می‌‌خواهند عظمت حج را در میان مردم بشکنند/ مطالب منتشر شده در فضای مجازی دروغ است
کد خبر: 3591069
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
هشدار قاضی عسکر:

می‌‌خواهند عظمت حج را در میان مردم بشکنند/ مطالب منتشر شده در فضای مجازی دروغ است

گروه جامعه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر اینکه مطالبی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده دروغ است، به مردم هشدار داد که مراقب این مطالب باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حمید محمدی، سرپرست سازمان حج و زیارت شب گذشته میهمان گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بوده و به تشریح مباحث مرتبط با حج و عمره مفرده پرداختند.

در ابتدای این گفت‌وگو حجت‌الاسلام قاضی عسکر در پاسخ به این سؤال که برای حفظ حرمت و کرامت زائران ایرانی در حج آینده چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ گفت: به دنبال حوادثی که سال 94 اتفاق افتاد و سپس سال گذشته مذاکرات حج به نتیجه نرسید، مردم ما از انجام مناسک حج محروم شدند. اما امسال پس از دریافت دعوت نامه وزیر حج عربستان که برای وزیر ارشاد ایران ارسال شد، پاسخ دعوت نامه را ارسال سپس سرپرست سازمان حج و زیارت و هیئت همراه به عربستان رفته و در خصوص همه مواردی که مورد نظر مردم و مسئولان بود مذاکره کردند و توافق حاصل شد.

خوش‌آمدگویی وزیر حج عربستان به زائران ایرانی

وی تصریح کرد: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که در متن توافقنامه مطالب مربوط به حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی ذکر شده و وزیر حج عربستان در بندی از توافقنامه نوشته‌اند که ضمن خوش آمدگویی به زائران ایرانی تمام امکانات مادی و انسانی را به کار می‌گیریم تا عزت، امنیت، سلامتی و حرمت زائران ایرانی از زمانی که وارد عربستان می‌شوند تا زمانی که خارج می‌شوند حفظ شود.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر اضافه کرد: در بند دیگری هم به این نکته اشاره شده که تبلیغات سوئی که در گذشته وجود داشته به مبادی مربوطه تذکر داده خواهد شد تا دیگر چنین اتفاقاتی نیفتد.

مسکن حجاج در مدینه اجاره شده و 50 درصد مسکن مکه نیز اجاره شده است

وی عنوان کرد: احساس می‌کنیم در مذاکرات حج کاملاً نظر مردم تأمین است؛ به خصوص اینکه در این دوره مذاکره و گفت‌وگو صورت گرفت و اینطور نبود که آنها مطالبی را مطرح کنند و خواستار این باشند که ما موافقت کنیم. لذا حج را برنامه ریزی کرده‌ایم. اکنون هیئت‌های کارشناسی ایران در عربستان حضور دارند و مسکن مدینه اکثراً اجاره شده و مسکن مکه هم تا 50 درصد اجاره شده است و امیدواریم طی چند روز آینده همه آنچه مربوط به حج امسال است شفاف شود و بتوانیم نرخ گذاری ها را انجام دهیم.

در ادامه این گفت‌وگو سرپرست سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که سال گذشته که ایران در حج حاضر نبود هتل‌ها را از قبل اجاره کرده بود آیا مبالغ پرداختی ایران برای اجاره هتل‌ها حفظ شده است؟ گفت: متعارف است که هر سال در موسم حج برنامه‌ریزی برای حج آینده انجام شود از جمله اجاره هتل‌ها پیش بینی و قرارداد با هتل‌ها منعقد می‌شود که در سال 94 هم این اتفاق افتاد و بخش عمده هتل‌های 95 را قرارداد بستیم و پیش پرداخت دادیم اما وقتی رفتن به حج امکان پذیر نشد طرف سعودی تلاش کرد این پیش پرداخت‌ها را به عنوان ضرر و زیان محاسبه کند اما ما در سال جاری موفق شدیم بخش عمده‌ای از این وجوه را بازگردانیم و به عنوان پیش پرداخت 96 محاسبه کنیم و ضرر و زیانی متقبل نشدیم.

مطالبی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده دروغ است

حجت‌الاسلام قاضی عسکر نیز در پاسخ به این سؤال که مطرح می‌شود امام جمعه مسجد النبی(ص) گفته خون شیعیان حلال است چه تضمینی است که با توجه به این سخنان مشکلی برای زائران ایرانی رخ ندهد؟ گفت: احساس ما این است که وزیر حج عربستان همه تلاش‌ها را انجام داده تا ما به آرامش به حج برویم و بازگردیم. وقتی این توافق شده و طرفین هم امضا کرده‌اند تجربه گذشته ما نشان می‌دهد به طور کامل توافقات اجرا می‌شد. به ملت شریف ایران عرض می‌کنم مطالبی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده هیچ کدام درست نیست و دروغ است.

