پاسخ استاد انصاریان به شبهه غدیریه
کد خبر: 3742513
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷

پاسخ استاد انصاریان به شبهه غدیریه

کانون خبرنگاران نبأ ــ مفسر، محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلام و اهل بیت(ع) در آستانه عید سراسر نور و با برکت غدیر، به یکی از شبهات پیرامون این روز بزرگ پاسخ داد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین انصاریان در آستانه فرارسیدن عید سعید غدیرخــم و عید امامت و ولایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «اگر غدیر حق و مهم است چرا در مسجد‌الحرام انجام نشد؟» با چهار مطلب پاسخ گفتند.

سؤال آن است که اگر غدیر حق و مهم است چرا در مسجد‌الحرام انجام نشد؟

1- صریح آیات متعدد قرآن و قانون اولیه آن است که تعیین خلیفه به دست خداوند است و پیامبر(ص) فقط حق ابلاغ دستور و فرامین خداوند را دارد. «.. و ما علی الرسول الاُ البلاغ المبین» - نور /54.
و پیامبر(ص) در طول 23 سال نبوت خویش مثل سایر فرامین الهی فرمان ابلاغ خلافت حضرت علی(ع) را عنوان کردند و در جریان حجةالوداع آخرین ابلاغ را انجام دادند. اگرچه بعد از حجةالوداع نیز مکرر به این دستور الهی اشاره داشتند و حتی در ساعات پایانی عمر شریف خویش قصد مکتوب کردند این ابلاغ الهی را داشتند (حدیث قلم و دوات) که عده‌ای از صحابه مانع آن شدند.

 2- کسانی که بخواهند با کار پیامبر(ص) مخالفت کنند برای‌شان فرقی ندارد که پیامبر آن را در غدیر خم به‌جای آورده باشد یا در خانه خدا.

 3- پیامبر اکرم(ص) حضرت علی(ع) را تنها در غدیر خم به خلافت نصب نکرد، بلکه از روز اول بعثتش تا روز رحلتش در ده‌ها و صدها مکان و زمان و به صدها بهانه و حادثه حضرت علی(ع) را به‌عنوان خلیفه بلافصل خود معرفی کرد، که قصه غدیر تنها یکی از آن هزاران است و کسی که آن هزاران همه را نادیده گرفته است می‌تواند این یکی را هم نادیده بگیرد، حتی اگر بر بام کعبه باشد.

 4- آنچه مانع از پذیرش خلافت حضرت علی(ع) برای عده‌ای بوده است، زمان و مکان انتصاب نبوده، بلکه آن کینه و عداوت و تعصب جاهلانه‌ای بوده است که اگر خود خداوند هم (العیاذ بالله) بر زمین نازل می‌شد دست علی(ع) را به‌عنوان خلیفه بالا می‌گرفت، باز هم همان عده مخالفت می‌کردند و شاهد شما هم قصه حارث بن نعمان فهری است، که وقتی دید پیامبر اکرم(ص) حضرت علی(ع) را به‌عنوان خلیفه خود در غدیر معرفی کرد در پای مجلس پیامبر بلند شد و فریاد زد خدایا اگر بنا است بعد از پیامبر(ص) حضرت علی(ع) بر من خلیفه و امیر باشد هم‌اکنون بلایی بر من نازل کن و مرا از دنیا ببر تا من بمیرم و نبینم علی(ع) خلیفه بعد از رسول است و خداوند هم فوراً نفرین او را در حق خودش مستجاب کرد و آیه شریفه «سأل سائل بعذاب واقع» نازل شد.

اکبر پوستچیان
انتهای پیام

captcha