حوزه‌های علمیه باید از سرمایه‌های غنی علمی برخوردار باشند
کد خبر: 3627771
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲

حوزه‌های علمیه باید از سرمایه‌های غنی علمی برخوردار باشند

گروه معارف: مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: اگر حوزه علمیه بخواهد پاسخگو باشد و در تمام عرصه‌ها حضور فعال و تعیین‌کننده داشته باشد، قطعاً باید از سرمایه‌های غنی علمی برخوردار باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام سیّد مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان، امروز، 16 مردادماه، در مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در خصوص بایسته‌های حوزه انقلابی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بر حوزه انقلابی تأکید دارند و ما را بر حرکت بر این مسیر موظف کرده‌اند.

وی افزود: اگر حوزه علمیه بخواهد انقلابی باشد، باید الزاماتی داشته باشد که نخستین بایستگی، بایستگی علمی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان بیان کرد: اگر هدف، تشکیل یک جامعه نمونه اسلامی است، اولین الزام، علم است، علمی که امروز مورد نیاز است و با رویکردهای فقه حکومتی بتواند حرکت کند.

عاملی ادامه داد: اگر به علومی که در حوزه‌ها متعارف است، بسنده کنیم و نتوانیم رویکردهای مناسبی در رابطه با این علوم داشته باشیم، امکان پاسخگویی نیازهای جامعه وجود نخواهد داشت.

وی بیان کرد: نخستین الزام در یک حرکت تحولی انقلابی، علم و فقاهت با رویکردهایی است که امروزه به آن‌ها نیاز داریم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه طلبه‌هایی که وارد حوزه می‌شوند، باید قبل از هرچیز در مسیر تعلیم و تزکیه قرار گیرند، اظهار کرد:  اگر می‌خواهیم حوزه انقلابی داشته باشیم باید معنای انقلاب را در حوزه درست فهم کنیم.

عاملی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند(اصل الاصول در حوزه‌های علمیه، فقاهت و اجتهاد است)، افزود: این فقاهت و اجتهاد باید برای هر انسان و در هر عصر و شرایطی پیام خاص خود را داشته باشد و پاسخگویی متناسب با مقتضیات زمان را داشته باشد.

وی با بیان اینکه از ابتدا باید سعی کنیم طلبه را با روحیه جهادی بپرورانیم، تصریح کرد: امام خمینی(ره) معمار این حرکت انقلابی و حکومت دینی بود و مقام معظم رهبری ادامه‌دهنده راه آن بزرگ مرد تاریخ است و باید از ایشان الگو بگیریم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تعلیم و تزکیه دو بال است که باید با آن حرکت کنیم، اظهار کرد: زمانی که طلبه وارد مدرسه علمیه می‌شود باید فضای مدرسه و ساکنان مدرسه، علم، عمل، تعلیم و تزکیه را نشان دهند و از همین مدارس باید بزرگ مردانی خارج شوند که در آینده سکان‌دار حکومت‌های انقلابی و نظام‌های دینی باشند.

عاملی ادامه داد: حضور روحانی در هر مکان باید مانند شمعی باشد که نورافشانی کرده و دیگران را هدایت کند.

وی با بیان اینکه تحول، تدریجی و لحظه‌ای رخ نمی‌دهد، افزود: ابتدا باید تحول از درون انسان آغاز شود و این تحول درونی در تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بقیه شئون زندگی انسان بازتاب خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید جهادی عمل کرد، اظهار کرد: مدیری می‌تواتد تحول ایجاد کند که آرمانگرا بوده و برای کاسبی به میدان نیامده باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مدیر باید تحول‌گرایی، آینده‌نگری، تحول‌خواهی و عشق به تحول داشته باشد، اظهار کرد: مدیر باید مخلص، انقلابی، دغدغه‌مند برای دین، حوزه علمیه جامعه بوده و جهادگر باشد.

عاملی با بیان اینکه استقلال حوزه‌های علمیه در سایه مردمی بودن آن است، یادآور شد: اگر مدیری با داشتن این ویژگی‌ها پا به میدان گذاشت، تحول، اجتناب‌ناپذیر است.

captcha