نقش ایکنا در ایجاد جریان پرثبات و قوی فرهنگی/ ارج نهادن به فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی
کد خبر: 3625839
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد:

نقش ایکنا در ایجاد جریان پرثبات و قوی فرهنگی/ ارج نهادن به فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه جای شکرگزاری دارد که خداوند این چنین فرصتی را در اختیار ما قرار داده است تا در زمان حاضر شاهد فعالیت خبرگزاری تخصصی قرآن باشیم، گفت: اعتقاد من این است که ایکنا می‌تواند نقش اثرگذارتری را در ایجاد یک جریان پرثبات و قوی قرآنی در کشور داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در آستانه سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی در مورد فعالیت‌های قرآنی این نهاد انقلابی و ارزیابی‌ای که از این فعالیت‌ها دارد، گفت: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور که از زیرمجموعه‌های جهاد دانشگاهی است، در چند حوزه دارای فعالیت قرآنی است که البته تنها از دو حوزه از این حوزه‌ها اطلاعات کامل دارم.
وی با اشاره به اینکه یکی از این دو حوزه خبرگزاری قرآن و دیگری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان است، گفت: این سازمان دارای فعالیت‌های گسترده‌تری است که اطلاع چندانی از آن ندارم یا اینکه اطلاع‌رسانی کافی در خصوص فعالیت آن مراکز صورت نگرفته است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تصریح کرد: در بحث خبرگزاری قرآن، همه مطلع هستند که ایکنا اولین خبرگزاری قرآنی در جمهوری اسلامی ایران و دنیای اسلام است که فعالیت‌های خود را به صورت قوی و بین‌المللی آغاز کرد. کارهایی که توسط این خبرگزاری صورت گرفته است، شایسته تقدیر است.
حسینی اظهار کرد: ما در 15 یا 20 سال قبل یک خبرگزاری که اخبار و رویدادهای قرآنی را به لحظه و آنلاین در فضای کشور و در فضای بین‌الملل منتشر و مخابره کند، نداشته‌ایم، بنابراین جای شکرگزاری دارد که خداوند این چنین فرصتی را در اختیار ما قرار داده است تا در زمان حاضر شاهد فعالیت این خبرگزاری باشیم. همچنین جای تشکر از مسئولان جهاد دانشگاهی دارد که یک چنین کاری را به انجام رساندند تا این کار ماندگار با رویکردهای مختلف به انجام برسد.  
وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایکنا با اشاره به اینکه برای این بخش از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی دارای پیشنهاداتی است، گفت: یکی از پیشنهادات که شاید قبلاً نیز آن را مطرح کرده باشم، این است که نقش اثرگذارتری را برای ایکنا قائل باشیم. ما به جای اینکه صرفاً بخواهیم یک‌سری از اخبار را که شاید بخش قابل‌توجهی از آن به نقاط قوت و ضعفی که فعالیت‌های فعلی دستگاه‌های قرآنی دارد، منتشر و مخابره کنیم و ظرفیت خود را به این بخش اختصاص دهیم، می‌توانیم نقش‌های اثرگذارتری را نیز در نظر بگیریم. اعتقاد من این است که ایکنا می‌تواند نقش اثرگذارتری را در ایجاد یک جریان پرثبات و قوی قرآنی در کشور داشته باشد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با تأکید بر اینکه رسیدن به این جایگاه در گرو انجام دادن کاری عمیق‌تر از لایه خبر است، گفت: می‌توان، براساس اخباری که از فعالیت‌های قرآنی واصل می‌شود، با همکاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی یا دیگر نهادهای مشابه که متولی تعیین خط و مشی و راهبردهای قرآنی در کشور هستند، رویدادها مورد تحلیل قرار گرفته و ناظر به آن تحلیل، پیشنهاداتی که در سطح کلان به دولت، مجلس، وزارتخانه‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... ارائه ‌می‌شود تا مرجع تصمیم‌سازی‌ها قرار گیرد و براساس آن یک‌سری مراودات صورت بگیرد.
حسینی با اشاره به اینکه اگر چنین کاری صورت گیرد یک استفاده حداکثری از ظرفیتی که در اختیار ایکنا قرار گرفته است، شاهد خواهیم بود، گفت: با این وجود هر از چندگاهی شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی در ایکنا هستیم، اما به اعتقاد من هنوز آنگونه که باید و شاید این مورد که اشاره شد در مجموعه ایکنا به انجام نرسیده است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه تمام زحمات عمیق و اثرگذاری که دست‌اندرکاران این خبرگزاری و جهاد دانشگاهی برای رسیدن ایکنا به جایگاه فعلی صورت گرفته است، ارج می‌نهد، گفت: اگر چنین کاری انجام شود، استفاده بهینه‌تری از ظرفیت مجموعه ایکنا صورت خواهد گرفت.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان پرداخت و افزود: این مسابقات نیز یکی دیگر از افتخارات قرآنی جهاد دانشگاهی بوده است که حقیقتاً جای تقدیر و تشکر از طراحان و اجراکنندگان آن دارد.
حسینی افزود: با توجه به اینکه در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در سطح کشور شاهد هم‌افزایی بین‌دستگاه‌های مختلف هستیم و با ورودی که ستاد عالی هماهنگی به مسابقات پیدا کرده است و نیز با همدلی که بین دستگاه‌ها صورت گرفته است این هم‌افزایی بیشتر شده است، امیدواریم با تعریف جایگاه مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان، نسبت به سایر مسابقات بین‌المللی که در کشور برگزار می‌شود یک تعامل معنادار قوی را هم در این بحث شاهد باشیم.
captcha