بانویی که زلف هنر به قرآن گره می‌زند/ استقبال از تفلیس تا مانیل + عکس
کد خبر: 3578557
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

بانویی که زلف هنر به قرآن گره می‌زند/ استقبال از تفلیس تا مانیل + عکس

گروه بین‌الملل: «تندیس تقوی»، بانوی ایرانی و از خوشنویسان قرآن که مقیم فیلیپین است، در عرصه هنر خوشنویسی افتخارات زیادی دارد، او معتقد است که هنرمند نستعلیق‌نویس هنگام خلق آثار با خدا راز و نیاز می‌کند.

آماده نیست//بانویی که زلف هنر به قرآن گره می‌زند/ استقبال از تفلیس تا مانیل + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تندیس تقوی، بانوی خوشنویس قرآنی و هنرمند برجسته کشورمان متولد 1352 در «قائم‌شهر» استان مازندران است، او اکنون در فیلیپین زندگی می‌کند و آثاری را با انگشتان هنرمندش خوشنویسی کرده که علاقمندان زیادی دارد و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
این بانوی ایرانی که همسر محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین است، در عرصه هنر خوشنویسی قرآنی افتخارات زیادی کسب کرده و همه این افتخارات را مدیون قرآن و لطف الهی می‌داند.
او معتقد است، هنرمند نستعلیق‌نویس که در عرصه قرآن قلم می‌زند، با خداوند راز و نیاز می‌کند و حسی که در حین خوشنویسی کلام وحی به هنرمند دست می‌دهد، با هیچ چیز قابل وصف نیست.
تندیس تقوی این روزها گام جدیدی با هدف خدمت به قرآن آغاز کرده و مشغول خوشنویسی کل قرآن است و برای موفقیت در این مسیر، روزانه دو ساعت را با قرآن هم‌نشین می‌شود و آیات را خوشنویسی می‌کند.
این بانوی هنرمند بیش از 20 سال است که در عرصه خوشنویسی قرآن فعالیت دارد و آثارش علاوه بر داخل ایران در برخی کشورها نیز به نمایش درآمده و با استقبال مواجه شده است.
خبرگزاری ایکنا برای آشنایی بیشتر با این هنرمند قرآنی گفت‌و‌گویی با وی انجام داد که در زیر از نظر می‌گذرد:
ایکنا: ابتدا خودتان را به طور کامل معرفی کنید و بفرمایید که چند سال است که در عرصه خوشنویسی فعال هستید؟
ـ تقدیس تقوی هستم متولد 1352/1/1 در «قائم‌شهر» مازندران، کاردانی حرفه و فن، کارشناسی گرافیک و کارشناسی ارشد مطالعات زنان دارم و درجه فوق ممتاز در رشته نستعلیق را از انجمن خوشنویسان ایران دریافت کرده‌ام.
نفر دوم کشوری در دوره عالی انجمن خوشنویسان ایران در سال 73، نفر دوم مسابقات فرهنگی و هنری(پوستر و خوشنویسی شکسته نستعلیق فرهنگیان کشور در سال 91 و 93)، دبیر نمونه آموزش و پرورش، برگزیده جشنواره باران رحمت سال 92 و دریافت بیش از 200 تقدیرنامه از مسئولان آموزش و پرورش از افتخارات من است.
فعالیت‌های پژوهشی نیز داشته‌ام که از آن جمله نوشتن مقاله، ویراستاری کتاب، طراحی جلد و صفحه‌آرایی کتاب، تألیف کتاب «آموزش و پرورش  پلی بین شرق و غرب: آرای تربیتی» و «آموزش و تقویت یادگیری در كودك و نوجوان»(هر دو کتاب کاری مشترک با لیدا کاکیا) و همچنین مشارکت در ترجمه کتاب «رویارویی با آموزش و پرورش سایه؛ سیاست دولت در قبال تدریس خصوصی» بوده است.
