به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، 27 فروردین در ادامه تفسیر سوره قمر در مسجد اعظم گفت: هر چیزی در جهان هستی آیت الهی است، اگرچه معجزه، امری متفاوت و در درجه اولی آیت الهی است که نمونه آن شقالقمر است. وی با بیان اینکه شقالقمر خلاف عادت است ولی خلاف عقل نیست، ادامه داد: یعنی در عین حال که این مسئله از اشراطالساعة و معجزه است؛ آیت خداوند نیز هست.
وی ادامه داد: ویژگی جامعه جاهلی این است که در جذب و دفع بر اساس هوا، هوس و میل عمل می کند و نه بر اساس عقل و عدل، و مشرکان دوره پیامبر(ص) نیز چون جاهل بودند به مخالفت پیامبر پرداختند.
این مفسر قرآن با بیان اینکه در نظام هستی باطل وجود ندارد و حق و باطل خودش را نشان میدهد، بیان کرد: اینکه در سوره قمر فرموده است «وَكُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ»(54)؛ این یک قاعده عقلی است؛ بنابراین نگوییم حرفی زده و کاری انجام و تمام شد و رفت؛ این طور نیست زیرا هر حرف، سخن و عملی نتیجه خاص خود را دارد که صاحب تفسیر المیزان در زمینه آثار دروغ مطالب لطیفی بیان کرده است.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه سخنانی که میگوییم، معدوم نمی شود و در دل دیگران و در نزد خدا محفوظ بوده و در خط تولید افتاده است، تصریح کرد: هیچ طرح و کاری در عالم خلقت عبث نیست چه قول، عمل، حق، صداقت و .. باشد.
این مفسر قرآن بیان کرد: توبه نیز همین اثر را دارد مانند دارو در هنگام بیماری؛ توبه آثار گناه را مانند بیماری درمان میکند زیرا گناه کار خود را کرده است و توبه آن را درمان میکند.
صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه خداوند حکیم مطلق است، گفت: اگر حرفی بی دلیل باشد حکمت نیست ولی گاهی حرف حکیمانه زده میشود ولی ضامن اجرایی ندارد ولی خداوند حکیمانه حرف زده و ضامن اجرایی هم دارد و انبیاء را فرستاده تا حرف خدا به جان مردم رسانده شود.
این مفسر قرآن اظهار کرد: مهمترین مشکل غرب این است که خیال میکند مرگ، آخر خط و پوسیدن است و نمیداند بعد از مرگ تازه زندگی انسان شروع می شود و حیاتی ابدی فراروی خود دارد.
آیتالله جوادی آملی بیان کرد: عدهای که در دنیا از انعام بدتر هستند در قیامت نیز با همان وضعیت محشور میشوند و این مسئله کاملا قابل پذیرش است.
وی ادامه داد: مردم صف به صف وارد قیامت نمیشوند بلکه همه میآیند و سراسیمه از قبر آن هم دفعتا بیرون میآیند البته مومنان حسابشان جداست و محترمانه و با استقبال فرشتگان در هنگام قبض روح و قیامت سفر می کنند.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: در قیامت ترازو به معنای دنیا برقرار نیست و میزان، اعمال صالحان و انبیاء و اولیاء است، همچنین درجهبندی و درکهبندی برای بهشتیان و جهنمیان وجود دارد.
وی افزود: اگر روزی برای جهنمیها نحس شد برای پیامبر و پیروان آن نحس نیست، از معصوم نقل است که وقتی در نزد ما هستی و از ما تبعیت داری برای تو نحس نیست زیرا ما روز نحس نداریم و اعمال، رفتار و گفتار ماست که نحسی ایجاد میکند.