«غرب غریب در حماسه دفاع مقدس» روانه بازار نشر شد
کد خبر: 3614342
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
با اصلاحات جدید؛

«غرب غریب در حماسه دفاع مقدس» روانه بازار نشر شد

گروه ادب: کتاب «غرب غریب در حماسه دفاع مقدس» عنوان اثری با تهیه و تنظیم گلعلی بابایی است که به شهرهای غربی کشور در هشت سال جنگ تحمیلی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ویراست دوم «غرب غریب در حماسه دفاع مقدس» توسط گلعلی بابایی تهیه و تنظیم شده و مورد اصلاح قرار گرفته و به تازگی از سوی ستاد مرکزی راهیان نور و سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منتشر شده است.

این کتاب شامل پنج فصل است؛ جبهه غرب در آینه روایت،‌ کربلای پاوه، مهران شهر آرزوها، سومار؛ آوردگاه مسلم بن عقیل(ع) و با رمز یا علی(ع) در مصاف مرصاد به ترتیب عناوین فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهد.

در مقدمه این اثر آمده است: ظهر روز 22 سپتامبر 1980، مقارن با 31 شهریور 1359 در پی کوفتن سران ائتلاف آمریکایی،‌ بعثی بر طلب جنگ علیه ملت ایران،‌ یکی از شش محور اصلی یوش گروه‌بندی نظامی موسوم به سپاه دوم نیروی زمینی ارتش بعث عراق به خاک مناطق مرزی غرب کشور ما، محور قصر شیرین و سر پل ذهاب بوده است؛ نقطه‌ای حساس که به فاصله دو ماه پیش از تهاجم ارتش بعث، کانون مقاومت تعدادی از دلیرمردان ارتش،‌ سپاه و عشایر غیور منطقه بوده است.

از آنجا که طی مقطع زمانی تابستان و پاییز هر سال تعداد کثیری از مردم اعم از رزمندگان،‌ جوانان و خانواده‌های شهیدان،‌ در قالب کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی غرب کشور اعزام می‌شوند و از یادمان‌های عملیاتی مرصاد،‌ قصر شیرین، پاوه،‌ سومار، مهران و بازی دراز دیدن می‌کنند. به همین دلیل اطلاعاتی به طور فشرده و به منظور آشنایی مختصر از مناطق یاد شده در قالب این کتاب ارائه شده است.

در فصل اول این کتاب از قصر شیرین و رزم فرهادها سخن به میان آمده است. پس از آن که این منطقه از نظر سوق‌الجیشی مورد بررسی و معرفی قرار گرفته است، درباره خصوصیات مردم این منطقه از نظر دین و زبان و محصولات کشاورزی سخن گفته شده است. در ادامه این مطلب به اصلی‌ترین محور برای فتح تنگه پاتاق اشاره شده که محور خانقین ـ قصر شیرین ـ سرپل ذهاب است. سپس در ادامه این مطلب از لشکرهایی یاد شده است که به منظور آزادسازی این منطقه تلاش کردند. در ادامه از مهمترین فاجعه‌ای که در قصر شیرین روی داده بود سخن گفته شده است که هجوم هواپیماها به این منطقه و از میان بردن مردم منطقه به فجیع‌ترین وضع ممکن از آن جمله به شمار می‌آید. در بخش دیگری از این کتاب، به خاطرات یکی از اسرای عراقی در کتاب «تانک‌های به گل نشسته» اشاره شده که در روزهای نخستین جنگ در قصر شیرین حضور داشت.

در بخش دیگری از این کتاب به شهر اشباح اشاره شده است؛ شهری که نیروهای بعثی پس از قصر شیرین، به آن رسیدند؛ سر پل ذهاب. توزیع سلاح عراقی بین عشایر و عناصر ضدانقلاب،‌ مین‌گذاری در جاده‌ها،‌ بمب‌گذاری در معابر عمومی و ناامن کردن جاده‌های مواصلاتی شهر برای تردد ستون‌های نظامی، از جمله اقدامات آشوب‌گرانه نیروهای بعثی صدام بود. یادی از سردار شهید حسین همدانی، شهیدان کشوری و شیرودی از جمله مباحث مطرح در این اثر است.

در سرفصل آخرین پیام، به هجوم سراسری پیرامون حوادث روز دوم مهرماه 1359 در محور سرپل ذهاب و قصر شیرین در کتاب روزشمار جنگ اشاره و مطالبی تبیین شده است. از حضور غلامعلی پیچک در روزهای پایانی مهرماه سال 59 به پادگان ابوذر،‌عقبه رزمندگان اعزامی سپاه تهران به محور چپ جبهه سرپل، این محور دستخوش یک رشته تغییر و تحول کیفی شد. در وهله نخست،‌ پیچک بر آن شد که ضمن اجرای یک رشته یورش‌های ایذایی، آرامش نیروهای خصم در محور چپ جبهه سرپل ذهاب را بر هم بزند. بر این اساس از اواخر مهرماه سال 59 و پس از انجام شناسایی‌های ضروری خطوط دشمن و فراهم آوردن نسبی مقدمات کار، مقرر شد تا در ارتفاعات بازی دراز و افشارآباد،‌ عملیاتی صورت گیرد. از جمله اهداف عملیات آزادسازی ارتفاع دانشه خشک و خارج کردن پادگان ابوذر از دید سپاه دوم ارتش بعث بود.

در فصل دیگری از این کتاب به کربلای پاوه اشاره شده است. هنوز چند روزی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نگذشته بود که به دنبال توطئه‌های عوامل مزدور و خودفروخته، شهرهای غربی کشور یکی پس از دیگری گرفتار جنگ‌های داخلی شدند. از این آشفته بازار توطئه‌ها، شهرستان پاوه نیز در امان نماند و آتش جنگ این شهر را هم فرا گرفت. تا اینکه در آستانه اولین تابستان داغ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در حالی که درگیری‌ها در شهرهای کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی هر روز شدت بیشتری می‌گرفت،‌ تسلیح عناصر ضد انقلاب نیز توسط ارتش رژیم بعث عراق در نوار مرزی مناطق کردنشین با حجم وسیع‌تری انجام می‌شد.

«غرب غریب در حماسه دفاع مقدس» در سه هزار نسخه و به بهای 4 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

captcha