ائمه جماعت باید همچون طبیب دوره‌گرد در کوچه و بازار به دنبال جذب جوانان به مساجد باشند
کد خبر: 3633209
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵

ائمه جماعت باید همچون طبیب دوره‌گرد در کوچه و بازار به دنبال جذب جوانان به مساجد باشند

گروه اجتماعی: خطیب توانمند کشور عنوان کرد: ائمه جماعت می‌توانند با رفتار، گفتار و کردار خود پای جوانان را به مساجد باز کنند همانگونه که پیامبر اکرم(ص) در زمان خود همچون طبیب دوره گرد در کوچه بازار به دنبال تجمع مردم در مساجد بود امروزه نیز باید این مهم مد نظر ائمه جماعات و روحانیت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مبلغ و خطیب توانمند کشور، دوشنبه، 30 مرداد ماه در همایش بزرگداشت هفته جهانی مساجد اظهار کرد: کعبه، اولین بنایی بود که در کره زمین برای توجه به وجود مبارک حضرت حق ساخته شد.
وی با بیان اینکه مسجد محل هدایت انسان‌هاست افزود: طبق آیات شریف قرآن مسجد یک مکان بین المللی و جهانی است که اختصاص به ملت خاصی ندارد بلکه هدی للعالمین است و ساخت این مکان مقدس با هدف هدایت جهانیان بنا شده است.
حجت‌الاسلام انصاریان اضافه کرد: بر اساس روایات کتب و تفاسیر قدیمی طراح و معین کننده محل ساخت کعبه وجود مقدس پروردگار بوده است که به پیامبر اولوالعزم خود ابراهیم(ع) طرح و حدود این بنا را با نور معین کرد که این خود حامل پیام بزرگی برای همگان است.
این مبلغ بین‌المللی ادامه داد: مکانی که محل ساخت آن با نور معین شده باشد به این معناست که این مکان برای توجه قلب‌ها به خداوند عظیم ساخته می‌شود این بنا باید مکانی برای تولید نور و روشنایی ساخته می‌شد.
وی با تأکید بر اینکه ساخت کعبه به عهده پدر انبیا الهی قرار گذاشته شد گفت: دستی که قرار بود این مکان مقدس را بسازد یک دست کامل و جامع بود و سازنده آن نیز دارای مقام نبوت و پدر رسول خدا و ائمه اطهار و همه سادات عالم بود که او از هزاران دانشمند، فقیه، مرجع، شاعر، مدرس و اندیشمند به وجود آمد که این همان انتقال معنویت و نورانیت سازنده و کارگر در ذره ذره این بنای مقدس است.
 شیخ انصاریان عنوان کرد: در کنار ساخت قبله مسلمین، فضای دیگری برای ساخت ریشه مساجد دنیا، یعنی مسجد الحرام معین شد به گونه ای که همه مساجد جهان شعبه آن مسجد باشد، در این میان خداوند شرایطی برای سازندگان مسجد و واردشوندگان به آن قرار داد.
این محقق اسلام یادآور شد: عاکفین، راکعین، ساجدین، تائبین، عابدین و ... می‌توانند به مسجد وارد شوند و دست ناپاکان و پلیدان و خبیثان از ساخت مسجد باید کوتاه گردد و ساخت مسجد به عهده مومنانی است که به پروردگار و روز قیامت یقین دارند و پول و مصالح مورد استفاده در ساخت مسجد نیز باید پاک باشد.
وی اظهار کرد: عظمت مسجد در حدی است که پیامبر اکرم(ص) در ساخت مسجد قبا خود به عملگی می‌پردازد و اولین نماز جماعت را در آن برپامی‌کند این در حالی بود که این مسجد تنها 4 دیوار بیشتر نداشت، سپس پس از ملحق شدن امام علی(ع) و اهل بیت ایشان به حضرت رسول(ص) این بنا با حضور مؤمنین به 1200 متر زیر بنا افزایش می‌یابد.
حجت الاسلام انصاریان با بیان اینکه مسجد باید محور وحدت یک ملت، یک شهر و یک محل و منطقه باشد افزود: مسجد «ضرار» در زمان رسول اکرم(ص) به محلی جهت تفرقه و نفاق مسلمین تبدیل شده بود که پروردگار دستور تخریب آن را صادر کرد.
این خطیب توانمند با اشاره به اینکه دیگر زمان نشستن روحانیون در محراب و آمدن مردم به سوی آنها تمام شده است اضافه کرد: متأسفانه در جامعه کنونی از دین و متدینان واقعی خدا تعداد اندکی باقی مانده است که به دلیل فعالیت‌های و سرمایه گذاری‌های بی شمار دشمن برخی از آنها، از دین گریزان و برخی دیگر اعتماد خود را نسبت به روحانیون از دست داده اند در این میان روحانی و خطیب باید خود با هنر و زبان نرم به دنبال جذب مردم به ویژه جوانان و نوجوان باشد.
وی با بیان اینکه باید مساجد در سه وعده صبح، ظهر، شب پر شود ابراز کرد: ائمه جماعات می‌توانند با رفتار، گفتار و کردار خود پای جوانان را به مساجد باز کنند همانگونه که پیامبر اکرم(ص) در زمان خود همچون طبیب دوره گرد در کوچه بازار به دنبال تجمع مردم در مساجد بودند امروزه نیز باید این مهم مد نظر ائمه جماعت و روحانیت قرار گیرد.
حجت الاسلام انصاریان یادآور شد: اگر پس از حیات پیامبر اکرم(ص) پای سقیفه به میان نیامده بود کره زمین سراسر مسجد خداوند بود و همگان نمازگزاران این مساجد، قد علم کردن سقیفه در برابر نبوت و ولایت امام علی(ع) و ائمه اطهار باعث کند شدن چرخش دین و آزادی انواع ادیان و مکاتب غیر اسلامی شد که از این میان تنها عده محدودی به نام شیعه باقی ماندند.
این مدرس عالی رتبه حوزه و دانشگاه گفت: در این عصر و زمان صهیونیست غاصب با هتاکی تمام قرآن را قطعه قطعه می‌کند و این عمل نابخشودنی و کریه را به عرصه نمایش می‌گذارد و وسوسه‌هایی در ذهن جوانان ما ایجاد می‌کند که باعث دل زدگی و دین گریزی آنها می‌شود حال در این میان مساجد باید با تمام قدرت وارد عمل شوند.
وی بیان کرد: مساجد باید قدرتمندانه به دنیال جذب جوانان باشند ظاهر مسجد در جذب آحاد مردم به ویژه نوجوانان و نوجوانان نقش مهمی دارند لذا باید مجهز به سایت، کتابخانه، انواع لوازم ورزشی و هر شئ سازنده ای که باعث رغبت جوانان به این مکان مقدس باشد امری ضروری است رفتار مناسب و صبورانه ائمه جماعات، هیئت امنا و خادمان نیز در این بین نقش مهمی دارد.

captcha