به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، هرساله با برگزاری نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم مؤسسات و نهادهای مختلفی به ارائه خدمات و معرفی محصولات قرآنی خود میپردازند، در این میان یکی از بخشهای پرطرفدار نمایشگاه قرآن که از سالهای گذشته تا کنون با آن همراه بوده و خدمات و محصولات فراوانی را عرضه میکند بخش رسانههای دیجیتال است.
امسال همزمان با بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن، این بخش فعالیت خود را با تغییرات بزرگی نسبت به سالهای گذشته آغاز کرده است. اولین مسئلهای که در خصوص بخش رسانههای دیجیتال این دوره نمایشگاه قرآن رخ داد حضور آن در شبستان اصلی مصلی امام خمینی(ره) است.
آنچه درسالهای گذشته در خصوص حضور این بخش شاهد بودیم، دور افتادن و به حاشیه رفتن آن نسبت به سایر بخشها در شبستان نمایشگاه قرآن بود. این درحالی بود که بازدیدکنندگان با زبان روزه و با وجود گرمای تابستان باید برای بازدید و خرید محصولات دیجیتالی و اطلاع از آخرین محصولات قرآنی بیش از چندصد متر پیادهروی میکردند تا به مقصد برسند؛ لذا یکی از اتفاقات خوب این دوره از نمایشگاه را میتوان حضور این بخش در شبستان اصلی و تجمیع کردن آنها در کنار سایر بخشهای نمایشگاه دانست.
یکی دیگر از اتفاقات خوب این بخش اختصاص فضای مناسب با راهروهای بزرگ است، که این امکان را به بازدیدکننده میدهد تا به راحتی در میان غرفهها حرکت کند و محصول مورد نظر خود را تهیه کند. اختصاص فضای هزار و 200 متری آن هم در شبستان اصلی برای این بخش در قالب نمایشگاهی بسیار قابل قبول است؛ البته علاوه بر این فضا، فضاهای دیگری نیز برای برگزاری کارگاههای این بخش و همچنین برگزاری مسابقه ماراتن تولید محتوای دیجیتال در نظر گرفته شده است.
در خصوص جزئیات بیشتر این بخش با علیاکبر شیرکوند، مدیر بخش رسانههای دیجیتال بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم هم صحبت شدیم تا به تشریح برنامههای این بخش در ایام برگزاری نمایشگاه بپردازد.
وی گفت: با توجه به اینکه حدود هزار و 200 متر از فضای نمایشگاه به این بخش اختصاص یافته است، حضور ۳۵ غرفه از مؤسسات و شرکتهای فعال در حوزه قرآنی را در نمایشگاه شاهد هستیم.
عمده فعالیتها محتوا محور استوی در ادامه از رونمایی ۲۰ نرمافزار فاخر قرآنی برای نخستین بار در نمایشگاه امسال خبر داد و افزود: این نرمافزارها برای نخستین بار در اختیار مخاطبان قرار میگیرند و طراحان آن، نمایشگاه قرآن را برای رونمایی انتخاب کردهاند. تعدادی از این نرمافزارها در روزهای آتی نمایشگاه قرآن رونمایی میشوند و عمده فعالیت غرفههای مختلف در این بخش بر روی محتوا بوده و توجه ویژهای به این موضوع داشتهایم.
شیرکوند در ادامه با اشاره به اجرای برنامه ماراتن تولید محتوای دیجیتال اسلامی تصریح کرد: این ماراتن بزرگترین ماراتن حوزه محتوای قرآنی در بخش رسانههای دیجیتال بود که با حضور ۳۰ گروه سه تا چهار نفره با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد؛ گروهها طی هفت ساعت به تولید محتوا در این زمینه پرداختند.
وی تصریح کرد: این افراد ایدههای قرآنی را پرورش میدهند و به صورت مدلهای کسب و کار تهیه کرده و در قالبهایی همچون بستههای نرمافزاری همچون سایت، اپلیکیشن، بازی رایانهای و یا حتی یک پاورپوینت ارائه میدهند که در نهایت موجب ایجاد یک شغل جدید در حوزه قرآن میشود.
مدیر بخش رسانههای دیجیتال بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم گفت: برگزاری کارگاه آموزش نقاشی دیجیتال کودک با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی در پنج شب از دیگر برنامههای این بخش است که طی این کارگاه آموزشی، کودکان شرکت کننده آموزشهای لازم برای انجام نقاشی دیجیتال را آموزش میبینند و در نهایت به سه نفر اول جوایزی اختصاص داده میشود.
شیرکوند با اشاره به امکان خرید از سامانه فروش اینترنتی کالاهای فرهنگی نمایشگاه قرآن گفت: تعداد سه هزار عنوان CD و کتاب در این سامانه با تخفیف ۴۰ درصدی ارائه شده است که علاقهمندان با انتخاب آنها میتوانند محصول را تحویل بگیرند.
وی با اشاره به شناسایی ۵۰۰ کتابخانه محروم در سطح کشور به تفکیک استانها و بارگذاری آن در این سامانه تصریح کرد: همچنین علاقهمندان داخل و خارج از کشور میتوانند با خرید کتاب و نرمافزار از این سامانه، خریدهای خود را به این کتابخانهها ارسال کنند و بعد از گذشت یک هفته تا 10 روز تماس گرفته و اعلام وصول کنند.
