خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، بوق، سروصدا، ترافیک، چراغ قرمزهای طولانی در یکی از پرتردترین میادین تهران. دوشنبههای شلوغ تهران ـ راستی! چه سری در شلوعی دوشنبههای تهران هست؟ ـ رانندگانی که به هم راه نمیدهند، رانندگان عصبی از گرمای آخرین ماه تابستان، کمطاقتند. دریغ از یک لبخند! گویی همه عهد کردهاند مهربانی را از هم دریغ کنند. من نیز کلافه از تردد در این میدان شلوغ، به دنبال مفری برای رهایی از این همه حس بد هستم تا این که در گوشه میدان چشمم به یک طرح گرافیکی زیبا میافتد...
چند سالی است که به مناسبت ایام دینی و انقلابی، طرحهای گرافیکی مختلفی در میدان ولیعصر(عج) تهران و چند نقطه دیگر از این شهر به نمایش گذاشته میشود. این تصاویر عمدتاً نگاهی به اتفاقات روز توجه دارد. برای مثال در زمانی که حمله موشکی سپاه به داعش پیش آمد، تصویری روی دیوار رفت که در آن صلابت نظامی ایران به نمایش گذاشته میشد یا در مناسبتی دیگر بحث غدیرخم مدنظر قرار میگیرد. اخیراً نیز با توجه به سالروز تولد امام هشتم(ع)، رفعت این امام همام در قالب یک طرح گرافیکی زیبا جان گرفته است.
در این دیوارکوب، تصویری خیالی از بهشت را میبینیم و یک آهو؛ آهویی که در ناخودآگاه ما ایرانیها یادآور یک ماجرای زیباست؛ وساطت امام رئوف، علیبن موسیالرضا(ع) برای یک آهو. این نقاشی سعی دارد به نوعی با محور قرار دادن روایت ضامن آهو، رفعت اهل بیت(ع) را به تصویر بکشد، رفعتی که در آن ظلم به حیوانات هم تحمل نمیشود، چه رسد به اینکه به انسانها به خواهد ستمی روا شود. مطلب دیگر که در این طرح به عنوان استعاره مد نظر قرار گرفته این است که پناه بردن به آغوش ائمه(ع) در حقیقت آرامشی است که همانند آن را تنها در بهشت میتوان یافت.
حال برای اینکه بتوانیم از تاثیرات چنین تصاویری برداشتی بهتر داشته باشیم با چند تن از هنرمندان و مردم گفتوگوهایی انجام دادهایم.
رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون میگوید: امام رضا(ع) برای همه ایرانیان بسیار عزیز و دوست داشتنی است. این عشق نیز از کودکی در قلب همه ما جا گرفته و به نوعی همه ایرانیان با عشق به امام رضا(ع) بزرگ شدهاند.
وی افزود: در چنین شرایطی وقتی در سطح شهر تصاویری از عشق به این امام همام دیده میشود، به نوعی لذت وصف نشدنی پیش میآید که به راحتی نمیتوان آن را توصیف کرد. نکته مهمتر اینکه در تصاویر مورد نظر رفعت و مهربانی اهل بیت مد نظر قرار میگیرد که این روزها کمتر آن را شاهد هستیم. در ضمن به واسطه این قبیل تصاویر میتوان فرهنگ شیعی را تبلیغ کرد، البته انتخاب میدان ولیعصر به نظرم برای نمایش تصاویر مورد نظر انتخاب بسیار هوشمندانهای است، چون تردد در آن زیاد است.
جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این گزارش پیرامون دیوارکوب مورد نظر چنین اظهار نظر میکند: من هر روز از میدان ولیعصر عبور میکنم و همیشه نیز دیوارکوبهایی که در آن به نمایش گذاشته شده را میبینم. در میان این آثار نیز کارهای نظیر همین دیوارکوب که مناسبت آن دهه کرامت است را بسیار میپسندم، چون از دیدن این قبیل تصاویر احساس آرامش میکنم.
وی افزود: وقتی ما با زبان هنر، تصویرگر زیبایی و رفعت میشویم به نوعی تمامی سلیقهها و تفکرات را خطاب قرار میدهیم، چون همه مردم با زیبایی و رفعت ارتباط نزدیک دارند و آن را میپسندند. برای همین هم من مخاطبان کارهای اینچنین را بسیار بیشتر از دیگر تصاویر میدانم، البته باید این نکته را هم متذکر شوم که تصاویری که در آن صلابت ایران اسلامی تصویر میشود، جز ضروریات است، ولیکن ترجیح میدهم بیشتر از رفعت اسلامی در دیوارکوبها بهره برده شود.
حجتالاسلام والمسلمین سید کاظم رحمتزاده، استاد دانشگاه و مبلغ دینی نیز میگوید: تشیع، تفکر زیبایی و رحمت است که هر جای آن را بخواهیم مد نظر قرار دهیم با مهربانی و رفعت همراه است. برای همین باور دارم تصویرگری از ارزشهای اسلامی میتواند دست آوردهای تبلیغی بسیاری به همراه داشته باشد، به ویژه در شرایطی فعلی که داعشیها در پی تخریب چهره شیعیان هستند، نشان دادن زیبایی تفکر شیعی انتظار میرود سد بسیار محکمی در مقابل آنها باشد.
وی تاکید میکند: هنر زبانی است که تا چند سال پیش، چشمان خود را به روی آن بسته بودیم، اما خوشبختانه در سالهای اخیر شاهدیم که این نگاه اصلاح شده و تمرکز ویژهای به روی این امر صورت گرفته است. با این توضیح امیدوارم شرایطی پیش آید تا ما علاوه بر تولید کارهای با کیفیت از هنر به عنوان برندهترین سلاحمان در جنگ نرم سود ببریم.
در این گزارش از نظرات مردمی نیز استفاده شده، البته با چند تن از مردم در این رابطه سخن گفته شد، اما همگی تقریباً یک موضوع را مد نظر قرار میدادند، برای همین به یک نمونه اکتفا میکنیم. جلیل سعادتمند، کارمند 45 ساله با بیان اینکه تصاویری زیبا مایه نشاط در جامعه میشود، میگوید: اتفاقی که طی دو سال گذشته در میدان ولیعصر رخ میدهد و دیوارکوبهای مختلف در آنجا به نمایش در میآید در جامعه نشاط ایجاد میکند. من این نکته را در اظهار نظرهای مردم به خوبی مشاهده کردهام.
وی در خاتمه اضافه میکند: دوست دارم پیامهایی که در این دیوارکوبها مد نظر قرار میگیرد، دو رویکرد را مد نظر داشته باشد. ابتدا بحث رفعت اسلامی و سپس موضوع اقتدار ملی. این دو موضوع قادر است علاوه بر احساس رضایتمندی امنیت نیز بر کشورمان در پی داشته باشد.
در انتهای این گزارش، باید این نکته را مد نظر قرار داد که مردم از دیدن زیبایی لذت برده و احساس رضایت میکنند، برای همین این قبیل طرحهای گرافیکی باید در بیشتر نقاط شهر رایج شود تا دستآوردهای مثبت آن بیشتر جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد. آن هم در شهری چون تهران که به «شهر بدون آسمان» شهرت یافته و از نظر جلوههای بصری بسیار فقیر است.