به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، داوود تکفلاح، از اعضای ستاد عالی مسابقات در پنل تخصصی بررسی مسائل اساسی تأمین اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه آموزش عمومی قرآن در همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی که صبح امروز، هشتم مردادماه در مجتمع اردویی باهنر تهران با حضور جمعی از مدیران و اساتید و صاحبنظران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.
این عضو ستاد عالی مسابقات با اشاره به اینکه حدود 16 میلیون در کشور از آموزش عمومی قرآن بهره بردهاند، بیان کرد: این آمارهایی که ما داریم و شاید برخی نیز خودجوش قرآن فراگرفته باشند، اما آنچه که میبینیم این است که انس با قرآن در عموم مردم با مشکل روبرو است.
وی با اشاره به آمار پائین مؤانست مردم با قرآن در کشور، اضافه کرد: بیش از 35 درصد جامعه آماری ما گفتند که هنوز قرآن را باز نکردند و اولین فردی که آموزش قرآن را در آموزش و پرورش آورد رضاشاه بود که این امر موجب شد خیلی از کارهای سنتی چون مکتبخانهها که به امر آموزش قرآن میپرداختند، جمع شد.
تکفلاح با اشاره به اینکه نسبت آموزش عمومی ما نسبت به تزادد جمعیت کافی نیست، بیان کرد: مشکل اصلی این است که ورودی بیسوادی قرآنی و خروجی بیسوادی قرآنی داریم.
این کارشناس امور قرآنی عنوان کرد: متأسفانه افراد سواد قرآنی ندارند وضعیت قرآنی در آموزش و پرورش بهتر از بقیه دیگر دستگاهها است. آموزش قرآن بخشی به آموزش و پرورش و بخشی نیز به فرهنگ خانواده باز می گردد.
وی با تأکید بر اینکه مشکل ساختار نیست بلکه نبود عزم است، اضافه کرد: نباید به عنوان منبع پول و بودجه به شورای توسعه نگاه شود تا زمانی که بودجه می آید دستگاهها و نهادهای مربوطه از آن درخواست بودجه کنند که این اشتباه ست.
تکفلاح تصریح کرد: دیگران از هیچ، نیاز درست می کنند یعنی در ابتدا نیازسنجی کرده و سپس نیازسازی کردند و ما هم باید در حوزه قرآن اینگونه باشیم.