ویژگی بارز امامزاده سید محمد(ع) انس بسیار با قرآن بود
کد خبر: 3628140
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹

ویژگی بارز امامزاده سید محمد(ع) انس بسیار با قرآن بود

گروه اجتماعی: استاد حوزه و دانشگاه انس بسیار با قرآن و نقل تفسیر را از ویژگی های بارز حضرت سید محمد(ع) برشمرد و گفت: یکی دیگر از مهمترین شاخصه های آن حضرت کرامات بسیار زیاد ایشان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از هرمزگان، آیت الله دکتر احمد عابدی صبح امروز در همایش بزرگداشت امامزاده سید محمد(ع) در حسینیه امامزاده سید مظفر(ع) با اشاره به جایگاه امامزاده سید محمد(ع)، اظهار کرد: مردم آن دوران امامزاده سید محمد(ع) و امام حسن عسکری(ع) را حسنیین یا حسینیین تشبیه می کردند که این بیانگر جایگاه آن حضرت است.

 وی با اشاره به اینکه امامزاده سید محمد(ع) محدث به آن معنا که حدیث نقل کند نبوده است، افزود: اگر کتاب های رجال شیعه را بررسی کنید به جزء تنها دو سه سطر از آیت الله خویی، حدیثی از امامزاده سید محمد(ع) وجود ندارد.

 آیت الله دکتر عابدی با یادآوری اینکه امامزاده سید محمد(ع) پسر امام، برادر امام و عموی امام هستند، عنوان کرد: مقام حضرت سید محمد(ع) در فرهنگ شیعی، همانند جایگاه حضرت ابوالفضل(ع) است.

 وی ادامه داد: در کتب حدیثی، حدیث منتسب به حضرت ابوالفضل(ع) وجود ندارد چون آن حضرت در محضر امام حسین(ع) یکپارچه ادب و همیشه ساکت بودند و نظیر این مسئله را می توان در سیره امامزاده سید محمد(ع) پیدا کرد.

 این استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: امامزاده سید محمد(ع) اگرچه پسر ارشد امام هادی(ع) بود اما در کلاس های درس تفسیر امام حسن عسکری(ع) می نشست و این نشان از ادب آن بزرگوار در برابر امام یازدهم بود.

 وی در ادامه به مسئله «بداع»(مردم یک چیزی را باور دارند اما خواست خداوند به گونه ای دیگر رقم می خورد) در مورد امامزاده سید محمد(ع) اشاره کرد و افزود: این کلمه درباره سه امام هفتم، نهم و یازدهم وارد است. در زمان امام صادق(ع) مردم گمان می کردند که اسماعیل امام هفتم می شود اما اسماعیل در زمان حیات پدرش امام ششم از دنیا رفت و این موضوع درباره امامزاده سیدمحمد(ع) نیز به وقوع پیوست.

 دکتر عابدی افزود: سید محمد(ع) فرزند بزرگ امام هادی(ع) است و مردم حدود 20 سال فکر می کردند که امام یازدهم او خواهد بود اما در زمان حیات پدر در شهر بلد عراق از دنیا رفت و امام حسن عسکری به امامت رسید.

 وی با اشاره به روایات متواتر شیعه و اهل سنت که رسول خدا(ص) نام 12 امام را ذکر کرده اند، تصریح کرد: دلیل اینکه با وجود روایات عده ای نمی دانستند که امام یازدهم امام حسن عسکری(ع) است این بود که در آن زمان ارتباطات بسیار محدود بود و تنها محدثین از این موضوع مطلع بودند و عامه مردم بی اطلاع بودند.

 آیت الله دکتر عبادی، انس بسیار با قرآن و نقل تفسیر را از ویژگی های بارز حضرت سید محمد(ع) برشمرد و اضافه کرد: یکی دیگر از مهمترین شاخصه های آن حضرت کرامات بسیار زیاد ایشان است.

 وی در پایان ضمن قدردانی از برگزار کنندگان همایش، اذعان کرد: مرمت مسجد و یا حرم ائمه تنها به آبادانی ظاهری محدود نمی شود اگرچه همه این ها ارزشمند است؛ ساختن درب های حرم، زیارت رفتن، نماز و قرآن خواندن در حرم اهل بیت(ع)، نشستن پای موعظه و ... از دیگر جنبه های مرمت خانه های خدا و حرم های اهل بیت(ع) است.

captcha