مدیر بخش رسانههای دیجیتال بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم افزود: چهار دوره آموزشی در این دوره از نمایشگاه پیشبینی کردیم که کاربردی و آموزشی است و کسانی که در این دورهها شرکت کنند بدون هیچ هزینهای از مزایای آن بهره خواهند برد و مدرک معتبر در پایان این کارگاهها به آنها اهدا میشود.
وی یادآور شد: تسهیلاتی را برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه در نظر گرفتهایم که آژانسهای اینترنتی دارای مجوز با 30 درصد تخفیف افراد را از نقاط مختلف تهران و استان البرز به نمایشگاه قرآن میآورند. همچنین سامانهای را با عنوان فروش اینترنتی محصولات نمایشگاه قرآن را طراحی کردهایم که به زودی رونمایی میشود؛ در این سامانه کتب و لوحهای فشردهای که در این زمینه تولید شدهاند ارائه میشوند و با تخفیفهایی نزدیک به 40 درصد در اختیار افراد قرار میگیرد و آنها میتوانند محصولات را خریداری کرده و به هر نقطه و مکانی که قصد دارند ارسال کنند.
شیرکوند ادامه داد: در این طرح افراد میتوانند محصولاتی را که خریداری کرده به کتابخانهای محروم ارسال کنند؛ با توجه به وجود 500 کتابخانه عمومی در مناطق محروم، آدرس و شماره تماس این کتابخانهها را نیز در این سامانه قرار دادهایم که افراد میتوانند محصولات درخواستی را خریداری کنند و به نام خودشان به کتابخانههای محروم ارسال کنند.
بنابراین گزارش، بازدیدکنندگان بسیاری از بخش رسانههای دیجیتال این دوره احساس رضایت میکردند و حضور قلمهای قرآنی متنوع و محصولات ارائهشده جدید را از امتیازات این دوره یاد میکردند و از نظم بیشتر این قسمت احساس خرسندی داشتند.
جدا از اتفاقات خوب این دوره از نمایشگاه قرآن در بخش رسانههای دیجیتال، کاستیهایی نیز مشاهده شد که در صورت رفع آنها شاهد اجرای بهتر و باکیفیتتر این بخش بهتر خواهیم بود که از جمله میتوان از تبلیغات ضعیف اطلاعرسانی در خصوص نرمافزارهای ارائهشده جدید، عدم حضور برخی از تولیدکنندگان نرمافزارها و بازیهای قرآنی در این بخش یاد کرد.
یکی از مسائلی که به نوعی هرساله در بخش رسانههای دیجیتال نمایشگاه قرآن نادیده گرفته میشود حضور نرمافزارهای تولیدشده مؤسسات قرآنی در این بخش است؛ بارها و بارها دیدهشده که مؤسسات قرآنی فعالیتهای قابل قبولی را در حوزه تولیدات دیجیتالی و نرمافزاری با موضوعات قرآنی داشتهاند اما هیچکدام از این تولیدات در بخش رسانههای دیجیتال عرضه نمیشود.
به عنوان مثال بخش حوزوی تولیدات بسیاری در حوزه دیجیتال دارد که این محصولات را در بخش خودش به مخاطبان عرضه میکند و یا در سایر نهادها و مؤسسات دیگر نیز این روند دیدهشده است؛ لذا انتظار میرود با ارائه تمهیداتی این تولیدات نیز در بخش رسانههای دیجیتال عرضه شود.
یکی دیگر از اقداماتی که میتواند در رونق این بخش مؤثر باشد ارائه تسهیلات ویژه به بازدیدکنندگان به صورت تخفیف ویژه در خرید محصولات قرآنی است. تخفیفت ارائهشده بعضا پاسخگوی نیاز علاقهمندان به این حوزه نیست و انتظار میرود مسئولان برای فروش بیشتر و بالا بردن قدرت خرید مردم در این زمینه تمهیداتی را ارائه کنند.
مسئله دیگری که در این دوره کمبود آن احساس میشد حضور و استقبال ضعیف تولیدکنندگان بازیهای رایانهای با محتوای دینی و قرآنی بود. این محصولات همیشه با استقبال خوب کودکان و نوجوانان همراه است اما متأسفانه در این دوره از نمایشگاه قرآن حضورشان بسیار کمرنگ بود.
این گزارش حاکی است؛ بخش رسانههای دیجیتال بیستوپنجمین دوره از نمایشگاه قرآن امسال در سه راهرو فعالیت میکند، که در این دوره شاهد حضور غرفههایی چون دیجیکالا و پلیس فتا برای اولین بار بودیم. غرفههای دیگری چون مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، بانک نرم افزاری دانشپژوهان، سپنتا سروش، مؤسسه فرهنگی ریحان، قلم قرآنی مبین، مؤسسه فرهنگی گل یاس، نرمافزار قرآنی فدک، مؤسسه نورالزهرا(س)، قلم هوشمند قرآنی بصیر، اول مارکت و سیمای همراه نیز در این بخش از نمایشگاه به ارائه محصولات دیجیتالی به بازدیدکنندگان میپردازند.
برگزاری کارگاههای آموزشی متنوع، کارآفرینی الکترونیک بر پایه آمیزههای قرآن و عترت، دیجیتال مارکتینگ و ماراتن تولید محتوای دیجیتالی قرآن و معارف را میتوان ازجمله اقدامات قابل تقدیر این بخش نمایشگاه یاد کرد.
یادآوری میشود، بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» هشتم تا ٢٦ خردادماه جاری، همزمان با دوم تا 21 ماه مبارک رمضان، در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) میزبان علاقهمندان به قرآن است.
وهاب خدابخشی