مسجد 700 ساله عاشورا؛ قدیمی‌ترین مسجد بیرجند
کد خبر: 3633631
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲

مسجد 700 ساله عاشورا؛ قدیمی‌ترین مسجد بیرجند

گروه معارف: مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیرجند گفت: مسجد عاشورا با بیش از 700 سال قدمت، قدیمی‌ترین مسجد بیرجند است.

علیرضا نصرآبادی مدیرپایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، گفت: مسجد عاشورا در بخش مركزي با بافت قديم شهر بيرجند در محله چهاردرخت و در يكي از معابر منتهي به خيابان اسدي در مجاورت مسجد چهاردرخت و مقابل مدرسه معصوميه قرار دارد كه در حال حاضر علاوه بر محل دارالشفاء خيريه حضرت فاطمه الزهرا(س)، محل حسينيه فاطميه نيز است.

وی با بیان اینکه طبق اظهارات اعضاء هيئت امناء قدمت بنا حدوداً مربوط به 700 سال پيش است، افزود: در گذشته همزمان با آغاز ماه محرم عده‌اي از سادات به اين مكان مي‌آمده‌اند و در اين محل مراسم علم بندان را برگزار مي‌كرده‌اند و شروع مراسم عزاداري ماه محرم از اين محل بوده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیرجند ادامه داد:  از سال 1335يعني تاريخ تاسيس هيئت فاطميه كه در ابتدا با نام هيئت حسيني(ابوالفضلي) خوانده مي‌شد تا كنون، از اين مكان به عنوان محل تجمعات و برگزاري مراسم سوگواري و عزاداري استفاده مي‌شود.

نصرآبادی اظهار کرد: مسجد عاشورا در فضايي محدود مابين صحن مشترك مسجد و دارالشفاء فاطمه زهرا(س) و حسينيه تازه تاسيس هيئت فاطميه واقع شده است.

وی افزود: مسير ورود به مسجد هم از طريق صحن و هم از طريق حسينيه جنب آن امكان‌پذير است كه مسجد در قسمت صحن داراي ورودي ايوان مانندي با نماي سنگ مرمر و قوس كنگره دار بصورت معماري بناهاي جديد است كه در قسمت سردر آن تمثالي بزرگ از قرآن مجيد نصب شده و داراي درب‌هاي آهني مستحكم و نمائي كاملاً تازه‌ساز و جديد است.

سپیده قلندری اسفدن

captcha