وی ادامه داد: چنین روندی در عین حالی که زمینه رقابت را به ویژه در میان نسل جوان برای تولید اثر آن هم در سطح کیفی قابل قبول فراهم میآورد اما به فرض اینکه برگزاری این رویدادهای هنری بنا به دلایلی دچار وقفه شود با این واقعیت تلخ مواجه خواهیم شد که چرخه تولید اثر با موضوعات انقلابی و ارزشی غالباً متوقف شده و چون عرصه برای رقابت و ارائه اثر باقی نمیماند لذا جامعه هنری چندان رغبتی در زمینه پدید آوردن آثار هنری پیدا نمیکنند.
طاهری تصریح کرد: این مسئله درست همان وجه افتراقی است که میان نسل نخست هنر انقلاب که دوران پرشور انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را تجربه و به عینه نظارهگر بودند با نسل جوان هنرمند وجود دارد؛ نسل نخست هنر انقلاب به شکلی دغدغهمند و خودانگیخته و بدون کوچکترین چشمداشتی بر حسب وظیفه در این میدان وارد شده و خودجوش و خلاق دست به خلق آثار بی بدیلی میزد که در شرایط کنونی شاید اغلب آنها جزء آثار الگو و مرجع در حوزه هنرهای تجسمی محسوب شوند؛ امری که در شرایط کنونی کمتر شاهد آن هستیم و لذا هنر انقلاب را به نوعی رخوت و سستی و عدم شکوفایی و جهش در سالهای اخیر مواجه کرده است.
دبیر و ارزیاب ادوار گوناگون جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: تلقی شخصی من این است که با تأکید و تمرکز بیش از اندازه بر روی جشنوارههای متعدد هنری و اصرار بر استمرار آنها هرچند که به شکل مقطعی شاهد خلق آثار مطرحی نیز در حوزه هنرهای تجسمی با موضوعات انقلابی و ارزشی نیز خواهیم بود اما نفس برگزاری جشنواره که موضوعاتی اینچنینی را دربرنمیگیرد تنها مسکنی است بر روند رو به رشد و متعالی هنر انقلاب و باید برای خروج هنر انقلابی و ارزشی از بن بست فعلی به دنبال راه علاج بود.
طاهری تأکید کرد: قاطعترین و مؤثرترین راه در تحقق این خواسته که مطالبه نسل نخست هنر انقلاب است و در پی آن باید نسل جوان را بیش از پیش به هنر انقلابی و ارزشی تهییج و ترغیب کرد، انجام اقدامی زیربنایی و ریشهای که یکی از مصادیق آن را میتوان در فعالیتهای علمی و کارگاهی موجود در دانشکدههای هنری پیگیر بود.
وی در پایان گفت: به هر حال یکی از مراحل اجتنابناپذیر در عرصه فعالیتهای دانشگاهی، انجام پروژه های تحقیقاتی و اجرایی و مثلاً ارائه پایاننامه و دانشنامهها برای اخذ مدرک تحصیلی است؛ مدیریت هر یک از دپارتمانهای هنرهای تجسمی واقع در دانشکدههای هنری میتوانند با استفاده از ابزار تشویقی در موعد ارائه موضوع و پروپوزال از سوی دانشجویان برای دفاع از پایاننامه و اخذ مدرک به شکلی هدفمند آنها را مجاب به انتخاب موضوعاتی مرتبط با مفاهیم ارزشی و انقلابی کنند.