کد خبر: 3614275
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
تاج‌الدینی عنوان کرد:

«قوت‌القلوب»؛ دائرةالمعارفی از معارف دینی با مذاق عرفانی

گروه ادب: کتاب «قوت‌القلوب» دائرةالمعارفی از معارف دینی با مذاق عرفانی صوفیه و مشهورترین اثر در آداب سلوک الی الله است.

محسن تاج‌الدینی، مدیر انتشارات آیت اشراق در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کتاب «قوت القلوب» گفت: عنوان کامل این کتاب «قوت‌‌القلوب فی معامله المحبوب و وصف طریق المرید الی مقام التوحید» به معنی «مایه حیات قلب‌ها در معامله با محبوب و توصیف چگونگی رسیدن مرید تا مقام توحید» است که ابوطالب مکی آن را تألیف کرده و مهدی افتخار استاد دانشگاه سمنان و شیراز آن را به فارسی ترجمه کرده است.
وی با اشاره به نویسنده این کتاب افزود: ابوطالب مکی در نیمه قرن سوم این کتاب را به رشته تحریر درآورده و شاگرد سهل بن تستری و ابوالحسن بن سالم بصری بوده است. وی آثار دیگری هم داشته که بارزترین آنها همین کتاب بوده است.
تاج‌الدینی ادامه داد: این کتاب یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین کتب در اخلاق و عرفان عملی و آداب سیر و سلوک است. بزرگترین امتیاز این کتاب تکیه آن بر آیات قرآن و احادیث بوده و بی‌تردید تمام مؤلفان، اساتید و بزرگانی که در حوزه عرفان و آداب سیر و سلوک دستی بر آتش داشتند از این کتاب استفاده‌ها کرده‌اند.
وی این کتاب را مشهورترین اثر در آداب سلوک الی الله و بیان مراحل و مقامات عرفان عملی عنوان و بیان کرد: این کتاب روشن‌ترین و کامل‌ترین بیان تصوف در قرن‌های اولیه و جزء نخستین کوشش‌های جامع در تطبیق آداب صوفیه با موازین شریعت به شمار می‌رود که می‌توان آن را دایرةالمعارفی از معارف دینی با مذاق عرفانی صوفیه خواند.
مدیر انتشارات آیت اشراق در ادامه با اشاره به چاپ‌های عربی این کتاب گفت: این کتاب چندین بار به زبان عربی در دو جلد در بیروت و دو بار در سه جلد در مصر چاپ شده که نسخه اصلی آیت اشراق در ترجمه یکی از چاپ‌های مصر بوده است که تاکنون دو جلد از این کتاب چاپ شده و به زودی جلد سوم و به بیانی آخرین جلد از ترجمه، چاپ خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: افرادی چون ابوحامد غزالی، عزالدین محمود کاشانی، عین القضاة همدانی، شیخ اشراق، محی الدین بن عربی، جلال الدین بلخی و علاءالدوله سمنانی از کتاب «قوت القلوب» تأثیر پذیرفته‌اند به طوری که عین القضاة همدانی می‌گوید؛ از آغاز اسلام تاکنون در این علم کتابی چون قوت القلوب تصنیف نشده و کلامی نافذ همانند کلام مصنف نبوده است و ابوحامد غزالی چنان در تألیف احیاءالعلوم تحت تأثیر قوت القلوب واقع شده که گویا احیاء العلوم شرح قوت القلوب است و شیخ اشراق نیز در آثارش از قوت القلوب استفاده زیادی کرده است. علامه حسن‌زاده آملی نیز اسم چند کتاب اخلاقی را برشمرده و آرزو می‌کنند این کتب در زمره دروس حوزوی قرار گیرد که یکی از آنها قوت القلوب است.
تاج الدینی با اشاره به دو مجلد چاپ شده این کتاب عنوان کرد: جلد اول کتاب به روش‌ها و آداب در سی و یک فصل پرداخته و در جلد دوم تنها در یک فصل یعنی فصل سی و دوم به اصول نه‌گانه مقامات موقنین می‌پردازد که می‌توان گفت؛ بهترین فصل کتاب همین فصل سی و دوم است.
یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای تهیه کتاب «قوت القلوب» می‌توانند با شماره 37744650-025 تماس بگیرند. 
captcha