طراحی 3 اختتامیه برای «بشارت 1451»/ پیگیری سیاست «تهران‌گریزی» در پخش
کد خبر: 3612947
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲
محمدزاده بیان کرد:

طراحی 3 اختتامیه برای «بشارت 1451»/ پیگیری سیاست «تهران‌گریزی» در پخش

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا سه اختتامیه برای طرح 1451 داشته باشیم که یکی از آنها در خارج از کشور خواهد بود، گفت: یکی از سیاست‌هایی که شبکه به دنبال آن است، تهران‌گریزی در پخش برنامه‌ها است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما طی گفت وگویی با اشاره به اینکه از حدود 11 سال پیش صدا و سیما و جامعه قرآنی کشور طرحی را با عنوان 1441 آغاز کردند، گفت: این طرح، براساس سن نزول قرآن نام‌گذاری شد. امسال نیز با توجه به اینکه 1451 سال از بهار قرآن سپری شده است، این طرح با همین نام برگزار می‌شود. ضمن اینکه در این دوره در کنار نام عددی این طرح، کلمه «بشارت» نیز به عنوان عنصر ثابت استفاده شد.
وی در ادامه در مورد اهداف این طرح نیز افزود: مهم‌ترین هدف این طرح غنی‌سازی فرهنگ قرآنی در کشور و پرکردن اوقات فراغت خانواده‌ها به خصوص کودکان و نوجوانان در فصل تابستان است. امسال با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان و فصل بهار، طرح در دو فاز انجام می‌شود که فاز اول با محوریت سوره مبارکه «ملک» خواهد بود.
محمدزاده همچنین در مورد دلایل انتخاب سوره مبارکه «ملک» به عنوان سوره محوری طرح 1451 گفت: یکی از علل آن 30 آیه‌ای بودن سوره ملک است، به طوری که در هر روز از ماه مبارک رمضان، یک آیه از آن تبیین می‌شود. براساس این طرح در طول ماه صیام، همه شبکه‌های رسانه ملی، موسسات قرآنی، خبرگزاری‎ها و فضای مجازی که در این طرح مشارکت دارند به تبیین آموزش‌های مختلف از قبیل حفظ، تجوید و تفسیر آیه می‌پردازند. همچنین جشنواره‌های متعدد نقاشی، خطاطی و خوش‌نویسی پیرامون سوره مبارکه «ملک» برگزار می‌شود و از هنرمندان حوزه هنرهای اسلامی دعوت شده تا با ارائه آثار خود در این طرح مشارکت کنند.
رئیس شبکه قرآن و معارف سیما در ادامه با اشاره به اینکه دومین فاز طرح 1451 نیز با محوریت سوره مبارکه واقعه خواهد بود، گفت: این طرح از دهم تیرماه با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان، جوانان و اعضای خانواده آغاز می‌شود. از نکات جذاب در این انتخاب 96 آیه‌ای بودن سوره واقعه است که با سال 96 تقارن دارد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بین‌المللی شدن طرح 1451 خاطرنشان کرد: امسال به پیشنهاد برخی دوستان که در حوزه بین‌الملل فعالیت می‌کنند؛ این طرح، قدم در عرصه بین‌الملل گذاشته و علاقه‌مندان به قرآن کریم در کشورهای حوزه مقاومت دعوت می‌شوند تا در این طرح همکاری کنند. به همین منظور از دوستداران کلام خدا در کشورهایی مانند لبنان، یمن، عراق و سوریه دعوت کرده‌ایم تا در طرح «بشارت 1451» مشارکت کنند این موضوع از طریق امور بین‌الملل رسانه ملی، جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیگیری می‌شود.
محمدزاده اذعان کرد: تلاش می‌کنیم تا علاوه بر اختتامیه که شهریورماه در تهران برگزار می‌شود، مراسم دیگری در نجف اشرف و یا بیروت برگزار شود. همچنین به پیشنهاد برخی از دوستان در نظر داریم تا اختتامیه سومی را در پایتخت فرهنگی جهان اسلام (مشهد مقدس) برگزار کنیم. البته اختتامیه به طور کلی همان شهریورماه برگزار می‌شود.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد میزان استقبال از این طرح نیز بیان کرد: استقبال از فاز اول این طرح امیدوارکننده بود. بازخوردهایی که در این مدت از طریق پیامک و فضاهای مختلف دریافت کرده‌ایم نشان‌دهنده مشارکت بالا در بخش اول است، به گونه‌ای که پیامک‌های دریافت شده در هفته اول دریافت با مجموع پیامک‌های دوره‌های قبل برابری می‌کند. از مهم‌ترین دلایل این مشارکت بالا را می‌توان اطلاع‌رسانی خوب پیش از آغاز طرح دانست. به طور طبیعی در ماه مبارک رمضان یک جو معنوی وجود دارد و می‌توان با اطلاع‌رسانی به موقع و برنامه‌ریزی دقیق این جو را به بهترین نحو هدایت کرد.
محمدزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد فعالیت‌های شبکه قرآن و برنامه‌های تدارک دیده شده برای آن در این ایام خاطرنشان کرد: امسال تقریباً روزانه 20 ساعت برنامه جدید برای مخاطبان این شبکه پخش شد و تنها 4 ساعت برنامه تأمینی داشتیم که شامل برنامه‌هایی مانند تلاوت‌های ناب جهان اسلام از قراء مختلف در سراسر دنیا، برنامه‌هایی جاودانه که قابلیت بارها پخش از شبکه را دارند.
وی افزود: همزمان با آغاز بهار قرآن، مسلماً بینندگان شبکه قرآن سیما انتظار دارند؛ این شبکه با نگاهی ویژه خوراکی مناسب در تمامی زمینه‌های دینی و معارفی در اختیارشان قرار دهد. با چنین اعتقادی هر یک از برنامه‌های شبکه به صورت 30 قسمتی تولید شد. این برنامه‌ها شامل تفسیر، مباحث معارفی، پرسش و پاسخ، مسابقات، سخنرانی‌ها و ... در تمامی قالب‌های برنامه‌سازی مورد توجه مخاطبان تولید شده و روی آنتن می‌رود.
رئیس شبکه قرآن و معارف سیما همچنین در ادامه برنامه‌های اذانگاهی شبکه قرآن را یکی دیگر از ویژگی‌های ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان این شبکه عنوان و اظهار کرد: در این بخش در هر نوبت اذان، از یکی از اماکن مقدس کشور پخش می‌شود. براساس جدول پخش، برنامه سحر و اذان از حرم رضوی؛ اذان ظهر از شاه‌چراغ شیراز و اذان مغرب از شهر مقدس قم و جوار حضرت معصومه(س) پخش می‌شود. اگر حروف اول هر یک از این شهرها را کنار هم بگذارید کلمه «مشق» را به دست می‌آورید که متناسب با حال و هوای این روزها، وظیفه ما همین مشق بندگی است.
وی بیان کرد: از نکات دیگری که تلاش شد در شبکه به آن توجه شود «تهران‎گریزی» است. در بهترین اوقات؛ همکاران ما به بهترین مکان‌ها می‌روند تا حال مردم را در فضای نورانی این اماکن مقدس قرار داده و خوب کنند. به طور کلی یکی از سیاست‌های شبکه همین تهران‌گریزی است. مثال دیگر این ادعا استفاده از طرح 1451 است، در این طرح تمامی 31 استان را وارد کارزار کرده‌ایم و طبق برنامه همه روز دو استان به صورت لیگ با یکدیگر رقابت کرده و در نهایت یکی از استان‌ها برنده می‌شود.
محمدزاده در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به تعامل سازنده این شبکه با نهادهای قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: این شبکه یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری قرآنی است؛ شورایی که موظف به برپایی سالانه نمایشگاه بین‌المللی قرآن می‌باشد. با توجه به این موضوع شبکه قرآن علاوه بر وظیفه اطلاع‌رسانی به مخاطبان خود وظیفه دارد، اطلاعات دیگر شبکه‌ها را نیز تامین نماید.
وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود به حضور شبکه قرآن و معارف سیما در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و افزود: امسال شبکه قرآن یکی از غرفه‌داران نمایشگاه بود و توانست توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. در غرفه این شبکه دو برنامه تست گویندگی و اجرا و تلاوت عمومی برنامه‌ریزی شده بود. در برنامه نخست علاقمندان به کار اجرا، می‌توانستند در تست‌های مورد نظر شرکت کنند و خود را محک زنند. در مورد دوم نیز تمامی کسانی که می‌توانستند قرآن را به صورت روان قرائت کنند، آیاتی از کلام الله مجید را روخوانی می‌کردند. بنا داریم، تلاوت‌ها را جمع‌بندی کرده و آلبومی کامل از تلاوت منتشر نماییم. چنین برنامه‌هایی امسال باعث شد تا نمایشگاه با شور و اشتیاق بیشتری برگزار شود. به طوری که وزیر ارشاد در نامه‌ای به ریاست سازمان با قدردانی از حضور شبکه قرآن به این نکته اشاره کرد.
