همایش «فضای مجازی، اندیشه و عمل» در مشهد برگزار شد
کد خبر: 3577539
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه؛

همایش «فضای مجازی، اندیشه و عمل» در مشهد برگزار شد

گروه معارف: همایش فضای مجازی، اندیشه و عمل به همت مرکز فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان رضوی و به منظور آشنایی هرچه بیشتر طلاب و مسئولان حوزه‌های علمیه خراسان در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همایش فضای مجازی، اندیشه و عمل به همت مرکز فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان رضوی، ظهر امروز، پنجم ‌اسفندماه، در محل مجتمع فرهنگی قلم مشهد برگزار شد.
در این همایش،‌ فعالان عرصه فرهنگ و رسانه، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را برای حضور فعال حوزویان در فضای مجازی ارائه کردند.
حجت‌الاسلام مصطفی اسماعیلی، یکی از فعالان رسانه و حوزه، در این همایش ضمن تأکید بر حضور مؤثر حوزویان در فضای مجازی گفت: امروز کسی شک ندارد که دشمن با ابزار رسانه و از طریق فضای مجازی با افکار در ارتباط است و اندیشه و عمل خود را بر ضد جمهوری اسلامی تدوین می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به این مسئله که حوزویان باید در هر زمینه‌ و فضایی به تبلیغ خود ادامه دهند، اضافه کرد: همانگونه که به طلبه فعال در علم و پژوهش با قداست توجه می‌شود به یک طلبه فعال در فضای مجازی نیز باید با یک نگاه مقدس نظر داشت؛ در این بخش نیاز است تا حوزویان مقید به نخبگی، در قامت یک مبلّغ برای تولید محتوا در فضای مجازی حاضر شوند.
در بخش دیگری از همایش «فضای مجازی، اندیشه و عمل»، حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در عرصه فضای مجازی باید محتوا، مخاطب و زبان بیان مطالب را مورد نظر داشت و با پرهیز از نگاه ساده‌لوحانه و منفعل، رفتاری فعال و آماده تکامل را بدون مجذوب و مرعوب شدن در فضا ادامه داد.
سبک زندگی؛ مهم‌ترین بعد اثرگذاری فضای مجازی
وی با بیان اینکه فعالیت‌ها در عرصه مجازی و شبکه‌های اجتماعی از چند بعد قابل بررسی است، افزود: در یکی از این ابعاد می‌توان به مباحث امنیتی و در بخش‌های دیگر نیز می‌توان مسائل اخلاقی، اعتقادی و از همه‌ مهم‌تر سبک زندگی را مدنظر داشت.
رحیم‌پورازغدی، با اشاره به این موضوع که می‌توان با استفاده از محتوای قوی، ضعف کاری در فضای مجازی را جبران کرد، اضافه کرد: در این عرصه نباید از دشمن ترسید چرا که ما با همین شرایط و در حالی که رسانه در دست دشمنان و نظام سرمایه‌داری بود، پیروزی انقلاب را مشاهد کردیم.
وی با اشاره به اینکه مخاطب در فضای مجازی، خدمات متنوعی را دریافت می‌کند، ادامه داد: برخی محتواهای القا شده در شبکه‌های اجتماعی در ظاهر هیچ ضربه‌ای به دین و اعتقادات نمی‌زند و حتی ذکر خدا نیز در آن وجود دارد، اما مفاهیمی مثل زیارت و رفتار آزاد با نامحرم را در کنار هم بیان می‌کند و این نوعی لیبرالیسم دینی ـ فرهنگی است.
نقش انقلاب اسلامی در ایجاد شبکه‌های خبری در غرب
قسمت دیگری از این همایش به ارتباط ویدئویی مستقیم با نادر طالب‌زاده، فعال فرهنگی و مستندساز کشورمان اختصاص یافت؛ وی در این ارتباط ویدئویی با اشاره به اهمیت نقش اسلام و انقلاب اسلامی در تحولات جهان، گفت: انقلاب اسلامی ایران باعث ایجاد رسانه‌ها و شبکه‌های خبری در غرب شد و مراکز فکری مختلف را در واشنگتن و سایر شهرهای آمریکا به وجود آورد.
وی با بیان اینکه عقبه کار طلاب خبره و فعال در حوزه علمیه به‌روز کردن مردم است، اضافه کرد: طلاب باید ضمن آشنایی با فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی جدید به اولویت‌بندی در فضاهای تبلیغی اندیشیده و یک مرکز فکری مشترک بین حوزه و رسانه شکل دهند.
آیت‌الله عاملی، رئیس حوزه‌های علمیه خراسان نیز در بخش دیگری از این همایش ضمن تشکر از مرکز فناوری حوزه خراسان رضوی و قدردانی از اقدامات عملیاتی این نهاد در فضای مجازی به بیان نکاتی در رابطه با حضور طلاب انقلابی در فضای مجازی پرداخت.
وی بیان کرد: هر جا و در هر زمانی که به پیام‌رسانی و یا دفاع از مکتب اسلام نیاز باشد، لازم است حوزه و حوزویان انقلابی در آنجا حضور یافته و به ابلاغ پیام و دفاع از شریعت بپردازند.
حرکت جامع و کارآمد در فضای مجازی؛ از بایسته‌های فرهنگی حوزه علمیه
وی با بیان این نکته که حوزه انقلابی باید پیشرو در حرکت‌های انجام‌شده جامعه خود باشد، اضافه کرد: حرکت در عرصه مجازی را نباید با دغدغه وجود موانع در این مسیر کند کرد زیرا یک حرکت جهادی، جامع، روزآمد و کارمد جزو بایسته‌های فرهنگی یک حوزه انقلابی است.
آخرین بخش از ارائه مطالب مهمانان حاضر در این همایش به ارائه گزارش‌های مربوط به فضای مجازی کشور اختصاص یافت که در این بخش، امیر خوراکیان، معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی کشور پشت تریبون رفت و گفت: موتورهای جست‌وجوگر، بازی‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های مجازی چهار بخش اصلی بسترهای مجازی را تشکیل می‌دهند.
وی با اشاره به افزوده‌شدن جنگ سایبری به یکی از بخش‌های فعالیت ناتو، ادامه داد: تا چند سال آینده و با فراگیر شدن فضای مجازی در قالب اشیاء و خدمات مختلف، دسترسی همگان به اینترنت غیرقابل انکار خواهد شد و ما در مرکز ملی فضای مجازی بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب هم از فرصت‌های موجود در این عرصه استفاده می‌کنیم و هم اینکه به مدیرت فضای تهدیدگونه مجازی مشغول‌ هستیم.
در پایان این همایش نیز از مدارس علمیه برتر و فعال در عرصه مجازی و همچنین فعالان حوزوی برگزیده در شبکه‌های اجتماعی با حضور مسئولان حوزه خراسان رضوی و فعالان فرهنگی کشور تقدیر به عمل آمد.
captcha