هیچ کدام از امامان جماعت عربستان نگفته‌اند خون شیعیان حلال است

وی ادامه داد: فیلمی از فردی پخش شد که امام جماعت مسجد‌الحرام است و می‌گوید خون شیعیان حلال است این فرد اصلاً عربستانی نیست و فیلم مربوط به چند سال قبل است و هیچ کدام از امامان جماعت چنین حرفی نزده است. فیلمی از فردی به عنوان سفیر ایران پخش شده که برخی مطالب را مطرح می‌کند ما بررسی کردیم ایران در عربستان اصلاً چنین سفیری نداشته و این فرد، فردی فراری است که به خارج ایران رفته و این سخنان را گفته است. همچنین گفته شده که مردم یزد و تبریز از حج انصراف داده‌اند اصلاً آن زمان ثبت نامی نشده بود و ممکن نیست مردم یزد و تبریز که دارالمومنین است چنین کاری کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از مردم خواست به این حرف‌ها اعتماد نکنند و گفت: برخی با این برنامه‌ها می‌خواهند عظمت حج را در میان مردم بشکنند. حج را با هیچ چیزی نمی‌شود مقایسه کرد. می‌گویند پول حج را به فقرا بدهید در حالی که حج واجب دینی است و نمی‌شود آن را جایگزین کرد حضرت علی(ع) در سخنان خود توجه می دهد به حج و می فرماید مبادا حج را ترک کنید که خدا عذابش را نازل می‌کند.

اگر خطری احساس شود اولین کسی هستم که اعلام می‌کنم نباید به حج برویم

وی خاطر نشان کرد: مذاکرات حج در فضای خوبی برگزار شد و حتی وزیر حج عربستان به استقبال آقای محمدی در فرودگاه آمد. اگر کمترین خطری در خصوص حج احساس کنم به عنوان نماینده مقام معظم رهبری اولین کسی هستم که اعلام می‌کنم نباید به حج برویم.

مردم هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند

محمدی نیز خاطرنشان کرد: فضای کلی مذاکرات فضای خوبی بود ما شفاف و روشن مطالبات مردم را مطرح کردیم و آنها هم در فرایند مذاکرات همه مطالبات را تأمین کردند. مردم هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند. امسال 86 هزار و 500 نفر سهمیه حج داریم که از 23 فروردین ثبت نام ها شروع شده و مردم با پرداخت 10 میلیون تومان به بانک ملی و پرداخت ما به التفاوت پولی که ودیعه گذاری کرده بودند، ثبت نام می‌کنند.

وی همچنین اعلام کرد: در آینده نزدیک با توجه به ظرفیت استان‌ها اولویت‌های بیشتری را اعلام خواهیم کرد و مردم از طریق شبکه‌های استانی و سایت سازمان حج و زیارت پیگیر اخبار باشند.

حجت الاسلام قاضی عسکر در خصوص رمی جمرات و نحوه مدیریت حضور زائران در این مناسک گفت: مقرر شد در این خصوص با وزارت حج عربستان هماهنگی داشته باشیم. سال 94 در مورد رمی جمرات مسئولان عربستانی اعلامی نکرده بودند. اما امسال گفتیم کارشناسان ما در خصوص تنظیم زمان حضور زائران در رمی جمرات باید حضور داشته باشند چرا که از نظر فقه شیعه ممکن است زمان رمی طوری انتخاب شود که حج زائران خراب شود و آنها نیز پذیرفته‌اند که بنشینیم و کارشناسی کنیم. امسال در بحث امداد و نجات هم کارهای خوبی انجام شده است که آموزش‌ها به زائران و مسئولان داده شود تا در حوادث بتوانند مراقب باشند و آسیب کم باشد.

تلاش می‌کنیم قیمت حج افزایش پیدا نکند

وی به مسئله قیمت گذاری حج نیز اشاره و عنوان کرد: تلاش ما این است که قیمت تمام شده را از حجاج بگیریم و به دنبال سودآوری نیست و تلاش کردیم که افزایش چشم گیر قیمت نسبت به سال 94 نداشته باشیم. تعداد نیروهای بعثه و سازمان حج نیز علی رغم افزایش تعداد زائران افزایش نخواهد داشت تا مردم بیشتری به حج اعزام شوند. تاکنون استقبال برای ثبت نام حج خوب بوده اما از مردم می‌خواهیم ثبت نام را به روزهای آخر موکول نکنند چرا که اگر ظرفیت پر شود امکان جایگزینی وجود ندارد و هر کسی اول ثبت نام کرده او به حج مشرف می‌شود.

هنوز در حال رایزنی برای دریافت دیه شهدای منا هستیم

سرپرست سازمان حج و زیارت در خصوص پیگیری دیه شهدای منا نیز گفت: حادثه منا و شهدای منای یکی از مسائل مهم مذاکرات بود و ما خواستار پرداخت دیه بودیم و هنوز هم در حال رایزنی هستیم. البته در خصوص دیه هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم اما خواستار این بودیم که برای دو نفر از هر خانواده شهیدان منا ویزای حج در نظر گرفته شود و برای خانواده شهدای منا که در مقبره الشهدای منا به خاک سپرده شده‌اند نیز ویزای عمره داده شود که محقق شد.

