدن از موازی‌کاری‌ها باشیم.
اما نمایشگاه جنبی سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در واقع سه نمایشگاه است که در بخش‌های مختلف مصلای تهران و به صورت غیرمتمرکز و پراکنده برپا شده است.
اولین بخش این نمایشگاه که در رواق شرقی مستقر شده است بخش فروش است، در این بخش شاهد ارائه خدماتی همچون عرضه و فروش محصولات و آثار قرآنی و فرهنگی خواهیم بود. عرضه محصولات مختلف در حوزه‌های مکتوب، دیجیتال، عفاف و حجاب و محصولات هنری و قرآنی از دیگر مواردی است که در این بخش عرضه شده است.
همانگونه که گفته شد این بخش در رواق شرقی مصلای بزرگ امام خمینی(ره) مستقر شده و کار فراخوان، ثبت نام و غرفه‌بندی‌ها قبل از این انجام شده است، تا شرکت‌ها و فروشگاه‌ها و مؤسسات فعال در این زمینه عرصه مناسبی برای عرضه محصولات خود داشته باشند.  
در کنار بخش فروش و در رواق شرقی مصلی بخش مؤسسات تخصصی قرآن مستقر شده‌اند. در این بخش شاهد فعالیت هشت مؤسسه قرآنی کشور خواهیم بود که به اذعان مسئولان برپایی این نمایشگاه، مؤسسات مذکور بهترین، موفق‌ترین و باتجربه‌ترین مؤسسات قرآنی کشور هستند که در حوزه قرآن با رویکرد آموزشی شناسایی شده‌اند.
این مؤسسات که البته اعلام نشده است بر اساس کدام معیارها به‌عنوان، بهترین، موفق‌ترین و باتجربه‌ترین مؤسسات قرآنی کشور معرفی شده‌اند، در رواق شرقی و در جوار بخش فروش به ارائه خدمات و برنامه‌های آموزشی خواهند پرداخت.
نمایشگاه مفهومی، یکی دیگر از سه نمایشگاه جنبی مسابقات بین‌المللی قرآن است. این نمایشگاه نیز دارای زیرمجموعه‌های متعددی است که یکی از آنها با عنوان بخش «هفت آسمان» مشخص شده است. در این بخش یکی از سوره‌های قرآن کریم به صورت تجسمی و چند رسانه‌ای پیاده‌سازی شده و در معرض نمایش بازدیدکنندگان و حاضران در مسابقات بین‌المللی قرآن گذاشته شده است.
در کنار بخش هفت آسمان در نمایشگاه مفهومی، بخشی با عنوان من انقلابی‌ام برپا شده است تا نقطه اتصالی بین تب و تاب سیاسی این روزهای جامعه و مسابقات بین‌المللی قرآن کریم باشد.
با توجه به اینکه در ایام برگزاری مسابقات، شور و حال انتخاباتی و به اوج خود می‌رسد، مسئولان برپایی نمایشگاه قرآن تلاش کرده‌اند تا در حد معقول این تب و تاب را در نمایشگاه نیز شاهد باشند. در این بخش بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع انتخابات به صورت آثار چندرسانه‌ای و هنری عرضه شده است.
بخش زیارت مجازی از دیگر بخش‌های نمایشگاه مفهومی است و معرفی مفاخر قرآنی جمهوری اسلامی ایران نیز یکی دیگر از بخش‌ها در قسمت مفهومی است. در این بخش مفاخر قرآنی جمهوری اسلامی ایران که نفرات اول مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران هستند، معرفی شده و گوشه‌ای از زندگی‌نامه آنها نیز به صورت پوستر طراحی شده است.
در کنار نمایشگاه مفهومی، بخش برای کودکان نیز در نظر گرفته شده است، این بخش امسال با مختصات متفاوت هم از لحاظ فضا و مساحت و هم از لحاظ قالب‌های نمایشگاهی برپا شده است و فضای جذابی برای کودکان فراهم شده است تا کودکانی که به همراه والدین برای تماشای مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران مراجعه می‌کنند از آن استفاده کنند.
غیر از بخش کودک، بخشی نیز برای نوجوانان در نظر گرفته شده است در این بخش نیز برنامه‌های متنوعی برای نوجوانان در نظر گرفته شده است که البته مستقل از بخش کودک است.
بخش دیگر این قسمت از نمایشگاه، بخش خانواده است که به صورت مستقل و در فضایی حدوداً 3000 متری عرضه شده است. در این بخش که محوریت آن بحث‌های مربوط به خانواده است، شاهد ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های مختلف خانواده خواهیم بود.
این بخش‌ها برای عموم مردم در نظر گرفته شده است، اما در این دوره از مسابقات یک بخش نیز برای متسابقان در نظر گرفته شده است که تنها شرکت‌کنندگان در مسابقات مجاز به بازدید از آن هستند. این بخش در قسمت ویژه یا vip مصلای تهران برپا شده است.
در این بخش سعی شده است تا فضایی مطلوب با نگاه تقریبی و ایجاد وحدت بین فرق و مذاهب مختلف جهان اسلام، مهیا شود. در این نمایشگاه موضوعاتی را که موضوعات روز جهان اسلام است و باید بیشتر از گذشته به آن توجه شود، ارائه خواهد شد. در این بخش محتوای ارائه شده به دو زبان انگلیسی و عربی خواهد بود.
نمایشگاه جنبی سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در مساحتی حدود 10 هزار متر مربع در بخش‌های مختلف مصلای امام خمینی(ره) و مسیرهای اصلی مردم برپا شده است تا به این ترتیب شاهد یکی از متفاوت‌ترین نمایشگاه های جنبی مسابقات بین‌المللی قرآن باشیم.
برای دیدن هنر و سلیقه مسئولان و طراحان نمایشگاه جنبی مسابقات تنها باید سه روز دیگر به انتظار نشست. سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از روز 30 فروردین‌ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه رسماً کار خود را آغاز می‌کند و بخش رقابتی آن نیز تا روز پنجم اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.
مطالب مرتبط
captcha