فعالیت‌های هنری‌ام نیز به طراحی پوستر انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران، جشنواره باران رحمت در تهران(رمضان 93)، دومین جشنواره عرضه تولیدات هنری دانشجویی مراكز علمی و كاربردی در تالار وحدت تهران(اسفند 93)، برگزاری نمایشگاه هنری و خوشنویسی در موزه ملی گرجستان(تفلیس) و نمایشگاه خوشنویسی 40 آیه از قرآن که با «ربنا» شروع می‌شود، در مانیل، پایتخت فیلیپین، مربوط می‌شود.
ایکنا: آیا از همان ابتدای روی‌آوردن به هنر خوشنویسی، به خوشنویسی آیات قرآن پرداختید؟
ـ نه از اول خوشنویس شکسته‌نویس بودم، در دوره فوق ممتاز نستعلیق‌نویس شدم و به خوشنویسی قرآن روی آوردم، چون هنگام نوشتن قرآن حس خاصی داشتم، آیه 87 سوره انبیا معروف به ذکر یونسیه(ذکر حضرت یونس در شکم ماهی)«وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ: و ذوالنون را [ياد كن] آنگاه كه خشمگين رفت و پنداشت كه ما هرگز بر او قدرتى نداريم تا در [دل] تاريكی‌ها ندا در داد كه معبودى جز تو نيست منزهى تو به راستى كه من از ستمكاران بودم»، «وان یکاد» آیه ۵۱ و ۵۲ سوره قلم: «وَإِنْ يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ: و آنان كه كافر شدند چون قرآن را شنيدند چيزى نمانده بود كه تو را چشم بزنند و مى‌گفتند او واقعا ديوانه‏‌اى است، و حال آنكه [قرآن] جز تذكارى براى جهانيان نيست» و همچنین چهار قل هم از نخستین آثاری بود که خوشنویسی کردم.
حدود یک سال بعد مناجات حضرت علی(ع) را که مرقع* شده است، خوشنویسی کردم، اثری که حس معنوی وصف‌ناپذیر در حین خلق آن داشتم و این حس حتی تحسین یکی از اساتید فن را برانگیخت.  
ایکنا: از اساتیدی که در محضرشان تلمذ کرده‌اید، بگویید.
ـ اساتید زیادی داشتم که استاد منوچهر اسکندری، اسرافیل شیرچی که در محضر وی خوشنویسی آیة الکرسی و سوره کوثر را آموزش دیدم، استاد کامران کوهستانی و همسرش، رفعت موسوی که هنر تذهیب را به من آموزش دادند، از آن جمله بوده‌اند.
ایکنا: شما خوشنویسی قرآن را به صورت دست‌نویس نیز آغاز کرده‌اید، در این باره بیشتر توضیح می‌دهید؟
ـ بله این کار را مدتی است که در مانیل آغاز کرده‌ام و در حال حاضر یک جزء قرآن را خوشنویسی کرده‌ام، قصد دارم کل قرآن را به همین شیوه بنویسم و روزانه 2 ساعت را صرف این کار می‌کنم که لذت معنوی خاص خود را دارد.
فردا//بانویی که زلف هنر به قرآن گره می‌زند/ استقبال از تفلیس تا مانیل + عکس
تندیس تقوی در نمایشگاه فیلیپین
تمام کاغذهای این کار به ابعاد 50 در 70 سانتی‌متر را از ایران آورده‌ام و در نظر دارم طی دو سال و نیم آن را به اتمام برسانم، حامی مالی هم ندارم و فقط با این هدف که اثری معنوی به عنوان یادگار از من بماند و ذخیره آخرتم باشد، آن را انجام می‌دهم.
ایکنا: درباره دیگر آثاری که تاکنون ارائه داده‌اید، توضیحاتی بفرمایید؟
ـ اشعار محتشم کاشانی درباره امام حسین(ع) و همچنین اشعار خیام نیشابوری و اسماء الحسنی را نیز خوشنویسی کرده‌ام، من اگر ساعت‌ها بنشینم و قرآن خوشنویسی کنم، خسته نمی‌شوم و لذت می‌برم و معتقدم هنرمند خوشنویس با خدا راز و نیاز و حسی معنوی را درک می‌کند که قابل وصف نیست.
سوره کوثر را نیز خوشنویسی کردم و این سوره به عنوان اثر برگزیده در ایران انتخاب شد، آن را به دخترانم فاطمه و ریحانه هدیه کردم، چون می‌خواستم به عنوان اثری ماندگار نزد فرزندانم به یادگار بماند.
ایکنا: نمایشگاه تفلیس، پایتخت گرجستان را چه زمانی برگزار کردید؟
