سپاس از زحمات خادم‌القرآن عباس سلیمی به بهانه سالروز تولد + زندگینامه
کد خبر: 3620810
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
طی مراسمی در ایکنا صورت گرفت؛

سپاس از زحمات خادم‌القرآن عباس سلیمی به بهانه سالروز تولد + زندگینامه

گروه فعالیت‌های قرآنی: به مناسبت سالروز تولد خادم‌القرآن عباس سلیمی، خبرنگاران ایکنا مراسمی را برای این پیشکسوت قرآنی در محل تحریریه برگزار کردند.

سالگرد تولد استاد عباس سلیمی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، صبح امروز در حاشیه جلسه شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت سالروز تولد خادم‌القرآن، عباس سلیمی، خبرنگاران ایکنا در تحریریه این خبرگزاری، مراسمی را برگزار کردند و این بهانه‌ای بود تا خبرنگاران به پاس تلاش‌های استاد در امور قرآنی کشور به ویژه هدایت معنوی و فکری از خبرگزاری ایکنا، قدردانی کرده و تجلیلی هر چند اندک از این پیشکسوت قرآنی داشته باشند.
پیشکسوت قرآنی عباس سلیمی به تاریخ 28 تیرماه 1332 در یکی از محله‌های جنوب تهران دیده به جهان گشود. خود در این‌باره می‌گوید: مادرم از سادات بود که با وجود نداشتن سواد خواندن و نوشتن، اما از معرفت بالایی برخوردار و بارزترین ویژگی پدرم نیز اهتمام در آوردن لقمه حلال برای خانواده بود.
این پیشکسوت قرآنی از همان دوران طفولیت و قبل از ورود به کلاس اول دبستان با جلسات قرآن، آشنا می‌شود و این آشنایی را به خاطر آموزه‌های قرآنی والدینش می‌داند و معتقد است، آنها بودند که سبک زندگی صحیح را به فرزندانشان آموختند. والدین استاد با وجود این‌که به سختی گذران زندگی می‌کردند، اما همواره مراقب حفظ هویت دینی خود و فرزندانشان بودند.
وی در سال 1354 یعنی در سن 22 سالگی، ازدواج می‌کند و این ازدواج با استخاره به قرآن کریم صورت می‌گیرد، همچنین به گفته استاد، چندی قبل نیز مراسم چهلمین سالگرد ازدواجش در فضای صمیمی با حضور همه اعضای خانواده گرامی داشته می‌شود.
حاصل ازدواجش، سه فرزند به نام‌های محمد، مهدی و علی است. محمد، خود از فعالان عرصه قرآنی است و تهیه‌کننده رادیو و تلویزیون و فارغ‌التحصیل رشته حقوق است که دفتر رسمی ازدواج دارد. مهدی، مهندس کشاورزی است که به نغمات قرآنی نیز علاقه‌مند است و علی نیز در یکی از نهادهای قرآنی کشور فعالیت دارد. وی در این‌باره می‌گوید: قرآنی بودن فرزندان و پای‌بند بودن آنها به موازین قرآنی، صفاتی است که موجب رضایت‌مندی پدر از فرزندان می‌شود.
این پیشکسوت قرآنی، دارای سه نوه به نام‌های محمدجواد، بشری و نازنین‌زهرا است که به ترتیب  15، 13 و 8 سال سن دارند. روابط استاد نیز با نوه‌ها بسیار گرم است و بین آنها قول و قرارهایی همواره وجود دارد، به این صورت که هر بار که یکدیگر را ملاقات می‌کنند، اگر سوره‌ای از قرآن را حفظ کرده‌ باشند از ایشان جایزه نقدی دریافت می‌کنند و به دلیل علاقه پدربزرگ به نوه‌هایش هر چند در سوره حفظ نکردن نیز این هدایا به آنها داده می‌شود.
