به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن کریم (ایکنا) از خراسانجنوبی، مردم خراسانجنوبی، در این روز بر سر مزار رفتگان خود جمع میشوند و با خواندن فاتحه، دادن صدقه و توزیع مواد غذایی برای آمرزش روح عزیزانشان دعا میکنند.
برات در روزهای انتهایی ماه شعبان و روز منتهی به شب نیمه شعبان برگزار
میشود که این خود بر برکات این روز افزوده است.
مردم خراسانجنوبی معتقدند تقارن این روز با ایام شعبان، باعث آرامش بیشتر
روح عزیزانشان شده و آنها را از صدقاتی که در این روز داده میشود بهرهمند میسازد.
مراسم آیینی برات، فرصتی برای یادآوری معاد
حجتالاسلام محسن مشرفی، مدیر حوزه علمیه خراسانجنوبی در گفتوگو با
ایکنا اظهار کرد: با توجه به اعتقاد مسلمانان به معاد و روز حسابرسی، روز برات بسیار
میتواند در یادآوری مرگ مفید باشد.
وی افزود: به طور طبیعی یک مسلمان واقعی، برنامه زندگی خود را طوری تنظیم
میکند که تا زمانی که در قیدحیات است، حقوق فردی را ضایع نکند که وقتی که از این دنیا
رخت بربندد، حقی بر گردنش نباشد.
مدیر حوزه علمیه خراسانجنوبی ادامه داد: زندگانی که فرزندان، والدین
و یا خویشاوندان آنان از دنیا رفتهاند به فکر مردگان و خیرات برای آنان هستند که تمام اینها، ریشه در اعتقاد به معاد دارد و این روز
فرصت مناسبی برای خیرات است که همه اینها، ریشه در اعتقاد به معاد دارد.
مشرفی بیان کرد: صدقه دادن برای مردگان، خواندن دعا و تلاوت قرآن برای
آنها، خواندن نماز مستحبی و حتی زیارت به نیابت از مردگان و انجام هرگونه کار خیر
برای مردگان ، راهکارهایی است که در اسلام، برای یاد مردگان موردتوجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تقارن ایام برات با روزهای پربرکت شعبان و ایام منتهی به
نیمه شعبان بسیار مفید است، چرا که این روزها فضیلت بسیار دارد و فرصتی برای نزدیک
شدن به خدا است.
مدیر حوزه علمیه خراسانجنوبی بیان کرد: وقتی انسان از دنیا میرود، دستش
از دنیا کوتاه است و نمیتواند برای خود خیرات جمع کند، لذا ایام برات، زمان خوبی برای
خیرات و صدقه دادن برای اموات است.
مشرفی افزود: با اینکه این سنت چندین سال است که در خراسانجنوبی اجرا
میشود، نیاز به تجدیدنظر در چگونگی برگزاری آن دارد.
وی با بیان اینکه باید سعی کنیم که در این مراسم سنتی، از اسراف که گناهی
کبیره است، دوری کرده و شرایطی فراهم آوریم که اسراف و هرجومرج در آرامستانها پدید
نیاید، تصریح کرد: افراد برای انجام خیرات برای مردگان خود میتوانند خیرات خود را
در قالبهای حساب شده به دور از اسراف، به مراکز بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره)
سطح استان بدهند.
مدیر حوزه علمیه خراسانجنوبی بیان کرد: همچنین افراد میتوانند برای
آمرزش مردگان خود، اشخاص و همسایگان تنگدست خود را شناسایی کرده و به جای کمک به متکدیان
و ایجاد بینظمی در روز برات به آنها کمک کنند.
مشرفی یادآور شد: اگر فردی میخواهد در این ایام، برای والدینش خیرات
کند، میتواند به تنگدستان بدهد و این کار بسیار بهتر از توزیع بیش از حد و اندازه
موادغذایی بر سر مزار رفتگان است.
برات، سنتی حسنه برای پند زندگان
حجتالاسلام علیجان دلدار، امام جمعه موقت شهرستان بیرجند در گفتوگو
با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسانجنوبی گفت: سنت برات، سنتی حسنه است که در آن برای اموات خیرات میکنیم و صدقه میدهیم.
وی با بیان اینکه این صدقات، بسیار برای آمرزش روح رفتگان تأثیرگذار است،
افزود: این سنت، پند و اندرزی برای زندگان و یادآوری معاد است.
امام جمعه موقت شهرستان بیرجند بیان کرد: در مورد اموات هر کار خیری که
انجام دهیم باعث شادی روح آنان خواهد شد و بعضی از کارها مثل صدقه دادن بیشتر به روح
مردگان میرسد.
دلدار تصریح کرد: مراسم آیینی برات، سنت پسندیدهای است که مسلماً برکت
در این است که در این ایام، به افراد تنگدستی که میشناسیم کمک کنیم.
وی ادامه داد: اما باید توجه کنیم که این مراسم با اسراف همراه نشود و
همچنین از مواد غذایی سالم مثل خرما بر سر مزار رفتگان استفاده کنیم.
امام جمعه موقت شهرستان بیرجند با بیان اینکه هر کار پسندیدهای یک سری
آفات نیز دارد، تصریح کرد: باید توجه کنیم که این سنت پسندیده به گناه کبیرهای چون
اسراف آلوده نشود.
دلدار یادآور شد: بهتر است اگر قصد دادن صدقه برای مردگان داریم به نیت
اموات، بهترین صدقه را انجام دهیم و به این منظور، خانوادههای بیسرپرست و تنگدست
را شناسایی کرده و برای آمرزش روح رفتگان خود به آنان کمک کنیم.
چه خوب است که در روز برات از اسراف دوری کرده و این سنت قدیمی را با
تجملگرایی آلوده نسازیم، طبیعی است که این امر باعث آمرزش بیشتر مردگان خواهد شد.
گزارش از زهرا حمیدی