فعال قرآنی از انتظاراتش از رئیس‌جمهور آینده می‌گوید
کد خبر: 3595274
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶

فعال قرآنی از انتظاراتش از رئیس‌جمهور آینده می‌گوید

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از فعالان قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه جامعه قرآنی به آن حد از بلوغ رسیده است که مطالبات قرآنی از رئیس‌جمهور داشته باشد، گفت: یکی از این خواسته‌ها، بحث یکپارچه شدن فعالیت‌های قرآنی در کشور است.

علی اصغر شعاعی

علی‌اصغر شعاعی،‌ قاری بین‌المللی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه جامعه قرآنی کشور به آن حد از توانمندی رسیده است که انتظارات و خواسته‌های قرآنی خود را در قالب‌ برنامه‌های جداگانه از رئیس جمهور کشور مطالبه کند، گفت: در این دوره از انتخابات ریاست‌ جمهوری، باید به گونه‌ای عمل شود که خواسته‌های قرآنیان کشورمان از نامزدها مطرح شود تا آنها نیز در برنامه‌های خود به مطالبات قرآنی جامعه نیز توجه داشته باشند.

شعاعی افزود: با توجه به اینکه کشور ما اسلامی است و مبنای برنامه‌های فرهنگی نیز قرآن است، انتظارات قرآنی از رئیس جمهور آینده وجود خواهد داشت که از جمله اینها می‌توان به بحث انسجام بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی در قالب یک نهاد واحد و متمرکز اشاره کرد. 

این قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه دولت باید به کارهای کیفی بیشتر گرایش داشته باشد، گفت: یکی از کارهای کیفی که دولت آینده باید به آن بپردازد، این است که یک متولی واحد برای کارهای قرآنی در نظر بگیرد،‌ یکی از عواملی که باعث شده تا کارها کمی شود این است که دستگاه‌های مختلف به کارهای مختلف ورود داشته و فعالیت کمّی انجام می‌دهند. اگر تنها یک نهاد برای برنامه‌ریزی کل قرآن کشور وجود داشته باشد و ارگان‌ها همه زیر نظر آنها باشند، باعث خواهد شد که به بحث‌ها نگاهی کیفی‌تر وجود داشته باشد.

وی گفت: حمایت از فعالیت‌های قرآنی در داخل کشور باید از حد حرف خارج شده و به اشکال گوناگون خود را نشان دهد، از جمله این حمایت‌ها بحث اشتغال نیروهای قرآنی است،‌ بسیاری از نیروهای قرآنی هستند که تحصیلات قرآنی دارند، اما با مشکل اشتغال روبرو هستند. این قبیل افراد با توجه به تحصیلات خود بیشتر نیاز به شغل‌های قرآنی دارند که البته گاهاً ایده‌هایی نیز دارند که حمایت‌های لازم از آنها صورت نمی‌گیرد.

این قاری بین‌المللی بحث صندوق حمایت از نخبگان را یکی از راه‌های حمایت از فعالان قرآنی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این صندوق وجود دارد، اما برای اینکه در حد و اندازه توان خود ظاهر شود و به حمایت از نخبگان بپردازد به بودجه بیشتری نیاز دارد. همچنین بنیاد ملی نخبگان می‌تواند کمک‌کننده باشد، بنیاد در این سال‌ها چندین بار آئین‌نامه خود را برای حمایت از نخبگان تغییر داده است. در این آئین‌نامه‌ها نقش هنرهایی همچون حفظ و قرائت قرآن کریم کم‌رنگ شده است که جا دارد این هنرها جایگاه بهتری پیدا کنند.

شعاعی اذعان کرد: جامعه قرآنی بیش از یک دهه است که منتظر تدوین آئین‌نامه اجرایی برای شناسایی نخبگان قرآنی است، هر بار این آئین‌نامه تغییراتی می‌کند و در نهایت نیز به نتیجه نمی‌رسد. این بلاتکلیفی شایسته جامعه قرآنی نیست.

وی با اشاره به اینکه هر سال تعداد زیادی از نخبگان دانش‌آموزی به عضویت این بنیاد در می‌آیند اما برای قاریان بین‌المللی غیر از مسابقات ایران و مالزی که تعدادشان نیز زیاد نیست، هنوز حق عضویتی قائل نشده‌اند، گفت: از بعد از انقلاب حدود 100 نفر که در مسابقات بین‌المللی غیر از ایران و مالزی رتبه کسب کرده‌اند به عضویت بنیاد درنیامده‌اند، اما از سوی دیگر هر سال حدود 200 تا 300 نفر از دانش‌آموزان به عضویت این بنیاد درمی‌آیند.

