امر به معروف و نهی از منکر در محیط زیست؛ یعنی فرهنگ‌‌سازی حراست از طبیعت
کد خبر: 3581100
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
مجابی عنوان کرد:

امر به معروف و نهی از منکر در محیط زیست؛ یعنی فرهنگ‌‌سازی حراست از طبیعت

گروه سلامت: معاون حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست بر نقش فریضه امر به معروف ونهی از منکر در حراست از طبیعت تأکید کرد.

محمد مجابی، معاون حقوقی، پارلمانی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه دومین سالگرد دیدار فعالین محیط زیست با رهبر معظم انقلاب و روز درختکاری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: حمایت از محیط زیست و حراست از طبیعت در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: مسئله عقلی می‌گوید کسی که فعالیت‌هایش منجر به آلودگی زیستی محیطی می‌شود به لحاظ اینکه ضمان دارد باید پاسخگوی عملکرد خود باشد، از سوی دیگر بر اساس قاعده «لاضرر» در دین مبین اسلام نباید به دیگران آسیب وارد کرد، علی رغم این تأکیدات ما شاهد تخریب روزانه محیط زیست هستیم.

مجابی بیان کرد: امروزه شاهد بحران‌هایی در آب و خاک هستیم در این میان وضعیت آب وخیم‌تر بوده و باید جدی‌تر به آن ورود پیدا کرد، امروز از 109 دشت کشور بیش از نیمی از آنها در منطقه ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارند در برخی از آنها برداشت بی رویه آب منجر به نشست زمین شده است و همچنین با عدم رعایت حقوق طبیعت که قرآن نیز بر آن تأکید دارد حق آبه دریاچه، رودخانه و تالاب‌ها را در نظر نگرفته و با این کار خشک شدن آنها را تسریع بخشیدیم.

وی یکی از راه‌های نجات محیط زیست را اتخاذ سیاست‌های کلان و عمل به آنها دانست و عنوان کرد: اگرچه اصل ۵۹ قانون اساسی به محیط زیست ورود کرده اما این ورود کفایت نکرده، چرا دولت‌ها قوه قضایی و مجالس وقتی تغییر می‌کنند نگاه و عملکردشان نسبت به محیط زیست متفاوت می‌شود برای اینکه این نقیصه برطرف شود امسال مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کرد، که بر اساس آن همه مجالس و دولت‌ها و قوه قضاییه باید در یک دوره ۱۰ ساله به این سیاست‌ها عمل کنند و آن‌ها را پیش برند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: آنچه در این سیاست‌ها آمده و بر آن تأکید شده حوزه فرهنگ و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست به ویژه استفاده از فریضه امر به معروف و نهی است.

وی تأکید کرد: از جمله جایگاه‌هایی که می‌تواند به مقوله امر به معروف و نهی از منکر در حراست از محیط زیست وارد شوند حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌هایی هستند که رویکرد حوزوی نیز دارند در این میان جامعه‌المصطفی العالمیه در سال گذشته و دانشگاه امام صادق(ع) نیز امسال با برگزاری سمیناری به نام اسلام و محیط زیست وارد این حوزه شدند.

مجابی یادآور شد: آنچه در این عرصه مهم است نقش سیاست‌گذاری و چگونگی حسن اجرای آن است؛ باید با یک عزم ملی برای حفظ محیط زیست عمل کنیم تا با تحقق این سیاست‌ها و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر بتوانیم کشور و طبیعت آن را با یک توسعه پایدار نگهداریم.

captcha