خاطرات خوش قاری ایرانی از کارگیل هند + عکس
کد خبر: 3613893
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۴

خاطرات خوش قاری ایرانی از کارگیل هند + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: حسن مختاری، قاری ممتاز کشورمان که برای تبلیغ به کشور هند اعزام شده بود در مورد این سفر بیان کرد: در این ایام در منطقه محروم «کارگیل» در مرز بین هند و پاکستان، برای مردمی محروم و تشنه شنیدن صوت آهنگین قرآن کریم روزهای خوشی را سپری کردم.

حسین مختاری، قاری اعزامی به کارگیل هند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همه ساله و در ایام ماه مبارک رمضان شاهد اعزام قاریان و حافظان ممتاز کشورمان به نقاط مختلف جهان برای تلاوت و تبلیغ قرآن کریم هستیم، حسن مختاری یکی از قاریان کشورمان است که چند روزی را در این ایام و در کشور هند گذرانده است.
وی در گفت‌وگو با ایکنا به ارائه توضیحاتی از سفرش به هند پرداخت و بیان کرد: در تاریخ 20 خردادماه وارد شهر دهلی شدم و در خانه فرهنگ دهلی که دفتر رایزنی فرهنگی و همچنین نماینده ولی فقیه در هند بود اقامت داشتم که البته تنها یک روز در دهلی سپری شد.
وی در ادامه افزود: فردای روز بیستم خردادماه با پرواز به شهر «لِه» که در مرز هند و چین قرار دارد، اعزام شدم و پس از آن بنده به شهر کارگیل که در مرز هند و پاکستان است منتقل شدم و تمامی برنامه‌هایی که اجرا کردم در این شهر بود.
مختاری که موفق به کسب مدرک درجه 2 تدریس قرآن با گرایش تنغیم از سوی شورای عالی قرآن شده است، تصریح کرد: شهر محروم کارگیل، شهری کوچک با جمعیت 150 هزار نفر که خود شهر 40 هزار نفر و روستاهای اطراف آن 90 هزار نفر جمعیت داشت که البته بیش از 95 درصد مردم این شهر شیعه بودند و از جمله نکات قابل توجه در این شهر می‌توان به علاقه آنان به انقلاب اسلامی و ارادت فراوان به رهبر معظم انقلاب اشاره کرد، در بسیاری از منازل ساکنان این شهر تمثال مبارک امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری روی دیوارها بود و می‌شد ابراز ارادت آنان به انقلاب اسلامی ایران را حس کرد.
قاری ممتاز کشورمان گفت: از جمله مراسمی که در آن شرکت کرده و به تلاوت قرآن پرداختم حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس بود که نکته جالب توجه این راهپیمایی نیز برخی شعارهای فارسی اهل این شهر بود که همگی در حمایت از رهبر انقلاب سر داده می‌شد و به یک معنا می‌توان این شهر را ایران کوچک نام نهاد.
مختاری به علاقه بسیار مردم به تلاوت قرآن اشاره و بیان کرد: مردم در محافلی که برگزار می‌شد علاقه زیادی به قرآن و قاری قرآن نشان می‌دادند و در پایان مراسم با شور و شوق فراوان به سمت قاری می‌‌آمدند، حتی شاهد بودم که بعضا قصد بوسیدن دست قاری را داشتند.
وی در مورد کلاس‌های آموزشی که در کارگیل برپا کرده تصریح کرد: یک کلاس آموزش صوت و لحن در چهار جلسه برای خواهرانی که تعداد آنان به 60 نفر می‌رسید برگزار کردم، علاوه بر این برای تعدادی از آقایان نیز همین کلاس را دایر کردم، همچنین یکی دیگر از برنامه‌های بنده حضور در مراسم لیالی قدر بود که در این شب‌ها به قرائت دعای جوشن کبیر پرداختم.
مختاری با اشاره به میهمان‌نوازی مردم این نقطه از هند گفت: به دلیل عدم سازگاری غذاهای تند این منطقه، یکی از اهالی بنده را هر روز برای صبحانه، نهار و شام به منزلش دعوت می‌کرد و جالب این که همسر و فرزندانش با آغوش باز از من پذیرایی می‌کردند، چنان که به اصرار لباسهایم را نیز علاوه بر شست‌وشو، اتو می‌زدند که این به دلیل علاقه شدیدشان به قرآن کریم است.
وی در پایان بیان کرد: امکانات لازم در محل اقامت همگی از سطح قابل قبولی برخوردار بود و در مؤسسه یادبود امام خمینی(ره) اقامت داشتم.



captcha