محمد کبیر یهودا از کشور غنا که از فعالان قرآنی این کشور است در رابطه با فرایند آموزش قرآن در کشورش در گفتوگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ بیان کرد: در کشور غنا بچهها از 7 سالگی به مدرسه میروند که من از 10 سالگی قرآئت قرآن را در مؤسساتی به اسم اقرأ شروع و دنبال کردم هرچند مراکز زیاد دقیق و اصولی نبود ولی هنوز هم پابرجا هستند و افراد از آنها استفاده میکنند.
وی ادامه داد: بیشتر اساتیدی که ما در غنا داریم در کشور عربستان تعلیم دیدهاند و بیشتر اساتید ما در رشته حفظ تبحر دارند و من از طریق خانوادهام با قرآن آشنا شدم زیرا که پدرم یک عارف دینی است و اولین استادم نیز پدرم بود و بعد از آن وارد مدرسه شدم و در مدرسه آموزش را شروع کردم.
موسی اسماعیل موسی، حافظ کل قرآن کریم از کشور کامرون نیز در رابطه با نحوه آشنایاش با مسابقات قرآن و فرایند آموزش قرآن در کشورش در گفتوگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ بیان کرد: برنامههای انس با قرآن و موسسههایی که متکفل برگزار کننده برنامههای قرآنی هستند در کامرون فعال هستند که من با شرکت در این مجالس قرآن را یاد گرفتم و توانستم در مسابقات شرکت کنم همچنین استادم محمد امین، پدر، برادر و عمویم از جمله مشوقان اصلی من در این راه بودند.
وی ادامه داد: من در این راه سختی و مشکلات بسیاری دیدم که البته بعد از حفظ قرآن تمام این مشکلات را فراموش کردم.
نظام آموزش قرآن در کامران
این حافظ قرآن افزود: در کامرون برای آموزش قرآن یک نظام آموزشی خاصی وجود دارد که بچهها میتوانند از دوران کودکی یعنی از 6 سالگی در این مراکز بروند و قرآن را یاد بگیرند که از سن 6 سالگی تا 10 سالگی قرآن را به صورت شفاهی یاد میگیرند و از 10 سالگی به بعد کتابت قرآن بر روی تخته و تابلو را یاد میگیرند که قرآنی را که حفظ کردهاند را روی این تابلوها مینویسند و استادانشان آنها را تصحیح میکنند و این روند آموزشی قرآن در کشور کامران است.
زینب رحیمی