کد خبر: 3606223
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
آیت‌الله هادوی تهرانی تاکید کرد:

مراقب باشیم اهداف انقلاب فراموش نشود

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه قواعد الهی عام است و اگر ما هم اهدافی را که برای آن انقلاب کردیم فراموش کنیم این نعمت را از دست می‌دهیم گفت: ما تنها برای این که آزادانه نماز و قرآن بخوانیم انقلاب نکردیم بلکه هدف تحکیم ارزش‌های اسلامی، صداقت و ساده زیستی و ... بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز 13 خرداد در ادامه تفسیر سوره مبارکه اسراء با بیان اینکه آیه دوم تا هشتم این سوره در مورد بنی‌اسرائیل است و نام دیگر این سوره نیز همین است گفت: اشاره به بنی‌اسرائیل بعد از داستان معراج شاید به این دلیل باشد که نوعی احتجاج برای این قوم است. 
وی افزود: آنچه در این آیات مورد تاکید است، افساد این قوم در دو مرتبه است و مجازاتی که در پی این فساد به آنان رسید آن هم از سوی بندگانی از خدا که البته مراد از بندگان در این آیه بر خلاف تصور برخی، بندگان خوب خدا نبوده‌اند.
هادوی تهرانی عنوان کرد: کسانی که بنی‌اسرائیل را سرکوب کردند در هر دو بار وارد مسجد الاقصی شدند و آن را تخریب کردند البته قرآن توضیح نداده است که این دو حادثه اشاره به کدام واقعه تاریخی دارد زیرا قرآن کتابی تاریخی نیست و هدف قرآن از بیان تاریخ، اشاره به قوانین حاکم بر عالم است تا هر زمانی موضوع این قوانین تکرار و مثلا قومی افساد کرده و ادعای بزرگی کنند آنان هم به این بلاها و گرفتاری مبتلا خواهند شد.
این استاد حوزه تصریح کرد: قاعده عامی در آیه هفتم بیان شده که هر کسی بدی کند به خودش کرده و هر کسی خوبی کند خوبی به خودش کرده  است که اگرچه خطاب به این قوم بیان شده زیرا هر نعمتی به آنان داده شد ناسپاسی کردند ولی قاعده‌ای عام است.
وی در ادامه با بیان اینکه هیچ دینی به زلالی اسلام نیست و حقانیت آن تا قیامت ثابت است افزود: در تفاسیری که برای این دین بیان شده تفسیر اهل‌بیت، ناب و زلال است و شائبه برداشت غلط در آن نیست؛ این نعمت بدون زحمت به ما رسیده است ولی قدر آن را نمی‌دانیم و نمی‌فهمیم که دیگرانی برای رسیدن به این معارف، متحمل چه سختی‌هایی شده‌اند.
هادوی تهرانی با اشاره به واژه «وکیل» در این آیات ادامه داد: سپردن وکالت به خداوند به معنای این نیست که انسان خودش هیچ کاری نکند برخلاف مفهوم وکالت در حقوق زیرا برخی درس نمی‌خوانند و کار نمی‌کنند و می گویند خدا باید روزی و علم بدهد در حالی که واگذارکردن به خدا به معنای تنبلی نیست.
این استاد تفسیر حوزه با اشاره به روایتی در مورد افساد دوگانه در این آیات و انطباق آن بر شهادت امام علی(ع) و امام حسین(ع) ادامه داد: این آیات کاملا آشکار است که ناظر به افساد قوم بنی اسرائیل است ولی در این روایت از باب تطبیق است که مسلمین هم دو بار در تاریخ اسلام افساد کرده‌اند یکی قتل امام علی و دیگری امام حسین؛ لذا ما هم امروز اگر افساد کنیم مشمول عذاب الهی خواهیم  شد.
وی با اشاره به ارزش و اهمیت انقلاب افزود: روزی متدینین در دانشگاه‌ها برای اینکه متهم به قدیمی بودن و کهنگی نشوند مخفیانه نماز می‌خواندند و مردم دین خود را مخفی می‌کردند و پوسته‌ای از دین وجود داشت ولی از اسلام به معنای حقیقی خبری نبود همان چیزی که در دوره حکومت بن علی در تونس وجود داشت که مردم حتی نماز جماعت هم نمی‌توانستند برپا کنند اگر چه شیفتی در مساجد زیتونه قرآن می خواندند ولی امروز به برکت انقلاب اسلامی، ما در کشورمان دستاوردهای زیادی داریم که باید قدر آن را بدانیم اگرچه متاسفانه خیلی زود فراموش کرده‌ایم که برای چه انقلاب کردیم.
هادوی تهرانی عنوان کرد: هدف ما از انقلاب فقط خواندن قرآن و نماز نبود بلکه تحکیم ارزش‌های اسلامی در همه ابعاد، ساده‌زیستی مسئولان، صداقت آنان و حل مشکلات مردم و تلاش بری توسعه رفاه مردم، هدف است و اگر خدای ناکرده فساد در ارض بر ما تطابق کنند ممکن است علیه ما هم چنین عذاب‌هایی ایجاد شود. 
captcha