تبیین آیین‌نامه شناسایی نخبگان قرآنی و پیگیری امتیازات آنها در «افق»
کد خبر: 3632163
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴

تبیین آیین‌نامه شناسایی نخبگان قرآنی و پیگیری امتیازات آنها در «افق»

گروه فعالیت‌های قرآنی: برنامه امروز «افق» در رادیو قرآن به تشریح آیین‌نامه شناسایی نخبگان قرآنی و پیگیری امتیازاتی که برای نخبگان قرآنی در نظر گرفته شده پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) موضوع برنامه افق رادیو قرآن، امروز 28 مردادماه به تشریح آیین‌نامه شناسایی نخبگان قرآنی و پیگیری امتیازاتی که برای نخبگان قرآنی در نظر گرفته شده اختصاص داشت.
در ابتدای این برنامه رحیم خاکی روی خط ارتباطی برنامه آمد و به صورت تلفنی بیان کرد: یقینا بر اساس تعاریفی که در اسناد مختلف وجود دارد نخبگان قرآنی نیز جزء بنیاد ملی نخبگان محسوب می‌شوند، بنده در تنظیم آیین نامه اولیه حمایت از نخبگان قرآنی در بنیاد نیز حضور داشتم که پس از برگزاری نشست‌های مختصری یک آیین نامه حداقلی تدوین شد و به خوبی هم پیش می‌رفت اما با روی کار آمدن دولت جدید در 4 سال گذشته توقفی در بازنگری این آیین نامه صورت گرفت.
وی در ادامه افزود: اخیرا این آیین نامه بازنگری شده و به تصویب هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان نیز رسیده است که باید اجرا شود، علاوه بر این در جلسه‌ هفته گذشته مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نقطه نظراتی مطرح شد تا نواقص این آیین نامه بر طرف شود و تعریف دقیق‌تری از ابعاد حمایتی ارائه شود.
خاکی در مورد امتیازات نخبگی تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان ظرفیت خوبی است که نخبگان بتوانند برای ادامه تحصیل، سربازی و گرفتن وام‌های مختلف از آن استفاده کنند، البته وام مسکن بنیاد امتیاز خاصی نسبت به سایر وام‌ها ندارد و قول داده شده که این وام را به حدود 7 درصد برسانند، ضمن این که مشکلات و موانع بنیاد ملی نخبگان را نیز درک می‌کنیم چراکه بودجه به قدری نیست که همه نخبگان تحت حمایت قرار گیرند.
در ادامه منصور انبیاء مدیر کل برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان روی خط ارتباطی برنامه آمد و به صورت تلفنی گفت: ایده تأسیس بنیاد ملی نخبگان توسط مقام معظم رهبری داده شد و این بنیاد در سال 83 تأسیس شد، مأموریت اول آن هم این است که در همه جوانب نخبگان را جذب و حمایت نماید.
وی در ادامه افزود: کسانی که در زمینه‌های مختلف شرایطی را که بنیاد تعیین کرده را احراز کرده و امتیازات لازم را کسب کنند می‌توانند از حمایت‌های بنیاد استفاده نمایند، البته نخبه اطلاقی است که در بیرون از بنیاد رایج است، در مجموعه بنیاد همه کسانی که به نحوی در بخش‌های مختلف از حمایت‌های بنیاد نخبگان استفاده می‌کنند را مستعد برتر می‌گویند و نخبه به تعداد معدودی از افراد اطلاق می‌شود.
انبیاء تصریح کرد: تعریف نخبه از نظر بنیاد ملی نخبگان یعنی کسی که کار بسیار مؤثری را انجام دهد، همچنین باید توجه داشت که در ادبیات عرف وقتی می‌گوییم نخبه الزاما شاید این افراد نخبه نباشند و در واقع مستعد برتر هستند.
وی در ادامه افزود: نکته دیگر این است که بنیاد ملی نخبگان هیچ عضوی ندارد اما در مقاطع مختلف شخصیت‌هایی از حمایت‌های آن استفاده کرده‌ و می‌کنند لذا ممکن است کسی یک سال از جوایز تحصیلی بنیاد استفاده کرده باشد اما این شخص نخبه محسوب نمی‌شود.
انبیاء گفت: بنیاد ملی نخبگان از اوایل سال 88 آغاز به تدوین آیین نامه‌ای برای حمایت از نخبگان قرآنی کرد که این آیین نامه تحت عنوان شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان حوزه قرآن وضع شد و یک عده هم مورد حمایت قرار گرفتند.
وی بیان کرد: این آیین نامه در سال‌های 94 و 95 تغییرات اساسی داشت، در راستای این آیین نامه همه قرآنیان در دو دسته مستعد برتر و سرآمد تقسیم می‌شوند، کسانی که 150 امتیاز کسب کنند جزء مستعدان برتر و کسانی که 250 امتیاز بگیرند جزء سرآمدان محسوب می‌شوند که البته این دو رده مخصوص رشته‌های حفظ و قرائت قرآن است همچنین لزوما کسی که در یک رویداد قرآنی نفر اول یا دوم شده به صورت قطعی نخبه محسوب می‌شود چراکه شاخص‌های مختلفی وجود دارد.
انبیاء گفت: کار بنیاد نیز در این بخش به نتایج خوبی رسیده است و این آیین نامه در فرایند اجرا قرار گرفته است، در جلسه هفته گذشته مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز بزرگان شورا از اجرایی شدن این آیین نامه ابراز رضایت داشتند.
در انتهای این برنامه رادیویی، میزبان سعید پرویزی قاری بین‌المللی کشورمان بود، وی در مورد وظایف بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: اولین وظیفه بنیاد این است که بتواند به خوبی نخبگان را به مردم معرفی کند و البته معرفی هر نخبه در هر زمینه‌ای که تخصص دارد نیز باید به گونه‌ای باشد که همه مردم با همه نخبگان آشنا شوند، در حال حاضر شاید اگر یک قاری را 5 هزار نفر می‌شناسند یک ورزشکار را 50 میلیون نفر می‌شناسند و این صحیح نیست.
وی در ادامه افزود: اگر رئیس بنیاد نخبگان بودم در هر زمینه تحقیقاتی انجام می‌دادم که مشخص شود نخبه آن رشته مهم‌ترین ملزوماتش چه چیزی است، مثلا شاید برای کی قهرمان باید شرایط ادامه تحصیلات در دانشگاه فراهم شود، در رشته تلاوت قرآن نیز همینطور است باید آن قاری که رتبه بین‌المللی را کسب کرده بتواند در دانشگاه ادامه تحصیل بدهد علاوه بر این باید شرایطی فراهم شود تا به همراه قاری یک تیم صدابرداری حضور داشته باشند تا آرشیوی از تلاوت‌های وی به دست آید، همچنین در صدا و سیما نیز از قاریان باید بیش از این استفاده شود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شعبانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۸:۲۹
0
0
بنیاد نخبگان هیچ کاری در این چند ساله نکرده و بنا هم ندارد. یعنی با این آیین نامه ای که هست نمی تواند کاری کند.
علاوه بر آن خودرأی است و از کسی نظر نمی پذیرید. مثل خیلی از سازمان های دیگر
captcha