«شهید حججی»؛ حجت خدا بر مسئولان و مردم
کد خبر: 3631648
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
حجت‌الاسلام محمدی عنوان کرد:

«شهید حججی»؛ حجت خدا بر مسئولان و مردم

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه شهید حججی مصداق بارز «بقیة‌الله» در عالم و حجت خدا بر مردم و مسئولان است، گفت: خود برتربینی موحدانه ،عالی‌ترین نقطه تعالیم قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور صبح امروز، 26 مردادماه در مراسم دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «محسن حججی»، شهید مدافع حرم و گرامیداشت این شهید بزرگوار که مسجد جامع شهر نجف‌آباد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: همه انسان‌های مسلم وقتی پا به دنیا می‌گذارند، گوش‌هایشان ابتدا با مفهوم شهادت آشنا می‌شود و اتفاقا وقتی که می‌خواهند از این عالم بروند نیز با شهادت از این دنیا می‌روند. 

وی ادامه داد: در آغازین لحظات تولد هر فرزند، در گوش او اذان و اقامه خوانده می‌شود. اذان و اقامه، نماد شهادت بر وحدانیت حضرت حق «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ» و نماد شهادت بر رسالت پیامبر اکرم(ص) «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله» است و هر یک از انسان‌ها هنگامی که در لحظات احتضار واقع می‌‌شوند و می‌خواهند این جهان را ترک کنند، یا به اختیار خود و یا اینکه او را وادار می‌کنند که شهادتین یعنی «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ» «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله» و «أشهد أن علياً ولي الله» و سایر شهادت‌هایی که باید بدهد را بگوید.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بیان کرد: انسان با شهادت متولد و مأتوس می‌شود و با شهادت نیز دنیا را ترک می‌کند که این شهادت از کلمه شهود می‌آید و شهود یعنی علم و یقین. ما در این عالم موظفیم که به حقایق نابی که به آن شهادت می‌دهیم، یقین پیدا کنیم یعنی یقین پیدا کنیم که در این عالم فقط یک رب و یک حاکم وجود دارد و آن نیز ذات مقدس حضرت احدیت است. «الله الصمد» آن حقیقت واحد همه ربوبیت عالم وجود را در دست دارد و ما با یقین به این حقیقت و یقین به اینکه او عالم را بر اساس هدفی آفریده و یله رها نکرده و چون همه ما آغاز و انتهایی داریم و بین این مبدأ و عالم «أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدًى» و« لَمْ يَخْلُقْكُمُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ عَبَثا»ً عبث آفریده نشده‌ایم، شهادت می‌دهیم به اینکه پیامبرانی برای راهبری انسان‌ها آمدند و کتاب‌های آسمانی برای راهنمایی انسان‌ها آوردند تا انسان‌ها را در مقصد اعلا به پیش ببرند.

«شهید حججی»؛ حجت خدا بر مسئولان و مردم/ خود برتربینی موحدانه عالی‌ترین تعالیم قرآنی است

وی افزود: همه این‌ها شهادت‌های لسانی است که در ابتدا از لسان پدر و مادر در گوش انسان القا و سپس، از لسان خود شخص در لحظه احتضار جاری می‌شود اما این شهادت‌های زبانی و لسانی، یک شهادت عملی نیز لازم دارد. کسی که موفق می‌شود این حقایق نورانی را که لفظا به آن اعتراف کرد و به آن نیز یقین پیدا کرد، در صحنه عمل با مخالفین کلمه توحید و با مخالفین رسالت رسول‌الله(ص) و مخالفان دین حنیف الهی و ولایت نشان دهد و به درک عالی‌ترین مرتبه صعود الی الله یعنی مقام شهادت مفتخر شود، در حقیقت شهادت عملی را نیز اجرایی کرده و از مقام لسان و زبان به مقام عمل و فعل منتقل شده است. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: ما امروز دور هم جمع شده‌ایم تا بزرگداشت شهیدی را داشته باشیم که حقیقتا شهادت‌های لفظی را مکرر گفت و در مقام عمل نیز با یقینی که پیدا کرده بود، این شهادت را در مقابل خونخوارترین، جنایتکارترین و پلیدترین دشمنان اسلام در دوره معاصر که در طول تاریخ بی‌نظیر هستند، به نمایش گذارد. امروز داعش مجموعه‌ای است از اسلام سفیانی و اسلام ناب آمریکایی و تلفیقی است از پستی‌هایی که در جهان عرب به نام اسلام و نیز آنچه که به نام اسلام آمریکایی در غرب ترویج می‌شود و آنچه صهیونیزم این غده سرطانی در قالب این مثلت تبلیغ و ترویج می‌کند.