محمدزاده در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد تهیه فیلم و سریال در شبکه قرآن و معارف سیما، به زمانی که تصدی ریاست این شبکه را برعهده گرفت اشاره کرد و گفت: وقتی مدیریت شبکه به من سپرده شد این پیشنهاد را به معاون سیما دادم و خواستار ایجاد گروه فیلم و سریال در شبکه شدم و همچنان این موضوع را دنبال می‌کنم. اما به طور کلی مدتی است که سیاست معاونت سیما تولید فیلم و سریال به صورت متمرکز است. بنابر این تا مدتی ما تنها می‌توانیم سفارش‌دهنده آثار نمایشی دینی و یا ناظر کیفی در این نوع از تولیدات باشیم.
وی همچنین به تدارکات این شبکه برای برنامه‌هایی با محوریت مسابقه اشاره و اظهار کرد: «اسرا» برنامه‌ای مسابقه‌محور است که با قالبی شکیل و جذاب پیش از ماه رمضان روی آنتن رفت. این برنامه با محوریت تقلید قرائت قرآن برای نوجوانان تولید و پخش می‌شود و کاری مشترک از شبکه قرآن و وزارت آموزش و پرورش است. این برنامه در شبکه امید نیز بازپخش دارد. بنا است تا پس از پایان ماه مبارک رمضان این مسابقه به صورت زنده و تلفنی در سه رشته قرائت، اذان و دعا پخش شود. علاوه بر «اسرا» طرح «بشارت 1451» نیز ساختاری مسابقه محور دارد، مسابقات قرآنی که برای تمامی 31 استان کشور برنامه‌ریزی شده و در سه رشته قرائت، حفظ و مفاهیم سورهای «ملک» و «واقعه» انجام می شود.
محمدزاده افزود: مسابقه دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم مسابقه تلفنی است که ان‌شالله با تامین بودجه کار تولید آن از مردادماه شروع می‌شود و بنا داریم یک لیگ حفظ قرآن را طراحی کنیم که برای تابستان شروع خواهد شد.
رئیس شبکه قرآن و معارف سیما در بخش دیگری از این گفت وگو به برخی محدودیت‌ها در این شبکه همچون استفاده نکردن از موسیقی و نحوه مواجهه با آن گفت: البته باید ذکر کنم که در شبکه قرآن موسیقی وجود دارد، اما موسیقی بدون ساز. موسیقی در تولیدات تلویزیونی به دلیل جذابیت‌هایش اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر کار درست طراحی، تنظیم و اجرا شود موسیقی خیلی نگران‌کننده نیست. تجربیاتی که در رادیو قرآن در این زمینه داشتم در شبکه قرآن و معارف سیما به کار گرفتیم و از متخصصین امر درخواست کردیم؛ موسیقی‌های فاخر بدون ساز مانند آکاپلا، تواشیح، ادعیه و ... تولید کرده و در اختیارمان قرار دهند. مخاطبان شبکه قرآن به هر دلیلی دوست ندارند، موسیقی سازی گوش دهند و ما به جهت احترام به این مخاطبان از موسیقی بدون ساز استفاده می‌کنیم.
وی در پایان صحبت‌های خود اذعان کرد: نکته مهم این است که تمامی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آرشیوی غنی از موسیقی‌های تولیدی در مرکز موسیقی و سرود و یا بیرون از سازمان در اختیار دارند. اما این امکان برای ما به سختی فراهم می‌شود برای رفع این مشکل از جشنواره تواشیح که با عنوان «آوای نور» حمایت رسانه‌ای کرده‌ایم و بنا داریم تا آثار برگزیده این جشنواره را به صورت کلیپ درآورده و در بخش‌های مختلف استفاده نماییم.
یادآور می‌شود این گفت وگو در کانال شبکه قرآن و معارف سیما قرار صورت گرفته است.
captcha