وی قبل از ورود به مقطع ابتدایی وارد یک جلسه قرآن در خیابان پیروزی تهران می‌شود که نام این جلسه موکب‌الحسینی(هیئت جوانان زینبیه تهران) بود، در این جلسه برنامه‌ها بدین صورت بود که تلاوت قرآن، سخنرانی، قرائت دعای توسل و در پایان نیز سینه‌زنی انجام می‌شد. اما علت اصلی علاقه‌مندی استاد به قرآن، صدای عبدالباسط بوده است، صدایی که ایشان با تعبیر آوای آسمانی و جادویی از آن نام می‌برند.
در دوران طفولیت، رادیو هر هفته شب‌های جمعه از ساعت 21 تا 22 برنامه پخش سخنرانی حجت‌الاسلام راشد را داشته است که به گفته استاد، قبل از این سخنرانی یک تلاوت کوتاه سه تا پنج دقیقه‌ای از عبدالباسط محمد عبدالصمد پخش می‌شده است.
سالگرد تولد استاد عباس سلیمی
وی در بخش دیگری از خاطراتش به خبرنگار ایکنا گفت: در نوجوانی گمان می‌کردم که قسمتی که بم صدا پخش می‌شود، یک قاری قوی هیکل تلاوت می‌کند و در هنگامی که قسمت زیر صدا پخش می‌شود یک قاری لاغراندام تلاوت می‌کند، اما مدتی بعد متوجه شدم که تمام قسمت‌های تلاوت مربوط به استاد عبدالباسط بوده است.
این قاری بین‌المللی اشاره می‌کند که بعد از مراحل دبیرستان، وارد نیروی هوایی ارتش شدم، البته در سازمان همافری آن زمان به دلیل مسائل نظامی و مقررات، فعالیت‌های ایشان محدود می‌شود، اما در ادامه موفق می‌شود که در محضر استاد یحیی علیمردانی و فرزند ایشان مهندس علیمردانی حضور یابد و آموزه‌های کلاسیک تجوید را از ایشان بیاموزد، همچنین مدت کوتاهی نیز در مسجد الرضا(ع) در محضر استاد مولایی حضور می‌یابد. علاوه بر این موفق می‌شود در بخش معارف به محضر آیت‌الله سبحانی شرفیاب شود.
این پیشکسوت قرآنی در خردادماه 1350 و پس از اخذ مدرک دیپلم وارد ارتش می‌شود. رشته تحصیلی اولیه‌اش در ورود به نیروی هوایی و همافری، الکترونیک و فنی است، همچنین علت رفتنش به نیروی هوایی ارتش نیز محل زندگی ایشان در خیابان پیروزی که دیوار به دیوار نیروی هوایی بود عنوان شده، البته امکان ورود به دانشگاه برایش فراهم نبود و از دلایل دیگری که وارد ارتش می‌‌شود برای تأمین معیشت خانواده بوده است.
در ارتش توسط مستشاران خارجی، زبان انگلیسی را آموزش می‌بیند، البته به دلیل علاقه‌اش به دانشگاه و تحصیلات آکادمیک، پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد دانشگاه می‌شود و در دانشکده علوم قضایی موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته حقوق جزایی و جرم‌شناسی شده و علاوه بر این، مدرک فوق لیسانس همین رشته را نیز از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران اخذ می‌کند.
بی‌شک یکی از افتخاراتش کسب رتبه نخست در مسابقات بین‌‌المللی مالزی بوده است، وی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده است مگر یک مسابقه مردمی که مؤسسه دارتحفیظ القرآن الکریم با زعامت حاج بیوک محمدی برگزار کرد، این مسابقات به همت غفور آقازاده سلطانی برپا شده و در نهایت یک گروه 20 نفره از سراسر کشور انتخاب شده و به حج اعزام می‌شوند.
به گفته این پیشکسوت عرصه قرآنی در آن زمان شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کشورمان با وجود 10 سال سن در آن جمع حضور داشت و اولین گروه نوجوانان و جوانان شیعه بودند که به حج اعزام می‌شدند و با قدرت برنامه‌ قرآنی اجرا کردند.