محمدی در ادامه با بیان اینکه در رأس این مثلث خباثت این دوران، گروهی صهیونیستی به نام داعش وجود دارد، تصریح کرد: شهید ما مفتخر است که به دست پلیدترین انسان‌ها که آمریکای جهانخوار و صهیونیزم پدر و مادر آن هستند، شهید شده و مانند سالار و سرورش سر از بدنش جدا شده که این افتخار، افتخار فوق‌العاده بزرگی است. یقینا خونخواری این جنایتکاران کمتر از جنایتکاران روز عاشورا و صحرای کربلا نیست. یقینا جنایت‌آمیز بودن رفتار این‌ها کمتر از یزیدیان نیست. کسی که صادقانه در جمکران چله‌نشینی می‌کند تا به این نقطه برسد و بتواند جا پای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بگذارد، نذر می‌کند و عهد می‌بندد، متوسل به ذات مقدس علی بن‌موسی‌الرضا(ع) می‌شود و اینطور زیبا برای حضرت درد دل می‌کند و اینظور پای و دست پدر و مادر را می‌بوسد برای اینکه اجازه دهند تا به این نقطه نورانی و قله‌ای برسد، این نشان می‌دهد که او به این یقین رسیده است که «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ» «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله» و «أشهد أن علياً ولي الله». یعنی این کسی است که هم شهادت لسانی و زبانی و هم شهادت عملی را در تمام صحنه‌های زندگی خود عملیاتی و اجرایی کرده و امروز برای ما الگو است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه گفت: امروز شهید محسن حججی، حجت خدا برای همه ما و حجت خدا برای همه کارگزاران نظام است. دستورات صریح قرآن، بهره‌مندی از عزت در تمام صحنه‌ها است. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ»، «پس سستى نورزيد و (كافران را) به آشتى مخوانيد (كه) شما برتريد و خدا با شماست و از (ارزش) كارهايتان هرگز نخواهد كاست». شهیدی که با تمام وجود به این آیات و نشانه‌ها معتقد بود و در صحنه عمل این حقایق را به منصه ظهور گذاشت، برای همه کارگزاران ما حجت است که در صحنه مذاکرات هوشمندانه حاضر شوند. اینکه مقام معظم رهبری از گفت‌وگوهای با غرب به نرمش قهرمانانه یاد کردند، یعنی حفظ عزت اسلامی و کرامت انسانی در تمام مذاکرات باید محفوظ باشد.

محمدی تصریح کرد: ما همواره باید یک نوع خودپسندی موحدانه نیز داشته باشیم چراکه ما برترین‌های عالم وجود هستیم چون خدا با ماست و ما نیز با خدا هستیم. این باور و این اعتقاد است که می‌تواند ما را در آینده به پیش ببرد. خود برتربینی موحدانه عالی‌ترین نقطه تعالیم قرآنی است. «أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ» یعنی شما مؤمنان هیچ کم ندارید که برترین عالم وجود شوید چون عالی‌ترین وجود عالم وجود که ذات احدیت است، با شماست و شما دستتان در دست اسلام است. «الْإِسْلَامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَى عَلَيْهِ»، برترین مکتب و عالی‌ترین پیام‌ها در اسلام است و شما به عنوان مسلم ذوب در اسلام هستید و یقینا وقتی که فرموده می‌شود .«الْإِسْلَامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَى عَلَيْهِ»، پس المسلم يَعْلُو وَ لَا يُعْلَى عَلَيْهِ، کسی که تسلیم حقایق ناب اسلام است، به عنوان مسلم و مؤمن، او نیز«يَعْلُو وَ لَا يُعْلَى عَلَيْهِ» و برتر عالم وجود است و هیچکس از او برتر نیست.

«شهید حججی»؛ حجت خدا بر مسئولان و مردم/ خود برتربینی موحدانه عالی‌ترین تعالیم قرآنی است

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور افزود: این خود برتربینی موحدانه دستور بزرگ قرآنی است و این است که می‌تواند در مقام مواجهه با دشمن، شجاعت را به انسان تزریق کند. در جریان شهادت شهید حججی، چهره آن کسی که دستگیر کرده و آن کسی که دستگیر شده، چهره کسی که می‌خواهد در مقام حاکم و قاتل واقع شود و چهره آن کسی که در مقام محکوم و مقتول است را نگاه کنید. چهره شهید محسن حججی و آن کسی که او را گرفته نکاه کنید. در چهره حاکمی که می‌خواهد قاتل باشد، ترس، رعب و وحشت و اضطراب حاکم است اما در چهره شهید ما که به ظاهر محکوم است و می‌خواهد مقتول واقع شود، امیدواری، شجاعت و ایمان موج می‌زند. این چیزی جز این نیست که او به شهادت لسانی و شهادت عملی و یقین به این حقایق رسیده است. 

