به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفتوگو با روابط عمومی این نهاد در رابطه با شعار سال، اظهار کرد: در تمام مراتب و اجزاء مبحث و کلیت موضوع شعارهای سال، همه ما محتاج صراحت و روشنای گفتار و کردار هستیم. زیرا این تنها معبر نقد و ارزشیابی و نتیجهسنجی است. تاکیدم بر این نکته مقدماتی به دلیل بروز برخی تظاهرات صورتگرایانه و اقداماتی است که با رنگ و بوی تعارف و رفع تکلیف در سالهای گذشته در اطراف موضوع شعارهای سال رخ نموده و پدیدار گشتهاست. روشن است که ذکر صبغه ظاهری برای پدیده رفع تکلیف، به عمد است زیرا وجه منفی این نکته را آشکارتر میسازد. کار و کردار ظاهری از روی طبع، نه نتیجهای در بر دارد و نه برکاتی، علاوه بر این زیانکاری این گروه از همان ابتدا نمایان است.
وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این در مورد تعبیر شعارسال در برخی از موارد به کار گرفته شده، به نظر میرسد سطحی از تلاش بازشناختی (معناشناسانه) ضرورت دارد. اما با تسامح و با این فرض که مراجع اجرایی و بخشها و دستگاههای مرتبط، برای به کار گرفتن اصطلاح و عبارتی که تعبیر شعار را در خود دارد؛ غالبا بر وجوه عمیقتر آن توجه دارند و ذهن خود و دیگران را از سطوح لفظی و ظاهری این تعبیر عبور میدهند، بیان برخی نکات در شرایط کنونی نیازمند وجوه تبلیغاتی (مطابق معنا و برداشت مصطلح) شعار سال نیستند و تبلیغات صرف هیچ پاسخی برای هیچ یک از نیازهای مهم امروز ما ندارد. بلکه سبب نقض غرض و بروز وجوه منفی و زیانبار نیز هست.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در رابطه با نقش این نهاد و ظرفیتهای آن در راستای تحقق شعار سال، تصریح کرد: قبول ماهیت این موضوع مستلزم این است که به شعار سال به مثابه یک رسالت و تکلیف نگاه کنیم که از قضا همینطور هم هست. یعنی حتی اگر برخی نهادها یا سازمانها آن را تکلیف خود قلمداد نکنند، برای نهادی همچون جهاد دانشگاهی وقتی موضوع شعار سال از سوی مقام معظم رهبری در چنین شرایط حائز اهمیتی دقیقا اصل مساله و مشکل کشور را در کادر قرارداده، باید بسیار سهلانگار بوده باشیم که خود را در برابر این شعار مکلف ندانیم. لذا باید این شعار را با تاکید برای خود در اندازههای یک تکلیف قطعی بدانیم. این مساله دلایل روشن دیگری هم دارد از جمله اینکه تجربه این سالها به ما نشان داده که در مورد شعار شعارهای سال تا آنجا که به مرزهای نظر (اعلام نظر و موضع) محدود است، صف بلندی از همنظران و همفکران پشت این شعارها تشکیل میشود و قریب به اتفاق همه آن را مهم و ضروری اعلام کرده و همراهی خود را اعلام میکنند، اما وقتی پای عمل به میان میآید عدد بالایی از شمار این صفها ترجیح میدهند حامی و همراه باشند و نه لزوما آغازگر.
پورعلی افزود: از اینرو در برابر شعار سال در مقام نظر بسیاری که به تحقق آن معتقدند، گامهای نخست را بر نمیدارند و غالبا منتظر میمانند که برای مثال توسط یک جمع یا یک شورا وظیفه معینی برای ایشان تعیین شود. خوب در چنین شرایطی نهادی همچون جهاد دانشگاهی که بنا بر تجربه برای پیشاهنگی در این گونه موارد همواره آماده بوده وضعیت روشنی خواهد داشت. اول اینکه هیچ تعللی جایز نیست و دو اینکه بنا بر شواهد امر این ماجرای شعار سال برخلاف نظر برخی از مدیران کشور و یا برخی از رسانهها که گاهی گمانها و حدسیات خود را به خبر تبدیل میکنند و میپندارند برای آن بودجههای متنابهی در نظر گرفته شده، اغلب شعارهای سال بر هیچ انباشتی از بودجه تکیه نزده است. بلکه بر عکس هر نهادی که پیشتاز و پیشگام شود باید برای تامین هزینههای هر گونه کار و کوششی که در این زمینه تدارک دیده بیاندیشد.
