کد خبر: 3611080
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
مدیر مدرسه عالی تفسیر:

حوزه علمیه هویت فراگیری برای ائمه جماعات تعریف کند/ توسعه آموزش قرآن بر محوریت مساجد

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر مدرسه عالی تفسیر با تاکید بر این‌که توسعه آموزش قرآن و بیان تفسیر باید بر محوریت مساجد باشد، گفت: حوزه علمیه می‌تواند با اجرای طرح‌هایی، هویتی فراگیر برای ائمه جماعات مساجد تعریف و ظرفیت آنان را شکوفاتر کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اسدالله کریمی، مدیر مدرسه عالی تفسیر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اجرای سومین سال طرح اعزام استادان تفسیر به استان‌های سراسر کشور خبر داد.
وی افزود: این طرح در سال اول با همکاری دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) و سازمان تبلیغات اسلامی اجرا و بیش از 30 نفر از استادان تفسیر حوزه علمیه قم به استان‌های سراسر کشور اعزام و به بیان مباحث تفسیری پرداختند.
وی ادامه داد: در سال دوم اجرای این طرح نیز 62 نفر از استادان تفسیر با همکاری مراکز نام برده، به شهرهای مختلف اعزام شدند که بازتاب‌های خوبی هم از این جلسات وجود داشته و دارد.
کریمی با اشاره به سال سوم اجرای این طرح عنوان کرد: امسال نیز 110 نفر از استادان تفسیر به شهرهای مختلف در استان‌های سراسر کشور اعزام شده و مباحث تفسیری را متناسب با نیازهای هر شهر و استان بیان می‌کنند.
مدیر مدرسه عالی تفسیر با ابراز امیدواری برای توسعه این طرح در سال‌های آینده با بیان اینکه شهرهای اول تا سوم هر استان در اولویت اجرای این طرح بوده‌اند عنوان کرد: مردم هرقدر با مباحث تفسیری آشنا شوند نسبت به آن تشنه‌تر خواهند شد زیرا تفسیر قرآن، دریایی بیکران از معارف الهی است.
کریمی با بیان اینکه الگوی جامعی از همکاری سازمانی در این طرح وجود دارد تاکید کرد: ما بنا نداریم در حیطه وظایف سازمان‌ها و نهادها ورود کنیم و در این مسئله نیز چون خلایی را احساس کردیم لذا تصمیم گرفته شده با همکاری با نهادهای دیگر کار ویژه‌ای در زمینه تفسیر انجام شود.
مدیر مدرسه عالی تفسیر از برپایی 170 جلسه تفسیر هفتگی در مساجد استان قم خبر داد و با اشاره به برخی مشکلات مساجد بر لزوم حمایت حوزه از ائمه جماعات تاکید کرد.
قائم مقام کانون‌های مساجد استان قم تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات در مساجد، بی هویتی و تعریف نشدن جایگاه ائمه جماعات در ساختار مدیریتی مساجد است.
وی با بیان اینکه هویت‌بخشی در این مسئله، کار حوزه علمیه است اظهار کرد: به عنوان مثال مرکز خدمات حوزه‌های علمیه می‌تواند خدمات ویژه‌ای را به ائمه جماعات بدهد بدون اینکه حتی نیاز باشد حمایت مالی مستقیم از آنان داشته باشد.
مدیر مدرسه عالی تفسیر با بیان اینکه هویت‌بخشی در حیطه کاری نهاد حوزه علمیه است عنوان کرد: حوزه علمیه با اجرای طرح‌هایی از جمله صدور کارت مخصوص برای ائمه جماعات و حمایت از آنان، می‌تواند هویت فراگیر و جایگاهی را برای این قشر تعریف کند. 
کریمی با اشاره به برپایی برخی جلسات سالانه از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه در این زمینه و تجلیل از ائمه جماعات عنوان کرد: اگرچه برپایی چند جلسه در سال و تجلیل از ائمه جماعات از سوی جامعه مدرسین جای قدردانی دارد و سبب انگیزه برای ائمه جماعات است ولی این مقدار، کافی نیست.
مدیر مدرسه عالی تفسیر با بیان اینکه توسعه آموزش قرآن و بیان تفسیر باید بر محوریت مساجد باشد اظهار کرد: در نظام ولایی همه چیز باید بر محوریت مساجد شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه بودجه در اجرای طرح‌ها مهم است ولی اصل نخست نیست بیان کرد: بودجه حرف اول را نمی‌زند بلکه اولین ضعف، نبود سازماندهی مناسب است به عنوان مثال به جای اینکه ما مساجد را محور توسعه آموزش قرآن به اقشار مختلف از جمله کودکان قرار دهیم خانه‌های قرآن ایجاد کرده و عملا بچه‌ها را از سنین کودکی از مساجد دور می‌کنیم.
کریمی تصریح کرد: نماز به خصوص وقتی با جماعت برگزار می‌شود تاثیر زیادی در خودسازی فردی و اجتماعی و آموزش اداب اجتماعی به فرزندان دارد ولی وقتی به موازات آن، تشکیلات دیگری ایجاد و فرزندانمان را از مساجد دور می‌کنیم آفات آن هم ایجاد می‌شود.
مدیر مدرسه عالی تفسیر با بیان اینکه استادان زیادی در سطوح مختلف حوزه داریم که می‌توانند محوریت مدیریت فرهنگی مساجد را برعهده بگیرند و از توانمندی آنان استفاده شود ولی به دلیل اینکه هیچ حمایتی از آنان نمی‌شود رغبتی به این مسئله ندارند.
وی افزود: همین مسئله سبب شده است تا مثلا در سطح قم که مرکزیت حوزه علمیه را دارد تعداد قابل توجهی ائمه جماعات از اتباع برخی کشورهای دیگر باشند در حالی که ظرفیت استادان حوزه در این عرصه معطل مانده است.
مدیر مدرسه عالی تفسیر با تاکید مجدد بر ایجاد و تعریف جایگاه برای ائمه جماعات عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که می‌بینیم در برخی مساجد، عوامل اجرایی در مساجد، امام جماعتی را تغییر داده‌اند که سالیان سال در کسوت استادی سطح عالی حوزه تدریس داشته است و این ضعف به نوعی باید جبران شود.
کریمی با تاکید مجدد بر استفاده از ظرفیت فرهیختگان حوزه برای اداره فرهنگی مساجد که می‌تواند تاثیرات بارزی نیز داشته باشد بیان کرد: یک نمونه از این تاثیرات، استاد سطح عالی حوزه است که مدیریت فرهنگی مسجد 14 معصوم(ع)  قم را عهده‌دار شده و توانسته مباحث فرهنگی را در بخش خواهران و برادران فعال کند و به الگو تبدیل شود و ما هم موظفیم این الگوها را معرفی کنیم.
captcha