وی گفت: هر سال به شکلی جسته و گریخته و البته گاه با رویکردی مناسب از نظر کمی ویژه این ایام در عرصه تئاتر شاهد به روی صحنه رفتن آثار نمایشی هستیم که غالب آنها به شکل آئینی و یا نقل مستقیم تاریخی روایت میشوند و به این دلیل و تکرار مکرر روایات شاید پس از گذشت زمانی برای مخاطبان چندان جذابیتی نداشته باشند.
معصومی تصریح کرد: یکی از دلایل این تکرار را میتوان در این مهم ریشهیابی کرد که در زمینه آثار مکتوب نمایشی با محوریت سیره فاطمی چندان آثار شاخصی در اختیار نداشته و عزمی نیز برای تولید آثار فاخر نمایشی در این زمینه وجود ندارد و برای رفع این نقیصه باید فکری از سوی مراجع هنری و نهادها و سازمانهای فرهنگی به عمل آید.
این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: اینکه توقع داشته باشیم در قالب یک رویداد رسمی مثلاً با انتشار فراخوانی از برخی از نمایشنامهنویسان شناخته شده حوزه تئاتر دینی دعوت به عمل آید تا به خلق آثاری نمایشی برای بهبود شرایط ادبیات نمایشی دینی و قرآنی بپردازند، چنین امری چندان خوشایند نیست و شاید به این واسطه که ممکن است این رویداد حالتی سفارشی پیدا کند و منجر به هدفی که در این زمینه در نظر داریم نشود.
وی افزود: بهترین شکل برای فراگیر شدن آثاری با این موضوعات خاص حمایت از آنهاست، امری که مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با رویکردی متفاوت به آن اقدام کرده است و امسال از اجرای یک اثر نمایشی به نام «ریحانه» به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی حمایت خود را اعلام کرد.
مشاور کارگردان نمایش«ریحانه» در پایان تأکید
کرد: «ریحانه» درست مطابق همان چیزی است که از یک اثر نمایشی فاطمی میتوان انتظار
داشت و به همین دلیل مورد توجه به منظور حمایت قرار گرفت چرا که به جای پرداخت
مستقیم به روایات تاریخی مرتبط با زندگی حضرت فاطمه(س) به دنبال معاصرسازی است که
علاوه بر آشنایی مخاطب با واقعه تاریخی، موضوعی را که دغدغه انسان امروزی است را
پیش میکشد.
امیر سجاد دبیریان