وی در ادامه بیان کرد: لذا باید تصریح کرد که موضوعات همانند اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید در زمره حیاتی ترین فصلها و سرفصلها برای کار و کوشش مدیران مرتبط و غیرمرتبط هستند و لازم است با روحیه جهادی و بدون هیچ تسامحی هم عرصهگشایی کار و هم تامین منابع آن در اندیشه و دست مدیران امروز کشور در بالاترین ردیف جدول اولویتها ثبت شده باشد. اگر این امر محقق شد میتوان گفت که یک اتفاق جهادی در مورد شعارهای سال رخ داده و در غیر اینصورت ماجرا به همان تظاهرات صوری و کم نتیجه اجرایی یا حداکثر تبلیغاتی و رسانهای ختم خواهد شد.
پورعلی ادامه داد: بنابراین برای نهادی همچون جهاد دانشگاهی که به حق داعیه تسلیح به کیان فرهنگ جهادی را دارد، تکلیف شعار مهم اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال بسیار روشن است و باید امید داشت که در سال جاری بارها و بارها نام مقدس جهاد دانشگاهی همراه کلمات شعار سال جاری شنیده و دیده شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در رابطه با فرهنگسازی برای رسیدن به تولید ملی گفت: فرهنگسازی از جمله تعابیر پرمناقشه برای جوامعی مثل جامعه ماست و سادهانگاری است اگر خیال کنیم مثلا در برنامههای توسعه یا اسناد بالادستی و امثال آن تکلیف امر فرهنگسازی را در قالب چندین عبارت روشن کرده و آن را به بخش فرهنگ و یا مثلا بخش فرهنگ و رسانه کشور سپردهایم پس حل شده و خلاص! در حالی که ابدا اینطور نیست. ما کشوری هستیم که با مردمی باهوش و دانا و البته با فرهنگ دیرینه؛ سادهانگاری است که خیال کنیم اگر مثلا در تولید داخلی هر قدر بیهنری و ضعف داشته باشیم اهمیتی ندارد، زیرا یک دستگاه فرهنگی متعهد و قوی داریم که با تبلیغات موثر میتواند مردم را مجاب کند که تولید ضعیف داخلی را بر تولید قوی خارجی ترجیح دهد! البته بنده در مثال هم سادهانگاری میکنم و بیانم صریح نیست اگر نه باید میگفتم فرهنگسازی امری است که بخشی از آن دقیقا در همان تولید صنعتی زاده میشود. فرهنگسازی که در بر دارنده پیچیدهترین فرایندهاست به هیچ وجه در تیول بخش فرهنگ نیست. البته که بخش فرهنگ سهم بالایی دارد اگر بخشهای دیگر با بخش فرهنگ همراه باشند.
وی در ادامه افزود: ببینید به واقع کشور ما دیگر فرصت و مجال بازی با کلمات را ندارد. قصد ندارم در مورد قالبهای همایش و سمینار و امثال اینها داوری ناروا داشته باشم چون اینها ردیفهای مهمی از کار جاری معاونت فرهنگی هستند و ما در حقیقت در این فضای اجرایی با همین قالبها غوطهوریم ولی دلیلی ندارد که به بهای دفاع قالبمدارانه و عادتی نسبت به این موارد و مصادیق انتقاد نداشته باشیم. اعتراف میکنم که گاهی همین قالبها حداقل امکانی است که در اختیار داریم. آیا بلاهت نیست که ما به دست خود حداقلها را نیست کنیم؟ البته بیهیچ تردید ما در معاونت فرهنگی بیهیچ اغماض همه نیروی خود را برای رشد این موقعیتها به کار میگیریم.
