به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی قرآن با شعار «قرآن، اخلاق، زندگی» در حال برگزاری است و عموم علاقهمندان و فعالان قرآنی از آن بازدید میکنند.
محمدعلی خواجهپیری، مدیر کارگروه قرآن بنیاد خاتمالاوصیاء به عنوان یکی از فعالان قرآنی ضمن بازدید از نمایشگاه و حضور در غرفه ایکنا اظهار کرد: مناسبتهایی مانند نمایشگاه قرآن یک رویداد تبلیغی ـ ترویجی است که اگر درست انجام شود میتواند مخاطب را جذب و به جای مناسبی مربوط کند.
وی در ادامه افزود: تعریفی که در گذشته از نمایشگاه قرآن داشتیم این بود نمایشگاه باید مانند دالانی باشد که مردم از یکسو که به آن داخل و از سوی دیگر از آن خارج شوند و یا اینکه یک اتفاق مثبتی برای آنها ایجاد شده باشد، فرضاً سوالی ایجاد شده باشد، برای آنها سؤالی را جواب داده باشند مسئلهای برای آنها به وجود آمده باشد و این نمایشگاه باید اتصال لازم را با مخاطبان برقرار کند.
این فعال قرآنی تصریح کرد: اگر کسی خواست از بخش خانواده در نمایشگاه بازدید کند معلوم است که با یک یا چند شب مشکل او حل نمیشود و تحولی هم در زندگی او ایجاد نمیشود اما اگر این بخش قادر باشد که بازدیدکننده را جذب کند، این فرد میتواند در یازده ماه آینده مشکلات تربیتی خودش و فرزندش را با این مجموعه در میان گذاشته و آنها را حل کند.
خواجهپیری بیان کرد: در دورههایی که ما مسئولیت نمایشگاه را برعهده داشتیم، یکی از مدیران گفتند کار نمایشگاه به اتمام رسیده و اگر تحولی در آن ایجاد نشود دیگر از آن استقبال نخواهد شد و ما در اولین سالمان تحول جدی ایجاد کردیم و بخشهای پژوهشی، آموزشی و حوزههای علمیه را که کسی باور نمیکرد به یکباره ایجاد کردیم.
وی در ادامه افزود: لذا این اتفاقات در مسیر تحول را باید شاهد باشیم و اگر مسئولان بتوانند با نیاز مردم نمایشگاه را تطبیق دهند هم جمعیت بازدیدکننده بالا میرود و هم استفاده زیادی از آن میشود و البته باید توجه داشت که باید با بازدیدکننده ارتباطگیری ایجاد کنند که وقتی مردم که از نمایشگاه میروند بدانند که میتوانند مشکلاتشان در زمینههای تربیتی و ... را حل کنند.
خواجهپیری بیان کرد: اگر این اتفاقات نیفتد، نمایشگاه فقط تبدیل به یک تفرجگاه دینی میشود و مردم یک شبشان را به تفرج دینی میگذرانند، اما ارزش ندارد که به صورت میلیاردی هزینه شود و فقط نمایشگاه برای تفرج باشد، باید هم تفرج دینی باشد و هم این که اتفاقات مثبت دیگری در آن رخ دهد.
این فعال و پیشکسوت قرآنی در مورد اهمیت دائمی بودن بخشهایی از نمایشگاه تصریح کرد: برخی از بخشهای نمایشگاه باید دائمی باشد، مثلاً بخش فروش باید دائمی شود و همین مصلی امام خمینی(ره) که قرار است مرکز ثقل جهان اسلام باشد بخش فروشگاهها را داشته باشد، بخش مشاوره هم باید دائم باشد چون آحاد جامعه با آن کار دارند در مرکز خودمان نیز چنین چیزی قرار بود ایجاد شود که دنبال آن هستیم.
خواجهپیری گفت: نمایشگاه محلی است که مردم را با دستاوردهای قرآنی آشنا میکند، اگرچه اینها 20 درصد کار قرآنی کشور هم نیست و مردم خیال نکنند تمام کار همین است، لذا این یک مینیاتوری از فعالیتهای قرآنی کل کشور است، منتها باید یک راهی هم باشد که مردم احساس کنند کار عظیمی دارد، صورت میگیرد.
پیشکسوت قرآنی کشور در مورد اهمیت توجه و مبنا قرار دادن منویات مقام معظم رهبری در نمایشگاه قرآن تصریح کرد: خوب است که مبنا را روی فرمایشات رهبر انقلاب بگذاریم چون بالاخره ایشان پرچمدار قرآن هستند، باید مطالبات ایشان را دستهبندی کنیم و بر این مبنا، اساس نمایشگاه را بر آن بگذاریم، مثلاً تربیت 10 میلیون حافظ باید در نمایشگاه جای مهمی داشته باشد، همچنین بخش مفاهیم و کرسیهای تلاوت نیز در نمایشگاه مشهود باشد، بحث فهم قرآن باید شاخص باشد، اگر این کار صورت گیرد یعنی هم منویات مقام معظم رهبری را نشان دادهایم و هم در طول سال بدان عمل شده است.
وی در ادامه افزود: لازم است که برای برپایی نمایشگاه از یکسال قبل برنامهریزی کنیم، معمولاً در ایام نزدیک به زمان برگزاری نمایشگاه شروع به کار میشود که باید برای آن وقت بیشتری را صرف کرد.
خواجهپیری در مورد بستر نمایشگاه قرآن برای کاهش آسیبهای اجتماعی تصریح کرد: حداقل کاری که میتوان انجام داد این است که مردم را با این آسیبها آشنا کرد، مردم در بخشهای مشاورهای که مراجعه میکنند در این بخشها میتوان به آنها آگاهیهای لازم را داد به شرط این که آنها را به یک جایی وصل کنند تا بتوانند مشکلاتشان را حل کنند.
وی در ادامه افزود: در سال 86 که مسئولیت برگزاری نمایشگاه قرآن را داشتیم اسقف اعظم کلیسای دولتی واشنگتن به نمایشگاه آمد و زمانی که از نمایشگاه بازدید کرد متعجب شد و گفت هیچ کجای دنیا برای کتاب آسمانیشان این طور کار نمیکنند.
خواجهپیری در مورد لزوم پیگیری مطالبات مردم در مورد نمایشگاه تصریح کرد: خبرگزاری ایکنا در کنار سایر خبرگزاریها میتواند در طول برگزاری نمایشگاه مطالبات مردم را جمعآوری کند تا از این رهگذر برنامهریزیهای دقیقتری برای نمایشگاه شاهد باشیم.