محورهای متنوع حوزه زیارت مورد توجه مراكز پژوهشی قرار گیرد
کد خبر: 3593939
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
حجت‌الاسلام قاضی عسكر:

محورهای متنوع حوزه زیارت مورد توجه مراكز پژوهشی قرار گیرد

گروه جامعه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به محورهایی كه باید در دستور كار مراكز پژوهشی حوزه زیارت قرار گیرد، عنوان کرد: نقش زیارت در حفظ ارزش‌های معنوی، تقویت باورهای دینی، تحول رفتار و شخصیت و ... از جمله محورهایی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسكر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم اختتامیه دومین اجلاس اعتاب مقدسه كه در حرم امام حسین(ع) برگزار شد، گفت: سال گذشته اولین اجلاس تولیت‌های اعتاب مقدسه در مشهد مقدس برگزار شد و راه را برای همگرایی و بهره‌مندسازی از بركات زیارت هموار كرد.

وی با اشاره به بركات زیارت افزود: زیارت موجب آمرزش گناهان، پاك شدن روح و جان زائر از آلودگی‌های روحی و جسمی و اصلاح اخلاق و رفتار فرد زائر می‌شود.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر با اشاره به سخن قرآن كریم كه حضرت ابراهیم(ع) و پیامبر اسلام(ص) را اسوه معرفی می‌كند، گفت: از ثمرات زیارت، آشنا شدن با این الگوهاست، در زیارت جامعه كبیره ویژگی‌های برجسته امامان شمرده شده است و زائر می‌فهمد كه تنها راه نجات پیروی از آنهاست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار كرد: زائر در سفر زیارت گذشته خود را جبران می‌كند و با توبه از آلودگی‌ها پاك می‌شود و با حلالیت طلبی كدورت‌ها را می‌زداید، سبك زندگی اسلامی را می‌آموزد و با پاك كردن اموال خود، حقوق مردم را به آنها باز می‌گرداند.

وی با اشاره به محورهایی كه باید در دستور كار مراكز پژوهشی حوزه زیارت قرار گیرد، افزود: نقش زیارت در حفظ ارزش‌های معنوی، نقش زیارت در تقویت باورهای دینی، نقش زیارت در تحول رفتار و شخصیت، نقش زیارت در تقویت و همبستگی اقشار مختلف و نقش زیارت در مقابله با ظلم و ستم از جمله محورهایی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به آسیب‌های این حوزه گفت: عدم معرفت نسبت به مزار و نداشتن شناخت كافی یك آسیب است؛ زیارت زمانی ثمربخش خواهد بود كه عارفانه و همراه با شناخت باشد. شناخت و پیروی از معصومین(ع) شرط اساسی در موفقیت سفرهای زیارتی است؛ در كتاب كاملة الزیارت در بیش از 20 روایت روی عبارت عارف به حقه تأكید شده است.

حجت‌الاسلام قاضی عسكر تبدیل زیارت به سیاحت را آسیبی دیگر خواند و افزود: آنها كه با اهداف بهره‌گیری‌های مادی به سفر می‌روند، نفعی از زیارت ندارند. خرافات و رفتارهای نامتعارف آسیب دیگر حوزه زیارت است؛ برخی كارهای ناپسند موجب بدنامی مكتب تشیع می‌شود و از جمله آداب زیارت رعایت وقار است.

captcha