وی افزود: کسی که به این حقایق یقین پیدا می‌کند، جایی برای خوف ندارد و کلام نورانی الهی«وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» نیز اشاره به همین حقیقت دارد. این مؤمنان حقیقی از آینده هیچ خوفی ندارند چون آینده روشن و به سوی اعلی علیین است و قطعا این‌ها مصداق «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ»، «أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ» هستند  و در عالی‌ترین درجات قرب الهی واقع می‌شوند. این شهید والامقام خوفی از آینده ندارد و خوفی نیز از گذشته ندارد چون گذشته او هر چه بوده، خداوند متعال با ریخته شدن اولین قطره خون شهید بر روی زمین، همه گناهان او را می‌بخشد و به دلیل موقعیت ممتازی که در عالم و ملکوت اعلی پبدا می‌کند، یقینا امام حسین(ع) و سایر اهل بیت(ع) به استقبال او می‌آیند. 

محمدی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در رابطه با حضور رسول خدا(ص) و دیگر معصومین(ع) برای استقبال از مؤمنان در هنگام احتضار به ویژه کسانی که به نعمت شهادت نائل می‌شوند، به ذکر سخنان آیت‌الله ابراهیم امینی از شاگردان مرحوم علامه طباطبائی(ره) در لحظات آخر عمر ایشان پرداخت که در آن لحظات چشمان مرحوم علامه طباطبایی چند بار باز و بسته شد و ایشان به گوشه اتاق نگاه کردند و بیان کردند که آمدند که منظور ایشان ازا ین جمله این بود که معصومین(ع) را مشاهده کردند و پس از این ایراد این جمله به لقاءالله پیوستند. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه گفت: شهید، مظهر طهارت و مطهریت است. شهید طاهر است لذا نیاز به غسل ندارد چون پاک است و زمینی که شهید در آن دفن می‌شود نیز مانند آب مطهر و پاک کننده و حیات‎بخش است. قرآن کریم نیز همینطور است. قرآن چند رسالت بزرگ دارد که حیات‌بخشی و طهارت‌بخشی از آن جمله است و رساندن انسان به حیات طیبه از ویژگی‌های مهم قرآن کریم است. قرآن از دو نوع حیات سخن گفته است و شهید ما امروز بهره‌مند از هر دو نوع حیات است که این دو نوع حیات بی‌نظیر است. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ»، «اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد چون خدا و پيامبر شما را به چيزى فرا خواندند كه به شما حيات مى‏بخشد آنان را اجابت كنيد». کسانی که ذیل پیام‌های قرآنی واقع می‌شوند و اهداف قرآنی را در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود اجرا می‌کنند، از حیات قرآنی یعنی حیات طیبه بهره‌مند هستند. 

محمدی در ادامه با اشاره به آیه کریمه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»، «هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏‌اند مرده مپندار بلكه زنده‌اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‌‏شوند»، بیان کرد: کشته شدگان در راه خدا به دست شقی‌ترین دشمنان خدا به شنیع‌ترین وجه ممکن که این شهید ما مصداق هر سه این موارد بود، عالی‌ترین درجه بهشت نصیبشان می‌شود و عالی‌ترین نوع حیات عند رب را دارند. هر کسی مفتخر به شهادت در راه خدا و کشته شدن در این مسیر که آرزوی همه اهل بیت(ع) بوده، حیات عند رب پیدا می‌کند. هر چیزی که عنداللهی می‌شود، بقا پیدا می‌کند. هر کسی که حیات عند رب و حیات باقی پیدا می‌کند و رنگ بقا می‌گیرد نمادی از «بَقِيَّة اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» می‌شود. یقینا شهید ما مصداق بقیة‌‎الله در این عالم بوده است چون حی عند رب شده و توانسته حیات ویژه مخصوصی را که نصیب برخی انسان‌ها می‌شود، به چنگ آورد. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه با اشاره به یکی از بزرگان شهر قم که در عالم رؤیا با مرحوم علامه طباطبایی(ره) و آیت‌الله خوانساری دیدار می‌کند و از ایشان در رابطه با احوال و درجات شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی سؤال می‌کند، اظهار کرد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در عالم رؤیا به این شخص می‌گوید که درجات این شهدا بسیار بالاتر از ماست یعنی گوی شهدای حق علیه باطل، شهدای حرم، شهدای ترور گوی سبقت را حتی از علمای بزرگ نیز ربودند و این مقام بزرگ و عظیمی است.

