
حمیدرضا احمدیوفا، قاری بینالمللی قرآن ضمن بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی قرآن در مصلی امام خمینی(ره) در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) بیان کرد: فضایی که در مصلی امام خمینی(ره) با برگزاری نمایشگاه قرآن و در ماه مبارک رمضان به وجود آمده خیلی خوب است و در جامعه تأثیرات آن را شاهد هستیم، کسی که بخواهد روزهاش را در صحن مصلی افطار کند و نماز بخواند و به همراه خانواده از نمایشگاه بازدید داشته باشد قطعاً در فضای زندگی شخصی و کاری این فرد تأثیرات مثبت به وجود خواهد آمد.
وی در ادامه افزود: به نظر بنده نمایشگاه امسال، از سالهای گذشته بهتر شده و طراز آن در حال حاضر ممتاز است و فکر میکنم نسبت به قبل بیشتر کار شده است، در واقع هر چقدر که برای قرآن تلاش شود کم است چراکه قرآن مظلوم است، حتی اگر قرآن را با اهل بیت(ع) نیز مقایسه کنیم میبینیم قرآن مهجور مانده است.
احمدیوفا تصریح کرد: اساتید، علما، مادحین و ... خوب کار میکنند و دلیل رونق بیشتر مجالس امام حسین(ع) نیز این است که مردم انس بیشتری دارند، چراکه مردم با دستگاه امام حسین(ع) بزرگ شدهاند اما همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند جلسات قرآن حداقل قبل از انقلاب از رونق کمی برخوردار بوده مگر تعداد اندکی از جلسات که برپا میشده است.
وی در ادامه افزود: امروز به برکت نظام اسلامی رونق جلسات بسیار زیاد شده و البته نمایشگاه قرآن نیز سالهای قبل با این شکوه برگزار نمیشد اما امسال اینگونه است، البته شاهد این هستیم که مباحث حفظ، قرائت، تفسیر علوم قرآنی و ... در کشور ما رونق پیدا کرده است.
احمدیوفا تصریح کرد: نمایشگاه قرآن میتواند محلی باشد برای اینکه مردم با مراجعه به آن بیش از گذشته با قرآن مأنوس شوند و در واقع به نوعی این فضا میتواند آرامشبخش و سکینهای برای مؤمنان قلمداد شود.
قاری بینالمللی قرآن در مورد جلسات خانگی و سنتی قرآن تصریح کرد: این جلسات قرآن از گذشته در مساجد و محلههای مختلف به صورت سنتی وجود داشته و حتی قبل از انقلاب نیز توسط اساتید بزرگی که خیلی از آنها به رحمت خدا رفتهاند برگزار میشده، در واقع جلسات قرآن همه را ایمن کرده است، آن کسی که در این جلسات حاضر میشود از خطرات ایمن است، آن کسی که با قرآن و اهل بیت(ع) خودش را گِره زده باشد قطعاً بیمه است و در واقع ترویج و کمک به این جلسات خدمت به فرهنگ قرآنی خواهد بود.
وی در مورد قدمت سبک نوین تلاوت در مصر بیان کرد: قدمت تلاوت در کشور مصر چنان که شنیدهایم حدود 700 سال است، اما این سبک نوین حدود 150 است که در مصر باب شده است که از زمان شیخ ندا این سبک آمده و ترویجش شروع شده که قبل از آن به این شکل نبوده است.
وی در ادامه افزود: در این سبک، صوت حرف اول را میزند و آنهایی که این سبک را ابداع کردهاند با صدا حرف زدهاند و با صدا قرآن را به قلوب مردم نفوذ دادهاند وگرنه با ترتیلخوانی خیلی جاذبهای ایجاد نمیشود، در واقع اساتیدی نظیر عبدالباسط، منشاوی و سایر بزرگان مصر با این سبک توانستند کلام خدا را ترسیم کنند و ما نیز به تبعیت از آنها حرکت کردهایم.
قاری بینالمللی قرآن تصریح کرد: ما برای همیشه مقلد مصریان هستیم چراکه آنها کار را تمام کردهاند و همه چیز را در زمینه تلاوت قرآن ارائه کردهاند مگر این که بدعتی درست کنیم که اصلاً ارزشی هم ندارد چون زبان مادری آنها عربی بوده و قرائت را میشناختند.
وی در ادامه افزود: پرورش قاری از خود قاری شکل میگیرد و در واقع فرد باید، فقط در جلسات قرآن حضور داشته باشد و زیر نظر یک استاد کار کند، البته وقتی به مرحلهای رسید که توانست کار خودش را عرضه کند در این زمان نهادهایی مختلف مانند شورای عالی قرآن و ... از این قاری حمایتهای لازم را انجام میدهند.