پورعلی تصریح کرد: ببینید کارگردانان و متولیان امور جاری و اجرایی در کل دولت و نظام اعم از همه بخشهای فرهنگ و آموزش و خدمات و صنعت و تولید و ... همه و همه راکبان قطاری هستیم که باسرعت بسیار در جریان است و طی طریق میکند. ما به عنوان راکب این قطار یکایک خود را کارگزاران و خدمتکنندگان به سیرورت این قطار هستیم. چنین مقدر است که این قطار از مسیرهای سختی که در بر دارنده معضلات اقتصادی و تولیدی و کار هستند. البته در موازات طی طریق لازم است اجرای بسیاری مهمات دیگر را مورد توجه قرار دهیم. نیازی به بازگویی ندارد که متعهدان به مقصد و قرار (آرمان) این کاروان گاهی چنان در عرصههای سخت قرار میگیرند که لازم میشود از هر عامل و علامت و امکان سادهای بیشترین و بالاترین میزان استفاده و بهرهوری را داشته باشند. بنا بر همین شرایط و اقتضائات سخت، بعضی رفتارها مثل فرافکنی و برون سپاری و امثال ذلک، یا انتقال سنگینی بار به دوشهای دیگر را گناه کمی نمیدانند پس اگر در هر جای مصرف و تولید و خلاصه هر جای اجتماع و اقتصاد این سرزمین مشکلی وجود داشت، حق این نیست که با تحلیلهای همهپسند بخش فرهنگ و بازخواست برشی از متولیان و مدیران کشور رد مساله را گم کنیم و معلوم نشود که حق و ناحق کدام است. ابعاد تئوریک مسائل اقتصادی و صنعتی و حتی سیاسی کشور چندان ناپیدا و مبهم نیستند که نشود راه حلهای اساسی را معرفی کرد. ما بنا بر یک تصور نظری و به اتکای ایمان به کیان فرهنگ جهادی از آنجا که صف موافقان در گفتار و همراهان و حمایت کنندگان ضمنی و نظری شعار سال را یک صف پرجمعیت میدانیم و برای همین در کم جمعیتترین صفهای پشت شعار سال (صف اقدام کنندگان) خواهیم ایستاد و از خدا توفیق عمل به این رسالت مهم را طلب میکنیم.
وی افزود: ما اعتقاد داریم که انتخاب کلمات کلیدی شعار سال حاصل ابداع و ابتکار است. ابداع و ابتکاری که از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفتهاست،به همین دلیل اعتقاد داریم که عمل به این شعار مستلزم ابداع و ابتکار است و لازم است بخوبی در این زمینه تحقیق و اندیشیده شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: ما پاسخگویی به این شعار بدیع را بدون خلاقیت و ابتکار، نادرست دانسته و از خدای بزرگ می خواهیم که به پاس همت و تلاش جهادگران توفیق کار بدیع و موثر را در همه مراتب پاسخگویی به این ندای بلند و اثرساز به ما عنایت فرماید.
وی اظهار کرد: اگر این توفیق حاصل شود، بیشک وجوه عمیق کلمه شعار جای وجوه ظاهر و بواقع شعاری را خواهد گرفت وسبب میشود که شعائر و شعور جمعی جمعیت جوان و مدیران همراه و معتقد این امر مهم را به تحقق قرین سازند. اما باید از یاد نبریم که اگر سخن از اقتصاد است مقصود ما اقتصاد دانشبنیان است آن هم نه متمرکز در مرکز کشور بلکه جریان یافته در کل کشور و جریان یافتهتر در مناطق محرومتر. اگر از توانمندسازی نیروی کار سخنی هست مقصود و خطاب ما با دانشگاه و جمعیت دانشگاهی کشور و درس و دانستنی هاست. اگر از یارانه نام می بریم نبود هدفمندی دقیق آن را به مثابه نشستن بر شاخه و بریدن می انگاریم. اگر از تولید میگوییم آن را بدون ایجاد ارزش کم نتیجه میدانیم. اگر از صادرات کالا و خدمات و تسهیل مقررات و گسترش مشوقها و زیرساختهای مورد نیاز و گمرک پاک و تشویق سرمایهگذاری خارجی برای برنامهریزی تولید ملی و توسعه پایدار ایران در سایه ایمان و آگاهی و اعتلای فرهنگ و اندیشه حرف زدهایم؛ و در یک عبارت مصرح شعار سال جاری چیزی جز معنا کردن دقیق و تلاش مومنانه نیست.