غربت رقابت های بین المللی قرآن طلاب/ مسابقات دچار اختلاف قرائات
کد خبر: 3593120
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲

غربت رقابت های بین المللی قرآن طلاب/ مسابقات دچار اختلاف قرائات

گروه مسابقات: اولین دوره مسابقات بین المللی قرآن طلاب علوم دینی از روز سوم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پنجم این ماه در شهر قم ادامه دارد در این مسابقات شاهد استقبال بسیار کم مخاطبان هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، اولین دوره مسابقات بین المللی قرآن ویژه طلاب علوم دینی در شهر مقدس قم از دو روز قبل آغاز شده است. در حالی این رقابت ها برپا می شود که به غیر از مراسم افتتاحیه و اولین ساعات برگزاری رقابت ها، شاهد حضور و استقبال مردمی چندانی از این مسابقات نبوده ایم.
مسابقات بین المللی قرآن طلاب
در حالی که پیش بینی می شد، برگزاری این مسابقات در شهر مقدس قم که به لحاظ حضور بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(ع) با استقبال پرشور مردم مواجه شود، اما در دو روز ابتدایی این مسابقات به غیر از مراسم افتتاحیه، شاهد این استقبال نبوده ایم.
این عدم استقبال در دو روز ابتدایی مسابقات و در نوبت بعد از نماز مغرب به اوج خود رسید و در آخرین ساعات رقابت ها در این دو روز تنها متسابقان و عوامل برگزاری مسابقات در سالن حضور داشتند. در این روز نیز شاهد حضور تعداد معدودی از طلبه های استان مازندران در سالن مسابقات بودیم تا به این ترتیب شهروندان شهر قم کمترین حضور را در متن این مسابقات داشته باشند.
مسابقات بین المللی قرآن طلاب
استقبال از مسابقات به حدی کم بوده است که حتی در زمان تلاوت سیدجواد حسینی، قاری بین المللی کشورمان که در روز دوم به عنوان قاری افتخاری حضور داشت نیز کل سالن پر نشد. سالن این دوره از مسابقات ظرفیت 200 تا 250 نفر را دارد.
خبرنگار ایکنا در گفت وگو با تعدادی از شهروندان ساکن قم در مورد این مسابقات، متوجه شد که درصد نسبتاً زیادی از سوال شوندگان از برگزاری چنین مسابقاتی در قم بی اطلاع بودند، تعدادی نیز از برگزاری این مسابقات اطلاع داشته اما در مورد جزئیات آن همچون محل برگزاری و ... اطلاعی نداشتند. این عدم اطلاع در حالی است که اگرچه تبلیغات محیطی نه در خور یک رقابت بین المللی در سطح شهر در نظر گرفته شده است اما قطعاً رقابت ها دارای تبلیغات تلویزیونی بوده است.
اما اگر از فضای خلوت بودن سالن مسابقات دور شویم، نوبت به دکور رقابت ها می رسد، در این دوره از مسابقات به غیر از دو نمایشگر در کنار جایگاه و یک نمایشگر دیگر در پائین آن شاهد هیچ دکور دیگری نیستیم، در بین این دو نمایشگر سکویی درست شده و یک کرسی و میز بر روی آن قرار گرفته است که بر پیشانی میز پوستر مسابقات که آرم سازمان اوقاف و امور خیریه و جامعه المصطفی(ص) العالمیه بر آن خودنمایی می کند، نصب شده است.
مسابقات بین المللی قرآن طلاب  
این تمام دکور اولین دوره مسابقات بین المللی قرآن طلاب علوم دینی است که بر خلاف مسابقاتی که هم اینک در مصلی تهران برگزار می شود، در سادگی تمام در معرض دید تماشاگران قرار گرفته است.
در این نمایشگرها آیاتی که توسط حفاظ تلاوت می شود درج نمی شود و نکته جالب تر اینکه هیچ قرآنی هم در بین اندک تماشاگران حاضر در سالن نیز توزیع نمی شود تا در جریان آیات تلاوت شده قرار گیرند. البته برای شرکت کنندگان رشته قرائت آیات بر روی نمایشگرها نشان داده می شود.
سالن مسابقات نیز محل رفت و آمد بسیار زیاد عوامل مسابقات است که با توجه به بزرگ نبودن سالن مسابقات می تواند بر تمرکز شرکت کنندگان تأثیر بگذارد.
مسابقات بین المللی قرآن طلاب
در گوشه ای از سالن مسابقات به گونه ای که هیچ تفکیکی صورت نگرفته باشد، عوامل صدا و تصویر مربوط به پخش نمایشگرها و  صدای سالن قرار گرفته اند و حالتی آشفته به سالن مسابقات داده است که می توانست حداقل با دیوارهای کاذب یا مواردی از این دست، این بخش از مسابقات از سالن اصلی جدا شود.
در ورودی سالن محل برگزاری مسابقات که مسجد امام کاظم(ع) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) شهر قم است، اقدام به معرفی تفاسیر معروف شیعی شده است، تا با این کار، مفسران برجسته شیعی به حاضران در این مسابقات معرفی شوند، اطلاعاتی در مورد این مفسران و آثار آنها در قالب پوستر و بر روی تابلوهایی درج شده و در معرض دید قرار گرفته است، اما نکته قابل توجه در این معرفی این است که اطلاعات درج شده به زبان فارسی است. در حالی که در این مسابقات نمایندگانی از 43 کشور دنیا حضور دارد و مطمئنا همه آنها مسلط به زبان فارسی نیستند.
مسابقات بین المللی قرآن طلاب
در روز دوم مسابقات شاهد دو اجرای زیبا از دو قاری افتخاری دعوت شده در این مراسم بودیم که بهتر بود یکی دیگر از قاریان جوان کشورمان یا قاریان ساکن استان قم که کم هم نیستند، برای تلاوت دعوت می شد. در روز دوم همچنین دو نفر از شرکت کنندگان رشته حفظ کل قرآن کریم، اجرای خود را بر اساس روایت ورش از نافع انجام دادند که در پایان با تذکر حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی پور، یکی از داوران این دوره از مسابقات مبنی بر اینکه باید قبل از اجرا این را اعلام می کردند، مواجه شدند. برخلاف روز گذشته در این روز مجری مراسم تذکر وارد شده را به زبان عربی برای حاضران ترجمه کرد.
مسابقات بین المللی قرآن طلاب
یادآور می شود اولین دوره مسابقات بین المللی قرآن طلاب علوم دینی از روز سوم اردیبهشت ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در شهر قم آغاز شده و تا روز پنجم این ماه ادامه دارد. این رقابت ها با همکاری سازمان اوقاف و جامعه المصطفی(ص) العالمیه برگزار می شود و در آن نمایندگانی از 43 کشور دنیا در دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم حضور دارند.
captcha