10 معیار انتخاب اصلح/ مسابقات قرآن ایران، ام‎المسابقات جهان اسلام است/ آیین‌نامه قرآنی مناظره
کد خبر: 3593868
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

10 معیار انتخاب اصلح/ مسابقات قرآن ایران، ام‎المسابقات جهان اسلام است/ آیین‌نامه قرآنی مناظره

گروه سیاسی: حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، در تبیین معیارهای انتخاب اصلح برای ریاست جمهوری به ده ویژگی اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهوری باید فردی باشد که برای حل مشکلات کشور نگاهش به درون باشد. البته از امکانات خارجی استفاده کند اما تکیه‌گاهش به خارج و بعضا دشمنان کشور نباشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی، در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با دعوت همگان به تقوا و رعایت حریم الهی به شش مناسبت این ماه اشاره کرد و گفت: اولین مناسبت فرارسیدن ماه شعبان است که پیامبر اکرم(ص) درباره این ماه فرمودند که شعبان ماه من است و خدا به کسی که مرا در این ماه، با روزه و نماز و ...، کمک کند یاری می‌کند.
وی افزود: دومین مناسبت اعیاد شعبانیه است که ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار، ولادت حضرت عباس(ع) و روز جانباز، ولادت حضرت سجاد(ع) و ولادت امام زمان(عج) را در این ماه داریم. مناسبت بعدی روز کار و کارگر است. کار و کارگر همیشه در جامعه ما عزیز بوده و هست. وقتی پیامبر(ص) دست کارگر را می‌بوسد این یک نماد و پیام است که جامعه اسلامی باید تکریم ویژه‌ای نسبت به این قشر داشته باشد به خصوص که امسال، سال «اقتصاد مقاومتی: تولید ـ اشتغال» نام گرفته و ستون فقرات این عرصه، عزیزان کارگر هستند.
خاتمی با اشاره به شهادت آیت الله مطهری به عنوان مناسبت چهارم گفت: ایشان سرمایه‌ای نفیس برای این نسل و نسل‌های آینده است و باید این سرمایه نفیس را پاس داشت و برای ارتقای فرهنگ از کتاب‌های ایشان بهره برد. هیچ کس و هیچ جریانی نباید از این سرمایه استفاده ابزاری کند.
خطیب جمعه تهران به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشور به عنوان مناسبت پنجم اشاره و گفت: واقعا این مسابقات، «ام المسابقات» در جهان اسلام است. ابتکارات خوبی در این مسابقات اجرا شد که برگزاری مسابقات بزرگسالان، طلاب، بانوان، دانش‌آموزان و روشندلان بود و 431 نفر از 83 کشور در این مسابقات حاضر شدند که این حجم شرکت‌کننده ستودنی است که جا دارد از سازمان اوقاف تشکر و تقدیر کنیم.
خاتمی ششمین مناسبت را به شهادت تعدادی از مرزبانان کشور در مرز میرجاوه اختصاص داد و گفت: این حادثه، داغی بر قلب ملت بود و به بازماندگان شهدا تبریک و تسلیت می‌گوییم. از دستگاه دیپلماسی تقاضا داریم در این رابطه برخورد مناسب و قاطع نشان دهند و به مقامات پاکستان هشدار دهند که این کشور مأمن تروریست‌ها شده و دود آنها دامن خود پاکستان را نیز می‌گیرد.
خطیب جمعه تهران در ادامه به بیان نکاتی درباره مسئله انتخابات پرداخت و گفت: برای نظام مقدس جمهوری اسلامی، اولویت اول در انتخابات، حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌های رأی است. ما اطمینان کامل داریم که حضور مردم بسیار گسترده و باشکوه خواهد بود و دشمنان را شگفت‌زده خواهد کرد.
وی ابراز کرد: در هیچ دوره‌ای به اندازه این دوره، دشمنان ملت از چند ماه قبل در رسانه‌های خود، حضور مصداقی پیدا نکرده بودند که به چه کسی رأی بدهید یا ندهید. مردم در 29 اردیبهشت با حضور در انتخابات و با ناکام گذاشتن آنها جواب همه این فضولی‌ها را خواهند داد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان اظهار کرد: شورای نگهبان کف صلاحیت را تعیین می‌کند و شما مردم سقف صلاحیت‌ها و اصلح را باید برگزینید.
