انتخاب شغل معلمی با عشق خدمت به دانش‌آموزان محروم
کد خبر: 3593941
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶

انتخاب شغل معلمی با عشق خدمت به دانش‌آموزان محروم

گروه اجتماعی: معلم عشایری مناطق صعب‌العبور لرستان گفت: معلم مناطق عشایری شدم تا دانش‌آموزانی را که از تمام امکانات محروم هستند،‌ برای آینده این مملکت بسازم، معلم بودن من به‌خاطر پول نیست؛ چرا که پولی که دریافت می‌کنم شاید برای هزینه رفت و آمدم، خرید باطری برای رادیو و نفت برای فانوسم کفایت کند، معلمی در مناطق عشایری را با عشق خدمت به دانش‌آموزان محروم کشورم انتخاب کرده‌ام.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، عزیز محمدی‌منش، معلم عشایری مناطق صعب‌العبور استان لرستان است که جایگاه ویژه و ممتازی در آموزش و پرورش در سطح کشور دارد و چندین بار در سطح منطقه و استان مورد تقدیر مسئولان قرار گرفته است. سال 91 هم در جریان سومین همایش «وحدت و انسجام ملی جوانان ایران اسلامی»، تندیس عنوان معلم نمونه کشور توسط رئیس‌جمهور وقت به وی اعطاء شد.
انتخاب شغل معلمی با عشق خدمت به دانش‌آموزان محروم
محمدی‌منش از معلمانی است که با عشق و علاقه‌ای وصف‌ناشدنی روزانه چندین ساعت از مسیر را بدون هیچ‌گونه وسیله نقلیه‌ای و یا حداکثر با الاغ و قاطر طی می‌کند. وی در طول دوران خدمتش معلم منطقه صعب‌العبور، کوچ رو و کوهستانی «ماهرو بختیاری، دره کایت و روستای چم کنار و کنار رودخانه بختیاری» بوده این‌ در حالی‎است که بسیاری از این مناطق را خودش در میان مناطق سخت‌گذر و سخت شهرستان الیگودرز پیدا کرده‌ است.
وی در سال 57  در روستای خرسدر، منطقه پُل‌هرو از توابع شهرستان خرم‌آباد متولد شد، کلاس اول ابتدایی را در مدرسه شهید بهاروند ماسور گذراند و از سال ۶۵ تاکنون در روستای ده‌محسن از توابع بخش مرکزی شهرستان خرم‌آباد سکونت دارد.
این معلم عشایری تحصیلات دبستانی خود را در دبستان قدس روستای ده‌محسن و  تحصیلات راهنمایی را در مدرسه شهید سید نورالدین رحیمی روستای سراب‌یاس و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان شهید طالقانی خرم‌آباد گذرانده و در دبیرستان شهید چمران موفق به اخذ مدرک دیپلم در رشته برق ساختمان شده است.
محمدی‌منش سپس در رشته کارشناسی ادبیات از دانشگاه پیام‌نور فارغ‌التحصیل شده،  و از سال ۸۱ در قالب حق‌التدریسی وارد آموزش و پرورش شد و بعد از ۱۰ سال به استخدام آموزش و پرورش در آمده است این در حالی‌است که در حال حاضر خانواده وی شامل دو برادر یک خواهر و پدر و مادر است.
انتخاب شغل معلمی با عشق خدمت به دانش‌آموزان محروم
منطقه «سیرم قلاوند»؛ اولین نقطه محل خدمتی