سالگرد تولد استاد عباس سلیمی
بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عباس سلیمی در مسابقات سازمان اوقاف شرکت کرده و بعد از سیدمرتضی سادات‌فاطمی، رتبه دوم و محمدکاظم محمدزاده نیز رتبه سوم را کسب کرده و پس از آن به مسابقات بین‌المللی مالزی اعزام و موفق به کسب رتبه نخست این مسابقات می‌شود. بعد از بازگشت به ایران نیز کاپ مسابقات را به محضر بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) می‌برد و مورد تفقد ایشان و مقام معظم رهبری قرار می‌گیرند.
اما خادم‌القرآن عباس سلیمی در سالروز تولدش و در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا توصیه‌هایی به جوانان ارائه کرد و افزود: همانطور که در روایات گفته شده است که فرصت‌ها مانند ابر می‌گذرند، جوانان و نوجوانان باید بدانند که با وجود تمام مشکلات و کمبودها و فضای توطئه‌آلود مجازی که امروز وجود دارد، باید توجه کنند که در زمان ما نیز این فضای آلوده وجود داشت و ما نیز در فضای ابتذال فرهنگی زندگی می‌کردیم. برخی سال‌ها قبل از انقلاب اسلامی، میزان این ابتذال به جایی رسیده بود که برنامه فاسد جشن هنر در شیراز برگزار می‌شد، اما بعد از 64 سال برای ما مشخص شد که اگر خودمان را به در خانه قرآن برسانیم و سعی در شاگردی قرآن داشته باشیم، قرآن ما را از همه مخاطرات حفظ می‌کند، البته ما برای قرآن کاری انجام نداده‌ایم در واقع قرآن برای ما هزینه کرده است.
این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: همیشه می‌گویم که از هیچ چیز افسوس ندارم، مگر این یک مورد که جناب استاد عباس براتی‌پور، شاعر قرآنی که از همکاران قرآنی ما در نیروی هوایی بودند به خوبه آن را در یک بیت آورده‌اند که «من هم از قرآن خجالت می‌کشم/ کوله‌باری از ندامت می‌کشم»، زبان حال ما این است و فقط افسوس که برای قرآن نتوانستیم، کاری انجام دهیم و نتوانستیم به وظایفمان عمل کنیم و هم از قرآن، خجالت می‌کشم و هم نادم هستم که شاگرد شایسته‌ای نبوده‌ام.
وی در پایان این گفت‌وگوی صمیمی افزود: جوانان قدر جوانی خودشان را بدانند، جوانی ستاره‌ای است که در طول زندگی هرکس تنها یک‌بار طلوع می‌کند و بعد از افول، طلوع مجددی ندارد و وقتی پیامبر(ص) می‌فرماید: انسان‌ها در قیامت قدم از قدم برنمی‌دارند، مگر آن که به چهار سوال جواب دهند؛ یکی از سؤالات در مورد نحوه سپری کردن دوران جوانی است که در چه مسیری گذشته است. لذا جوانان در مسیر دیگری گام برندارند و عرض خودم را با این دو بیت که می‌گوید: «آنان که بوی عترت و قرآن نمی‌دهند/ آسوده روی زمین جان نمی‌دهند/ آنان که دل به باور قرآن نداده‌اند/ افتاده‌اند، اگرچه به پاایستاده‌اند» به پایان می‌برم. اگر جوانان می‌خواهند با صلابت در دنیا و برزخ و آخرت بایستند و پاسخ‌گوی نعمات خدا باشند، باید این دو امانت الهی را پاس بدارند.
یادآور می‌‌شود، این مراسم پس از پایان جلسه شورای مرکزی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، حجج اسلام محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حشمتی، معاون قرآنی وزیر ارشاد، پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، حسن بیادی، حسین ساری و مرتضی رضایی‌زاده از اعضای شورای مرکزی سازمان و حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا و مصطفی آجرلو، معاون ایکنا برگزار شد.

تصویر پیام تشکر خادم القرآن عباس سلیمی از تحریریه خبرگزاری ایکنا
سپاس از زحمات خادم‌القرآن عباس سلیمی به بهانه سالروز تولد + زندگینامه
گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.
captcha