به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) احمد شاهعلی، سرگروه داوران آموزش قرآن در حوزه بزرگسالان جشنواره کتب آموزشی و تربیتی ویژه قرآن کریم است. وی اعتقاد دارد که یکی از مهمترین موضوعاتی كه باید در بررسی آثار به آنها توجه کرد، کاربردی بودن آثار برای مخاطبان است. به طوری که بتواند مبنای عمل آنها قرار گیرد تا آن را در زندگی روزمره به کار ببرند. وی با بیان اینکه کیفیت آثار رسیده در این حوزه با دوره گذشته جشنواره تفاوت چندانی نکرده است، ارتباط جشنواره با مؤلفان و تولیدکنندگان آثار قرآنی را یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت کتابها برمیشمارد.
ـ در گروه آموزش قرآن چند اثر مورد بررسی قرار گرفت و آیا آثار در راستای موضوع حوزه شما بودند؟
16 عنوان کتاب در حوزه آموزش قرآن برای مخاطبان بزرگسال به دست ما رسیده بود. به نظر میرسد آموزش و پرورش و متولیان آموزش قرآن در این وزارتخانه باید با نویسندگان کتابها ارتباط برقرار کرده و نیازهای امروز آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن را به آنها منتقل کنند. علاوه بر این اصولی وجود دارد که مؤلفان باید آنها را رعایت کنند. این اصول در ارتباط با ویژگیهای مخاطبان یعنی دانشآموزان و معلمان است که مؤلفان حین تألیف باید آنها را در نظر داشته باشند و در چارچوب این اصول دست به تألیف بزنند.
ـ با این وجود، کیفیت کتابها را چگونه ارزیابی میکنید؟
کتابها جنبه عمومی داشتند و كیفیتشان تقریباً در حد متوسط بود. در واقع نسبت به دوره قبل تغییر زیادی مشاهده نکردیم. شاید برقراری ارتباط و تعامل و راهنمایی مؤلفان بتواند به ارتقای کیفیت کتابها کمک کند. باید مطالب مورد نیاز و انتظاراتمان را به اطلاع نویسندگان برسانیم تا آنها کتابهایشان را ارتقاء دهند؛ به طوری که متناسب با علم روز باشد. مثلاً بیشتر کتابهایی که بررسی شدند، به منابع خیلی قدیمی ارجاع داده شده بودند.
ـ شما در صحبتهایتان به نیاز مخاطبان تأکید دارید. به عقیده شما نیاز مخاطبان در این حوزه چیست؟
در حوزه آموزش قرآن که شامل قسمتهای مختلفی است، آنچه که امروز مد نظر ماست آن است که موضوع كاربردیتر باشد، یعنی بتوان از آن در زندگی روزمره بهره برد و آن را بهراحتی تبدیل به عمل کرد. مثلاً در حوزه حفظ قرآن دانشآموزی سراغ مؤلفههایی برویم که حفظ آنها آسان باشد. به طوری که در دانشآموز انگیزه حفظ قرآن را ایجاد کند.
در این زمینه میتوانیم حفظ موضوعی را ارائه کنیم؛ در بُعد معانی، ترجمه و مفاهیم هم باید مطالب را چنان بیان کنیم که ساده باشد تا دانشآموز به یادگیری مفاهیم و معانی قرآن كریم علاقهمند شود.
ـ نوآوری خاصی در كتابها دیده میشد؟
در زمینه حفظ قرآن در یك كتاب نوآوری دیده میشد. نویسنده در این كتاب به شكل علمی و اصولی و براساس نظریههای مطرح در حوزه حفظ و حافظه مطالبی را بیان کرده بود. البته این کار برای پژوهش و تحقیق مناسب است و در حد مخاطب عام نبود. دیگر كتابها در زمینه قرائت، تجوید، روخوانی و آموزش آنها بود که تازگی نداشتند.
ـ هدف جشنواره هدایت ناشران برای تولید آثار مناسب است. فكر میكنید برای رسیدن به این هدف باید چه كرد؟
به هر حال اكنون خلأهایی در این حوزه دیده میشود كه باید آنها را اعلام كنیم. به نظر من باید سامانه و شكلی از ارتباط میان مؤلفان و جشنواره وجود داشته باشد، طوری كه بتوانیم انتظاراتمان را بیان كنیم و به فعالیتهای نویسندگان جهت دهیم. قطعاً هدف مسئولان جشنواره ارتقای سطح آموزش قرآن در آموزش و پرورش بوده است. اگر به آموزش و پرورش به عنوان یك نهاد زیربنایی در جامعه توجه شود، مسائل دیگر حل میشود.