این معلم عشایری در گفت‌وگو با ایکنا لرستان در خصوص اولین منطقه عشایری محل خدمت‌اش، گفت: اولین منطقه عشایری خدمت منطقه عشایری سیرم‌قلاوند بود که متشکل از سه خانوار و یازده دانش‌آموز بود.
وی ادامه داد: همواره برای خدمت به مناطق عشایری به‌عنوان قشر زحمت‌کش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انتخاب‌های مناطق عشایری اختیاری و به درخواست خودم در دورافتاده‌تربن مناطق بوده است.
محمدی‎منش افزود: معلم مناطق عشایری شدم تا دانش‌آموزانی را که از تمام امکانات محروم هستند،‌ برای آینده این مملکت بسازم. در طول این سال‌ها میان دختران و پسرانی زندگی کردم که هنوز یک‌بار هم به شهر نیامده‌اند و حتی ماشین یا تلویزیون را از نزدیک ندیده‌اند. معلم بودن من به‌خاطر پول نیست  چرا که پولی که دریافت می‌کنم شاید برای هزینه رفت و آمدم، خرید باطری برای رادیو و نفت برای فانوسم کفایت کند. معلمی در مناطق عشایری را با عشق خدمت به دانش‌آموزان محروم کشورم انتخاب کرده‌ام.
انتخاب شغل معلمی با عشق خدمت به دانش‌آموزان محروم
مناطق کشف‌شده توسط این معلم عشایری/
مشکلات مناطق عشایری
محمدی‌منش در خصوص مناطق عشایری که از نعمت معلم محروم بودند و توسط ایشان شناسایی شدند، گفت: منطقه‌ سیرم‌قلاوند یک و دو، منطقه‌ کرناس از توابع بخش پاپی، منطقه‌ی کوله‌راد از توابع دهستان تنگ پنج‌ سفید دشت و مناطق المون گرم و سرد از مناطق عشایری بودند که معلم عشایری نداشتند.
وی اضافه کرد: پیاده‌روی شبانه‌روزی و طاقت‌فرسا در مناطق صعب‌العبور، نبود ارتباط و آنتن‌دهی تلفن‌های همراه، نبود امکانات رفاهی برای معلمان، نبود امکانات آموزشی برای تحصیل دانش‌آموزان عشایری، نبود امکانات بهداشتی، مخاطرات طبیعی و هزینه بالای ایاب و ذهاب در کوهستان مشکلاتی هستند که معلمان عشایری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این در حالی‌است که باید بر روی تمام افراد  خانواده‌های عشایری برای بالا بردن سطح آگاهی آن‌ها تلاش کرد.
انتخاب شغل معلمی با عشق خدمت به دانش‌آموزان محروم
نقش معلم در مناطق عشایری
وی معلمی را کاری عاشقانه دانست و افزود: کار عاشقانه را نمی‌شود با مادیات قاطی کرد. در بحث معلمی عشایر بحث کمی متفاوت‌تر است. معلم عشایری با عشایر هم‌خانواده است. در بد و خوب روزگار با هم هستند. خیلی از اوقات حضور معلم در میان عشایر به اموراتی مربوط می‌شود که ارتباطی به شغل معلمی ندارد. شما باید به برخی رسوم و آیین‌های آن‌ها همراه شوی. در بحث‌های خانوادگی، اختلافات، شادی‌ها و غم‌ها شریک هستی. به‌طور مثال، یک بار مجبور شدیم که همسر یکی‌از عشایر که باردار بود را تا شهر با چوب حمل کنیم. نمونه‌های مشابه زیاد است. معلم عشایر فقط معلم نیست. او روان‌شناس، پزشک، مشاور، قاضی، تاریخ‌شناس و ... است و لازم است با عشایر همگام شوند؛ لذا کسی که می‌خواهد این راه را انتخاب کند باید یداند گام در چه راه مقدسی برداشته است.
عزیز محمدی‎‌منش ادامه داد: شغل معلمی و آموزش دانش‌آموزان عشایری تنها مشتی از خروار خدماتی است که یک معلم عشایری به خانواده‌های عشایرنشین ارائه می‌دهد به‌طوری‌که هماهنگی مراسم فاتحه‌خوانی، حل اختلاف محلی، هماهنگی و پادرميانی مراسم عروسی و شادی و جشن و سرور با معلم عشایری است این در حالی‌است که من یک دستگاه انرژی خورشیدی با عنوان «مبدل خورشیدی» برای استفاده مردم عشایری خریداری کردم که از برق آن استفاده می‌شود.
انتخاب شغل معلمی با عشق خدمت به دانش‌آموزان محروم
این معلم ممتاز عشایری افزود: روش تغذیه صحیح استفاده از ظروف مسی، مصرف آرد سبوس‌دار، تا اصلاح موی سر دانش‌آموزان عشایری پسر هم گاهی اوقات توسط معلم عشایری انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: تمام افراد خانواده عشایر به حرف معلم اعتقاد راسخ دارند و با توجه به اعتقاداتی که دارند اگر دام‌های آن‌ها در کوه بمانند و پیدا نشود از معلم می‌خواهند که برای آن‌ها دعای زبان‌بند و در امان ماندن دام‌هایشان را بخوانند یا دعای چشم‌زخم را برای در امان ماندن فرزندان‌شان از چشم بد بنویسد این در حالی‌است که حرکت عشایر نیز بر اساس ماه‌های قمری و اعتقادات دینی که بر جای مانده از اجداد و نیاکان‌شان است، بوده بدین معنا که کوچ آن‌ها هم بر اساس روایات ائمه‌اطهار(ع) در خصوص مسافرت است.
محمدی ادامه داد: عشایر مردمی باصفا و باگذشت هستند و وقتی از آن‌ها سؤال می‌شود که مهمترین مشکل عشایر چیست پاسخ می‌دهند که مهم‌ترین مشکل عشایر نداشتن معلم است چون معلم بیش‌از ۲۰ خدمت به خانواده‌های عشایری ارائه می‌دهد و تنها نماینده دولت در دل عشایر است لذا اداره‌کل امور عشایری، منابع طبیعی و محیط زیست جهت رسیدن به اهداف مورد نظر باید با معلمان عشایری همکاری کنند و امکانات لازم را در اختیار آنان قرار دهند.
انتخاب شغل معلمی با عشق خدمت به دانش‌آموزان محروم
محمدی‌منش با بیان این‌که به‌دلیل کمبود معلم عشایری تمام معلمان عشایر در نقاط صعب‌العبور در دو مدرسه خدمت می‌کنند، عنوان کرد: معلم در عشایر کار پزشک، پاسگاه، روانشناس، آموزش و حل اختلافات محلی را انجام می‌دهد و در یک کلام معلم عشایری باید همه چیزدان باشد.
وی با اشاره به این‌که در روزهای خاص و ایام‌الله ملی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مانند ۲۲ بهمن در دل کوه‌های عشایر راهپیمایی برگزار می‌شود، تصریح کرد: معلم عشایری کار مدیر،  آموزگار، سرایدار،  معلم پرورشی، معاون و تربیت بدنی را انجام می‌دهد این در حالی‌است که سوادآموزی بزرگسالان عشایر تحت عنوان نهضت سوادآموزی نیز توسط معلمان عشایری انجام می‌شود.
انتظار معلمان عشایری از مسئولان
این معلم عشایری در خصوص انتظارات و توقعات معلمان عشایری از مسئولان، گفت: باتوجه به این‌که سبک زندگی معلم عشایری مانند سبک زندگی زمان گذشته است لذا باید امکانات رفاهی و آموزشی معلمان تقویت شود.
محمدی‌منش تصریح کرد: معلمان عشایری با توجه به شرایطی‌که دارند باید نسبت به سایر معلمان در اولویت باشند این در حالی‌است که فراهم کردن امنیت جانی برای معلمان عشایری دیگر انتظارات این قشر از مسئولان است.
این معلم ممتاز عنوان کرد: دولت باید با طرح‌های اشتغال‌زایی عشایر را تقویت کند این در حالی‌است که چشمه‌ها و روان آب‌های کوهستان‌های لرستان مکان‌های مناسبی برای ایجاد استخرهای ماهی و پرورش آبزیان است.
وی تصریح کرد: محیط‌زیست و منابع طبیعی اگر می‌خواهند که طبیعت و حیوانات منطقه را حفظ و نگهداری کنند باید مردم بومی و عشایر را به‌عنوان محیط‌بان انتخاب کند. کمااینکه شغل‌های درختکاری و زنبورداری می‌تواند در جهت افزایش کاربری و تولیدات عشایر مؤثر باشد.
برقراری آژانس هوایی برای معلمان عشایری
محمدی‌منش گفت: بهترین پیشنهاد بنده برای خدمت به معلمان عشایری برقرار کردن آژانس هوایی برای معلمان عشایری است به‌طوری‌که معلمان عشایری به‌صورت منظم از ابتدای ماه توسط آژانس هوایی یا هلی‌کوپتر به مناطق اعزام شوند و در این راستا می‌توان از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیاء، بسیج سازندگی قرب کوثر، ارتش و سپاه استفاده کرد کمااینکه برقراری آژانس هوایی می‌تواند یک الگو برای تمام دنیا باشد.
وی با اشاره به این‌که مسئولان باید زمینه ایجاد مدارس شبانه‌روزی را در عشایر فراهم کنند،  گفت: پیشنهاد می‌شود که دانشگاه راه دور برای عشایر ایجاد شود.
انتخاب شغل معلمی با عشق خدمت به دانش‌آموزان محروم
معلم عشایری کیست؟

