کد خبر: 3629286
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
از سوی انجمن کلام حوزه؛

سومین مدرسه تابستانی کلام اسلامی برگزار شد

گروه حوزه‌های علمیه: سومین مدرسه تابستانی کلام اسلامی از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسی اشکوری، دبیر انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های این انجمن در سالیان اخیر، برپایی نشست‌ها و محافل علمی در زمینه کلام بوده است گفت: طی دو سال گذشته و برای بهره‌مندی بیشتر طلاب حوزه‌های علمیه در ایام تابستان تشکیل مدرسه تابستانی آغاز شد.

وی اظهار کرد: اولین مدرسه تابستانی در سال 1393 و دومین دوره نیز در سال 13950 از سوی این انجمن و با همکاری برخی مراکز دیگر برگزار شده و با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان مواجه شده است.

دبیر انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه عنوان کرد: امسال نیز در روزهای 18 تا 20 مردادماه سال جاری شاهد برگزاری سومین دوره این مدرسه در استان اصفهان بودیم که با توجه به درخواست های متعدد از سراسر کشور این دوره‌ها تداوم خواهد داشت.

اشکوری بیان کرد: البته دوره‌های بعدی صرفا در تابستان نیست و ممکن است دوره چهارم در زمستان سال جاری برگزار شود؛ زیرا استقبال خوبی با توجه به مطالب بیان شده و حضور استادان برجسته وجود دارد که باید به آن پاسخگو باشیم.

دبیر انجمن کلام اسلامی حوزه اظهار کرد: این دوره با حضور 11 تن از استادان مطرح در عرصه کلام اسلامی به مدت سه روز در اصفهان برگزار شد و حجج اسلام برنجکار، جبرئیلی و استاد مسجد جامعی از جمله استادان حاضر در این دوره بودند.

اشکوری بیان کرد: سیدمهدی علیزاده موسوی، حسین منتظری، هاشمی، میثم مقدادی، محمدتقی سبحانی، جهانبخش، علیرضا حسینی نیز دیگر استادانی بودند که در این دوره به ارائه مباحث خود در موضوعات مختلف پرداختند.

دبیر انجمن علمی کلام اسلامی ادامه داد: جریان‌شناسی سلفی‌گری از آغاز تا دوران معاصر، مبانی نظری سلفیه از ابن تیمیه تا سلفیان معاصر، میزگرد علمی تاثیرات سلفیه بر اندیشه معاصر مسلمانان و جریان‌شناسی سلفی‌گری ایران از جمله موضوعاتی بود که در سومین مدرسه تابستانی کلام اسلامی از سوی استادان حاضر ارایه شده است.

اشکوری تصریح کرد: آسیب‌شناسی رویکردی حدیث‌پژوهی، جریان سلفی‌گری ایران با تاکید بر مؤلفه‌های غلو، مبانی نظری سلفی گری ایرانی؛ عقل گرایی تجربی و قرآن بسندگی همچنین بازخوانی برخی احادیث در پرتو متون اصیل دینی و امام شناسی، از تشیع اعتدالی تا گرایش‌های غالی و میزگرد علمی آسیب شناسی غلوپژوهی چریان سلفی گری ایرانی از دیگر موضوعاتی است که در این دوره مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دبیر انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه با اشاره به موضوعات دوره اول نیز عنوان کرد: اجتهاد و تقلید در عقاید، رسالت‌های متکلمان در عصر کنونی، استنباط کلامی و جایگاه عقل و وحی در آن، نقشه جامع جریان‌های سلفی معاصر و نقد مبانی فکری سلفیه جهادی موضوعاتی بودند که در دوره مذکور مورد بحث قرار گرفتند.

وی با اشاره به سایر برنامه های این انجمن بیان کرد: این انجمن موفق شد تا در سال ۹۵، چهار کرسی علمی نقد و مناظره از جمله نقد و بررسی نسبت عقل و دین در مدرسه معارفی خراسان، نقد و بررسی معرفت اضطراری در اندیشه امامیه تا نیمه قرن پنجم، تطورات کلام امامیه در مدرسه بغداد، جایگاه عقل در امامیه نخستین را برگزار کند.

اشکوری ادامه داد: دو کرسی نظریه‌پردازی و نوآوری «الاهیات تعبیری» و «نظریه چتری ارزش اخلاق (حق‌گروی)» نیز  در سال جاری انجام خواهد شد.

دبیر انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه با بیان اینکه در سال 95 هفت نشست علمی از سوی انجمن برگزار شد ادامه داد: برگزاری شش میزگرد علمی از جمله؛ نظریه امامت و ولایت، رابطه قرآن و امام، علم امام در قرآن و علم کلام و جایگاه عقل و اجتهاد از دیگر فعالیت‌های این انجمن در سال جاری انجام شده و یا به ثمر خواهد نشست.

وی تدوین جلد اول کتاب منبع شناسی کلام امامیه از آغاز تا پایان قرن سیزده، تدوین کتاب درسی تجرید الاعتقاد و کلام امامیه با رویکرد نقلی را از دیگر فعالیت‌های انجمن برشمرد و افزود: کتاب کتاب درسی تجرید الاعتقاد و کلام امامیه با رویکرد نقلی قرار است در سال ۹۶ منتشر شود.

اشکوری تصریح کرد: در سال جاری همچنین برپایی دوره کارگاهی مدرسه تابستانی کلام امامیه مشهد با عناوین رسالت‌های متکلمان در زمانه ما، نقد مبانی کلامی وهابيت و آخرين وضعيت عرفان‌های نوظهور در دستور کار بوده و قرار است در طول سال جاری نیز تداوم داشته باشد.

دبیر انجمن علمی کلام اسلامی حوزه علمیه همچنین با اشاره به کلاس های برگزار شده توسط انجمن و کلاس‌های در دست برگزاری تصریح کرد: کلاس‌های آموزشی مانند؛ کلام جدید، منبع‌شناسی فریقین، کلام امامیه و  حوزه‌ها و مکاتب کلامی برگزار شده است.

وی افزود: همچنین کلاس های تاریخ علم کلام، زبان تخصصی کلام و فلسفه دین، جریان‌شناسی فکری امامیه در قرون نخستین و حکمت صدرایی بر پایه کتاب شواهد الربوبیه یا در سال 95 و 5 ماهه اول امسال برگزار شده و یا برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مسجدجامعی، استاد کلام اسلامی در دوره مذکور در سخنانی گفت: وهابیت سه قسم هستند: اول؛ وهابیت محمد بن عبدالوهاب که غیر خود را مشرک می‌داند و گرایش به جهاد دارد. دوم؛ وهابیت عبدالعزیز که با توجه به نیازهای حکمرانی تطور کرده است و غیر را بدعت‌گذار می‌داند و تکفیر می‌کند، ولی با آنها جهاد نمی‌کند و تعامل دارد و سوم؛ وهابیتی که در دهه 80 میلادی شروع شده است.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشرفت ایدئولوژی وهابیت در منطقه نجد، مطابقت این ایدئولوژی با روحیه مردم نجد بود. پس از شروع حکومت سعودی، عبدالعزیز کسانی را که به ایدئولوژی وهابیت سنتی اعتقاد داشتند سرکوب کرد و نظام ایدئولوژیک جدیدی برای حکمرانی تاسیس کرد.

captcha