محمدی در ادامه تصریح کرد: نجف‌آباد شهر منتصب به امیرالمؤمنین(ع) و شهر شهدایی است که مقامات عالی حیات عند رب را به دست آوردند. وجود این تعداد زیاد از جانبازان، ایثارگران و شهدا در این شهر کم نیست و نشان می‌دهد که این شهر بر بنیان تقوایی بنا شده و مردم آن در شهری که رنگ و بوی تقوا در آن موج می‌زند، زندگی می‌کنند که این مسئله کمی نیست و این افتخار بزرگی برای ایران اسلامی است و اینکه خداوند متعال چنین برکتی را به خون شهید محسن حججی می‌دهد، حقیقتا می‌خواهد حجت را بر همه ما تمام کند. شهیدی برخاسته از خانواده علم که وجود چند روحانی برجسته در حد آیت‌الله در خانواده این‌ها نشان می‌دهد در خانه علم، شهادت نیز رقم خورده است و امروز قرآنیان، قاریان، استادان، مفسران و مدیران قرآنی کشورهمه در این مجلس حاضر هستند. 

«شهید حججی»؛ حجت خدا بر مسئولان و مردم/ خود برتربینی موحدانه عالی‌ترین تعالیم قرآنی است

وی ادامه داد: نجف‌آباد، شهر ایثار و شهر شهدایی که حیات عند رب پیدا کردند و مصداق بقیة‌الله خیر لکم شدند، است و بر همه ما و بر همه مسئولان ما حجت شدند که از موضع عزت در مذاکرات حرکت کنند و مبادا سلفی ذلت بگیرند و مبادا با رژیم صهیونیستی که والد گروه خونخوادر داعش است فوتبال بازی کنند. شهید جان‌نثارانه در برابر آن‌ها می‌ایستد ولی بعضی از کسان هستند که با آن‌ها بازی کنند. این به بازی گرفتن خون شهدا است و قاطعانه از نظر جمع ما همه این نوع حرکات و این نوع سکنات ذلیلانه و محکوم است. 

محمدی در پایان سخنان خود با اشاره به آیه مبارکه «وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ»، «و چه بسيار پيامبرانى كه همراه او توده ‏هاى انبوه كارزار كردند»، بیان کرد: ربی به معنای ربانی است و ربانی کسی است که شدیدالربط بالناس است و پیوند نزدیکی با مردم دارد و شدید‌الربط بالرب است و با پروردگار نیز رابطه نزدیکی دارد. ما امروز بزرگداشت دو ربانی را در نجف‌آباد داریم. آیت‌الله ابراهیم امینی به نظر بنده مصداق این آیه است. ایشان به دلیل سفر به بیش از 30 کشور جهان و ترجمه آثار آن به بیش از چهل زبان یکی از مؤثرترین شخصیت‌های علمی و فرهنگی و تربیتی در جهان اسلام هستند که نجف‌آبادی هستند. همچنین، شهید محسن حججی نماد ارتباط با مردم در اردوهای فرهنگی و جهادی در کمک به خلق خدا، در حفاظت و پاسداری و استعانت و کمک به پدر و مادر، در یتیم‌نوازی و برخورد زیبا با خانواده نماد شدت ارتباط حسن با مردم است و چون در خلوت‌ها، چله‌نشینی‌ها و زیارت‌های خالصانه و نیز در وصیت‌نامه زیبا و جملات لطیفش نهایت و شدت ربط به رب را نشان داده، مصداق یک ربانی است و ما امروز بزرگداشت یک شهید ربانی را برگزار می‌کنیم. شهیدی که به ظاهر در میان ما نیست ولی امروز همه صحن و سرای این مسجد به حضور او عطرآگین است. وی از این پس شاهد همه رفتارهای ماست و اگر قبل از این شهادت فقط محدوده خود را می‌دید، الآن همه جا را دیده‌بانی می‌کند. او شهید شاهد است و شاهد همه رفتارهای ماست و حجت خدا بر مسئولان و مردم ماست.
 

captcha