محمدی‌منش در تعریف معلم عشایری می‌گوید که «میم» معلم عشایری مهربانی، «عین» معلم عشایری علم، «لام» معلم عشایری لیاقت و «میم» آخر معلم عشایری محبت است به‌طوری‌که این چهار کلمه تلفیقی از یک معلم عشایر است تا بتوانند با خانواده‌ی عشایر انس بگیرد.
وی با اشاره به این‌که معلم عشایری باید با دانش‌آموزان عشایری رفیق شود، ادامه داد: معلم عشایری عضو و خانواده‌ی عشایر است چون روزانه مهمان سفره عشایر است لذا صداقت و صفای عشایر باعث شده که ما به‌سمت عشایر برویم.
محمدی‌منش با اشاره به این‌که جمله «حفظ ارزش و سنت‌های دیروز همگام با پیشرفت و دانش امروز» جمله‌ای است که ساختار ذهنی شخص خودم است، اظهار: اگر گذشته و حال را با هم داشته باشیم در آینده موفق خواهیم بود.
جمله آخر محمدی‌منش
وی در پایان گفت: چهار گروه هستند که باید همواره مورد توجه باشند و آن چهار دسته شامل سربازان مرز ایران، کارگران سر میدان، بهورزان عشایر که وظیفه درمان و بهداشت را دارند و معلمان عشایری که با هیجان ارتباط ندارند و ارتباط‌شان با دنیایی الکترونیکی قطع است، هستند.
وی با اشاره به این‌که کسی نمی‌داند معلم عشایری یعنی چه و چه مشکلاتی دارد تا زمانی‌که در آن فضا و موقعیت قرار بگیرد، تصریح کرد: مبارزه با جهل و بیسوادی و بالا بردن سطح فرهنگ عشایر وظیفه و رسالت اصلی معلمان عشایر است، معلم عشایری اصل بسیجی است به طوری که شخصیت بسیجی خود را تحت عنوان عمل بسیجی‌وار نشان می‌دهد.
گزارش تصویری دیدار با این معلم عشایری
معلم عشایری

معلم عشایری

معلم عشایری

معلم عشایری

معلم عشایری

معلم عشایری

معلم عشایری

معلم عشایری

معلم عشایری
captcha