خاتمی در ادامه به تبیین معیارهای فرد اصلح پرداخت و به 10 مورد اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی فرد اصلح آن است که برای معیشت مردم  هم برنامه و هم توان اجرایی داشته باشد. بعضی افراد برنامه دارند اما توان اجرا ندارند. دومین مطلب آن است که باور کنیم دشمنان در حال یک جنگ تمام‌عیار فرهنگی با ما هستند و فضای مجازی بخشی از این فضای نبرد است که دین، هویت، اخلاق و نظام اسلامی را هدف قرار داده است. کسی باید انتخاب شود که این جنگ را باور داشته باشد. بعضی هنوز به تهاجم و شبیخون فرهنگی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشته و دارند باور نداشته و می‌گویند اینها تعامل فرهنگی است.
وی در بیان سومین ویژگی اصلح بودن گفت: احساس این است که دشمنان در سال‌های اخیر از حالت تدافعی بیرون آمده و تهاجمی عمل می‌کنند و اهانت‌های آنها نمونه این تهاجم است. لذا رئیس‌جمهوری باید برگزیده شود که منطقش، منطق امام(ره) است که فرمود آمریکا، شیطان بزرگ است. ما رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که اگر آمریکایی‌ها در هر سطحی به ملت اهانت کردند در همان سطح جواب محکم و دندان‌شکن بدهد.
خطیب جمعه تهران افزود: به عنوان ویژگی چهارم اصلح، رئیس‌جمهوری باید انتخاب شود که قانون‌مدار باشد نه باندمدار و حزب‌مدار و به هیچ‌کس اجازه رانت‌خواری اقتصادی و سیاسی ندهد. پنجمین ویژگی رئیس‌جمهور اصلح این است که در مبارزه با فساد و مفسدین اولا منافذ فساد را ببندد و ثانیا با مفسدین در هر جایگاهی که باشند قاطع برخورد کند.
خاتمی ادامه داد: رئیس‌جمهوری در شأن ملت است که تفکرش ضد اشرافی‌گری و ضد تجمل‌گرایی بوده و ساده‌زیست، خاکی و متواضع باشد و خودش را از جنس مردم ببیند. رئیس‌جمهوری باید فردی باشد که برای حل مشکلات کشور نگاهش به درون باشد. البته از امکانات خارجی استفاده کند اما تکیه‌گاهش به خارج و بعضا دشمنان کشور نباشد.
وی در بیان هشتمین ویژگی عنوان کرد: رئیس‌جمهوری در شأن مردم ایران است که نه تنها زبان منتقدان سازنده را نبندد بلکه آنها را نیز تشویق کند. رئیس‌جمهور باید همکاران شایسته که دارای دو ویژگی تعهد و تقوا و تجربه و تخصص هستند را انتخاب کند.
خاتمی در پایان به بیان دهمین ویژگی فرد اصلح پرداخت و گفت: رئیس‌جمهور باید به مانند ملت، ولایت‌مداری‌اش را در عمل نشان دهد. زیرا بازار شعار بازار گرمی است لذا در عمل باید نشان دهد که قانونا و شرعا همراه و مطیع ولایت است.
بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه در ادامه خطبه‌‌های قبل به تبیین سبک زندگی قرآنی با محوریت «یا ایها الذین آمنوا»هایی که در قران آمده پرداخت.
خاتمی در ابتدا با اشاره به اهمیت تقوا به خطبه 83 نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) در این خطبه می‌فرمایند که «توجه داشته باشید که محل عبورتان، صراط است و برای آنهایی که عمل صالح ندارند لغزشگاه است. معبری است که قدم‌ها در ان لغزان می‌شود و بارها می‌لغزد چه بخواهید چه نخواهید و همه شما باید از صراط عبور کنید».  آن چیزی که سبب می‌شود در صراط نلغزیذ، تقواست. خود را در محضر خدا ببینید که اگر چنین شد باتقوا عمل می‌کنید و از ان لغزشگاه جان سالم به در می‌برید.