ـ 21 دی‌ماه امسال این نمایشگاه در موزه ملی گرجستان در تفلیس برگزار شد و در آن آثار قرآنی و نامه‌های حضرت علی(ع) به مالک اشتر به نمایش درآمد و با استقبال مواجه شد. هنرمندان دیگری نیز آثار خود را در نمایشگاه تفلیس عرضه کرده بودند.
ایکنا: از نمایشگاه اخیرتان در دانشگاه فیلیپین بگویید، استقبال از این نمایشگاه چطور بود؟
ـ این نمایشگاه 26 بهمن‌ماه در دانشگاه «یو پی» مانیل افتتاح شد و تا سه روز ادامه داشت، در آن 40 آیه از قرآن که با «ربنا» آغاز می‌شود، در معرض دید عموم قرار گرفت. «ربنا» در این آیات همه به یک شکل خوشنویسی شده است.
استقبال از نمایشگاه بی‌نظیر بود و حتی رئیس دانشگاه از من خواست که کلاس تاریخچه هنر خوشنویسی ایرانی اسلامی برای علاقمندان در این دانشگاه برگزار کنم. آثارم را در دانشگاه یو پی به شیوه قدما که سنخیت بیشتری با فرهنگ مردم جنوب شرق آسیا دارد، ارائه کردم.
فکر نمی‌کردم که نمایشگاه با استقبال مواجه شود، چون جمعیت اندک مسلمانان در فیلیپین این ذهنیت را ایجاد می‌کند که چنین نمایشگاه‌هایی خیلی بازدید ندارد؛ اما این رویداد با وجود برگزاری سه نمایشگاه هم‌زمان در دانشگاه یو پی از کشورهایی همچون کره جنوبی و ژاپن با استقبال خوبی مواجه شد.
با وجود اینکه مردم فیلیپین با نستعلیق آشنایی ندارند، اما در نمایشگاه حضور خوبی داشتند و چهره‌های علمی و دانشجویان استقبال خیلی خوبی از آن به عمل آوردند که احساس می‌کنم خود قرآن کمک کرد و خداوند به من لطف کرد و توفیق داد که این کار را انجام دهم.
در این نمایشگاه بخشی از انجیل «لوقا»( خوشا به حال شما که اکنون گرسنه‌اید، زیرا سیر خواهید شد. خوشا به حال شما که اکنون گریانید، زیرا خواهید خندید) را برای حاضران خواندم و با آیه 6 سوره «شرح»(انشراح): «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا: آرى با دشوارى آسانى است» مقایسه و تشابه این دو متن و آیه را بیان کردم که با استقبال بسیار خوب علاقمندان و بازدیدکنندگان مواجه شد.
من حتی به بازدیدکنندگان و مسئولین دانشگاه درباره نستعلیق توضیحاتی دادم و گفتم که این خط جزء خطوط اسلامی است و هنرمند نستعلیق با خداوند راز و نیاز می‌کند که آن‌ها این جملات را درک کرده و دوست داشتند.
ایکنا: در پایان بفرمایید برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟
ـ 40 آیه از قرآن را با موضوع «حقوق زن در اسلام» خوشنویسی کرده‌ام که شامل آیاتی با موضوعاتی همچون ارث، طلاق، ازدواج و نفقه را که به زنان مربوط می‌شود، است، این اثر را به پیشنهاد آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری که استاد دوره کارشناسی ارشدم بود، با استناد به کتاب وی«حقوق و وظایف زن در اسلام» خلق کردم.
قرار است این کار را به مناسبت سالروز ولادت با سعادت زهرای مرضیه(س) با همکاری مرکز مطالعات زنان دانشگاه «یو پی» فیلیپین در قدیمی‌ترین دانشگاه زنان آسیا در مانیل به نمایش بگذارم و این اثر در واقع در قالب نمایشگاهی در این دانشگاه رونمایی می‌شود.
*مرقع روشی برای نگهداری آثار خوشنویسی است که در آن قطعات خوشنویسی‌شده به هم چسبانده می‌شود.
تهيه و تنظیم: زهرا نوکانی

نمونه‌هایی از آثار تندیس تقوی

برپایی نمایشگاه در گرجستان

نمایشگاه تندیس تقوی در دانشگاه فیلیپین


captcha