در ادامه این گفت‌وگو سؤال‌های مردمی در خصوص مسئله حج مطرح شد و حجت‌الاسلام قاضی عسکر در خصوص نحوه حفظ حرمت زائران که از سؤال‌های مردم بود، بخشی از توافق نامه مبنی بر حفظ حرمت زائران را که وزیر حج عربستان امضا کرده است قرائت کرد و گفت: در جامعه خود ما علی رغم امنیت‌هایی که وجود دارد آسیب‌هایی هم وجود دارد و تعارض‌های شخصی تصادف و .. رخ می‌دهد. این مباحث را که نمی‌توان در مذاکرات آورد ولی سایر مباحث کاملاً مطرح شده است.

وکیل گرفته‌ایم تا از مؤسسه بن‌لادن دیه بگیریم

وی ادامه داد: همه افرادی که در منا به شهادت رسیده بودند تکلیف آنها روشن شده و پیکر عده‌ای به کشور بازگردانده شد، تعدادی با رضایت خانواده در آنجا دفن شدند و عده‌ای هم که قرار بود از طریقDNA خانواده آنها تشخیص هویت شوند به دلیل قطع روابط سیاسی موفق نشدند به عربستان بروند که اکنون که ارتباط برقرار شده دوباره این مسئله به جریان افتاده است. ما اکنون وکیل گرفته‌ایم که علاوه بر دیه ای که دولت عربستان بابت اتفاق مسجد الحرام به شهدای ایرانی می‌دهد، از مؤسسه بن لادن هم دیه بگیریم.

قاضی عسکر گفت‌وگوهای سال جاری حج را سازنده توصیف کرد و گفت: تحقیقات آنها در خصوص منا به پایان رسیده بود اما ما اعلام کردیم که مستنداتی داریم و آنها پذیرفتند که کمیته تحقیق کارش را استمرار بدهد. مسئله «قتیل الزحام» بودن که در فقه شیعه و سنی مطرح است را نیز عنوان کردیم به این معنی که اگر کسی در ازدحام فوت شود دیه آن بر عهده بیت المال است.

وی تصریح کرد: از روز اول قول دادم تا آخرین لحظه کنار خانواده شهدای منا هستیم. سهمیه برای حج خانواده شهدای منا را هم ما طلب کردیم نه اینکه عربستان داده باشد. درست است که روابط سیاسی قطع است اما ما اعلام کرده ایم که روابط سیاسی از مسئله حج جدا باشد و با دیپلماسی حج تلاش داریم اقدامات را انجام دهیم.

محمدی در پاسخ به مسئله دستبندهای الکترونیک و اینکه مطرح شده در حج سال گذشته دستبندهای معیوب بوده و ممکن است صدمه ای به سلامت حجاج بزند نیز گفت: اصلاً چنین چیزی نیست در مذاکرات دو سال قبل مطرح شد که عربستان طرحی برای این کار دارد بعد از فاجعه منا کارشناسان ما به این فکر افتادند که دستبندی طراحی شود که راحت تر بتوانیم هویت زائران را شناسایی کنیم میانگین سنی زائران ما بالای 65 سال است و امکان گم شدن و بیمار شدن آنها بالاست؛ تمام اطلاعات زائر همیشه در کارت شناسایی وی نوشته می شد اما زائران گاهی این کارت را فراموش می کردند و ممکن بود گم شوند یا مریض شوند کارشناسان ما به این نتیجه رسیدند که این اطلاعات بر روی مچ بند ذخیره شود بهتر است. این مسئله به عربستان مربوط نیست ما پیشنهاد کردیم برای عده ای که سن بالا دارند به تعداد محدود GPS نصب کنیم تا در صورت گم شدن بتوان انها را به راحتی پیدا کرد. امسال نیز اطلاعات زائران به جای کارت شناسایی که به گردن بسته می شود در مچ بند ذخیره خواهد شد و طرح مچ بند را اجرا خواهیم کرد چون به نفع زائران است و این کار داخلی است.

قاضی عسکر نیز خاطرنشان کرد: از 10 سال پیش به دنبال این بودیم که چیزی طراحی کنیم تا بدانیم زائر ما کجاست و یا در صورت مریض شدن به سوابق بیماری و پرونده الترونیکی وی دسترسی داشته باشیم. عربستان طرح دستبند الکترونیک را سال گذشته اجرا نکرد اما ما امسال بنا داریم خودمان اجرا کنیم. البته ورود GPS به عربستان باید با توافق آنها صورت گیرد که اگر مشکلی نبود انجام خواهد شد. در خصوص انگشت نگاری هم قرار شده انگشت نگاری را داخل کشور خودمان انجام دهیم و لوح فشرده را به آنها بدهیم.

وی در خصوص عمره نیز گفت: عمره به دلیل حادثه جده متوقف شد و شرط ایران مجازات دو پلیس خاطی بود که رسماً به ما اعلام شد که دو پلیس مجازارت شده اند اگر حج به خوبی برگزار شود، عمره را هم راه خواهیم انداخت.

captcha