شعاعی بحث بیمه فعالان قرآنی را یکی دیگر از خواسته‌های قرآنیان عنوان و بیان کرد: بسیاری از قرآنی‌ها از بیمه برخوردار نیستند،‌ در حالی که در بسیاری از اصناف همچون هنرمندان با اینکه اشتغال دولتی ندارند، اما مراکزی برای حمایت‌های بیمه‌ای از آنها وجود دارد که جا دارد حمایت از قرآنی‌ها نیز سازوکار مطلوب‌تری به خود گیرد.

این قاری بین‌المللی در ادامه به تجلیل و تکریم فعالان قرآنی اشاره و اظهار کرد: باید این تکریم‌ها با تمرکز و جدیت بیشتری دنبال شود، ما شاهد هستیم که دستگاه‌های مختلف دست به تجلیل از فعالان قرآنی می‌زنند و در این بین یک فعال قرآنی چندین بار تجلیل می شود اما شخصی دیگر تجلیل نمی‌شود که این نشئت گرفته از همین عدم تمرکز است. باید تجلیل از خادمان قرآن یک نظام واحد پیدا کند حتی اگر یک بار در سال هم باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث بودجه قرآنی اشاره کرد و گفت: بودجه‌ای که هر سال تصویب می‌شود به جای اینکه رو به افزایش باشد دیده می‌شود که رو به کاهش است. نکته جالب هم این است که همین بودجه رو به کاهش نیز به صورت کامل اختصاص نمی‌یابد. این باعث می‌شود تا جامعه قرآنی دلسرد شده و موسسات نیز نتوانند بر روی این حمایت‌ها حساب کنند. انتظار می‌رود دولت جدید بر روی این موضوع تمرکز و برنامه جدی داشته باشد.

شعاعی همچنین فرهنگ‌سازی را یکی دیگر از مطالبات قرآنیان از رئیس جمهور آینده عنوان کرد و گفت: هنوز دولت‌ها به این موضوع نپرداخته‌اند که با توجه به اینکه فرهنگ ما از قرآن گرفته شده است، چکار کنیم تا مردم انس با قرآن پیدا کنند. دولت‌ها بیشتر به آموزش قرآن پرداخته‌اند و فرهنگسازی برای انس با قرآن را تقریباً فراموش کرده‌اند. برای همین است که هنوز هم وقتی صدای قرآنی شنیده می‌شود همه یاد مرگ می‌افتند.

این فعال قرآنی کشور با اشاره به اینکه دولت جدید باید یک کمیته فرادستگاهی برای فرهنگسازی قرآن تشکیل دهد، گفت: باید این موضوع که چگونه می‌توان عشق به قرآن به همراه عشق به اهل بیت(ع) در بین جوانان نهادینه شود، به مهم‌ترین مسئله تبدیل شود. 

وی در ادامه این گفت‌وگو به لزوم توجه به فرهنگ قرآنی در مناطق محروم و اختصاص امکانات به آن مناطق نیز اشاره و اذعان کرد: در بسیاری از مناطق محروم هنوز انس با قرآن با وجود بهره نبردن از امکانات لازم حرف اول را می‌زند. دولت باید برای مناطق محروم که در زمینه‌های قرانی مستعد هستند، سرمایه‌گذاری کند تا استعدادها شکوفا شود. در این زمینه شورای توسعه فرهنگ قرآنی حرکت ارزشمندی را آغاز کرده است که امیدوارم این حرکت ادامه دار باشد.

این فعال قرآنی کشورمان خاطرنشان کرد: در دولت جدید باید مراکز اصلی قرآن که مساجد هستند، احیا شوند و به مراکزی برای آموزش و انس مردم به قرآن تبدیل شوند، در حال حاضر 70 هزار مسجد در کشور وجود دارد که در بسیاری از ساعات روز تعطیل هستند و فعالیت‌های آموزشی قرآن در موسسات قرآنی صورت می‌گیرد. در اینکه موسسات قرآنی باید فعال باشند شکی نیست اما باید مساجد را نیز برای آموزش قرآن احیا کرد. در واقع موسسات باید کمک کار مساجد باشند نه اینکه جای مساجد را در این بحث بگیرند.

شعاعی جامعه‌نگری نسبت به فعالیت‌های قرآنی را موضوع دیگری که دولت باید به آن توجه داشته باشد،‌ عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال در سال‌های اخیر به حفظ بیشتر پرداخته شده و ابعاد دیگر نادیده گرفته شده است. باید همه ابعاد قرآن را همزمان با هم جلو ببریم. ضمن اینکه پرداختن به بحث‌های پژوهشی را نیز باید در دستور کار قرار داد.

captcha