وی سپس در راستای موضوع بحث خطبه‌های اول پیشین به تبیین آیه 70 سوره احزاب؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا» پرداخت و گفت: ساماندهی جان از ساماندهی زبان آغاز می‌شود. امام علی(ع) می‌فرمایند که «جان انسان سامان نمی‌یابد مگر قلبش استقامت یابد و استقامت قلب از استقامت زبان است. جرم زبان کم است اما آفت‌هایش بسیار». برخی از 18، 30 تا 200 آفت برای زبان برشمرده‌اند.
خاتمی با بیان اینکه قرآن هم آیین‌نامه‌ای برای سخن گفتن و حرف زدن دارد به بیان فهرست‌وار این آیین‌نامه پرداخت و گفت: سخن باید خردورزانه باشد(نساء، آیه 8). سخن باید زیبا باشد(بقره، آیه 83). سخن باید بهترین باشد(اسرا، آیه 53). اساس گفتار بر نرم بودن است(احزاب، آیه 44). گفتار باید مستند و قابل اثبات باشد(احزاب، آیه 70).
وی افزود: اما نقطه مقابل قول سدید(سخن مستند مستدل و مستند) چیست. از نگاه قرآن نقطه مقابل قول سدید، «قول زور» است. زور به معنای باطل و حرف نادرست است(سوره حج، آیه 30). نکته جالب این است که قرآن مصادیق قول زور را نیز بیان کرده که یکی از آنها، تهمت زدن و بی‌دلیل و سند افراد پاک را متهم کردن است(احزاب، آیه 69). در واقع قول زور، گفتاری است که با آن، نظام الهی زیر سؤال برود.
خاتمی عنوان کرد: گفتار تفرقه‌آمیز یکی دیگر از مصادیق قول زور است(طه، آیه 94)، وقتی حضرت موسی(ع) به برادرش می‌فرماید چرا در برابر انحراف بنی‌اسرائیل نایستادی، حضرت هارون در پاسخ گفت که نگران تفرقه بودم.
خطیب جمعه تهران یادآور شد: این سخنان را به این خاطر انتخاب کردم که فضای کشور، انتخاباتی است و در نماز جمعه نمی‌توان از این فضا غافل بود و این آیه متناسب شرایط امروز است. کاندیداها و هواداران آنها، قول سدید داشته باشند و تخریب و تهمت در سخنان‌شان نباشد و آمارهای درستی را برای مردم بیان کنند که قابل اثبات باشد. کاندیداها مراقب باشند فضای انتخابات فضای تفرقه‌افکنی نشود.
وی با اشاره به برگزاری مناظره در عصر امروز گفت: از همین تریبون به عنوان یک طلبه می‌گویم که مناظرات باید مناظرات طلبگی باشد. مناظرات طلبگی، منطق‌محور و استدلال‌‌محور است که عقده و کینه در آن نیست و مصلحت نظام را نیز در نظر بگیرند. بدانند خروجی سخنی که می‌گویند اگر تضعیف نظام باشد حرام است که بیان شود.
خاتمی با بیان اینکه مناظرات می‌تواند نشان دهد که چه شخصی در شأن ریاست جمهوری نظام اسلامی است، گفت: انتخابات یعنی باز بودن میدان انتخاب و کشور هم یک رئیس‌جمهور بیشتر نمی‌خواهد پس مراقب باشیم در قضاوت‌ها غیر منصفانه حرف نزنیم. حق نداریم به خاطر اینکه فردی، کاندیدای مطلوب ما نیست وی را تخریب کنیم..
خطیب جمعه تهران با اشاره به فضای مجازی گفت: در برخی جهات فضای مجازی حقیقی‌تر از هر فضایی است. به صاحبان فضای مجازی که دین دارند می‌گویم قرار نیست هر حرفی را که شنیدید بلافاصله منتشر کنید و به آنهایی نیز که دین ندارند می‌گویم آزاده باشید و هر حرف، تهمت و افترایی را بی‌پروایانه منتشر نکنید.       
captcha