تصمیم‌گیری درباره عمره تا پایان عملیات حج
کد خبر: 3638581
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
قاضی‌‌عسکر عنوان کرد:

تصمیم‌گیری درباره عمره تا پایان عملیات حج

گروه جامعه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن تشریح جزئیات برگزاری مناسک حج و رفتار مسئولان سعودی در حج 96، اظهار امیدواری کرد تا پایان عملیات حج در خصوص عمره تصمیم‌گیری شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت روز گذشته پس از اتمام ایام تشریق طی نشستی خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

در این نشست خبری حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر برگزاری موفق و در كمال آرامش حج امسال را مرهون الطاف الهی و بزرگواری و عنایات مقام معظم رهبری، شورای‌ عالی امنیت ملی و دیگر مسئولان بلندپایه كشورمان دانست.

وی حسن اجرای توافقنامه امضا شده میان ایران و وزارت حج عربستان را یادآور شد و گفت:‌ باوجود اختلافات سیاسی و قطع مناسبات رسمی دوكشور در حج امسال شاهد همكاری‌های خوبی در بخش‌های مختلف بودیم و امیدواریم دیپلماسی حج زمینه را برای حل اختلافات دو كشور و برقراری مناسبات دوباره طرفین فراهم سازد.

حجت الاسلام قاضی عسكر گفت:‌ علی‌رغم دیر به نتیجه رسیدن مذاكرات ایران و عربستان برای حضور زائران كشورمان در حج امسال با همت بلند همه خدمتگزاران حوزه حج و زیارت در بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت و دیگر دستگاه‌های مرتبط با حوزه حج شاهد برگزاری موفقیت آمیز حج بودیم البته این بدان معنا نیست كه هیچ مشكلی وجود نداشته است برخی مشكلات پیش آمده در موسم حج به مقامات سعودی منتقل و به موقع حل شد و برخی مسائل نیز باید در مذاكرات آتی برای سال‌های بعد حل شود.

وی با اشاره به نبود مناسبات سیاسی میان ایران و عربستان گفت: همیشه بین كشورها اختلافاتی بروز می‌كند اما آنچه مهم است اینكه طرفین باید از طریق گفت‌وگو و مذاكره اختلافات را حل كنند و اكنون پس از برگزاری حج مطلوب ‌زمان خوبی است تا طرفین درباره حل مسائل دو جانبه در سایر حوزه مذاكره کنند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: رهبر معظم انقلاب همواره نسبت به توسعه ارتباطات ایران با كشورهای همسایه تاكید داشته‌اند و دولت نیز نسبت به این مسئله اهتمام داشته و قطعا اگر گفت‌‌وگوها آغاز شود می‌تواند مشكلات را حل كند.

حجت‌الاسلام قاضی عسكر در بخش دیگری از این نشست از حضور 10 نفر نیروی كنسولی وزارت امور خارجه برای انجام امور كنسولی، بازگشایی مكتب شئون حجاج ایرانی در روزهای نخست در شهرهای مدینه و مكه مكرمه، فعال بودن عملیات بانكی میان دو كشور و راه اندازی و استقرار بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های ایرانیان به عنوان موارد مثبتی یاد كرد كه طبق توافق نامه میان دو كشور به خوبی عمل شده است.
وی تصریح كرد: ‌بدون شك اگر دو طرف اعتماد سازی كنند و به آنچه تعهد داده‌اند پایدار باشند می‌تواند زمینه همكاری‌های دو طرف در سایر زمینه ها قرار گیرد.

سرپرست زائران ایرانی به توافق طرفین درخصوص برگزاری هرگونه مراسم دعا در محل اسكان زائران كشورمان در شهرهای مكه و مدینه و سرزمین منا و عرفات اشاره كرد و گفت: به اذعان بسیاری از زائران امسال مراسم برائت از مشركین به مراتب باشكوه‌تر از سالهای قبل برگزار شد و دعاهای كمیل در هتل‌های محل اقامت زائران و نیز دعای عارفانه عرفه بسیار باشكوه و در فضایی معنوی برگزارشد .

وی همچنین در واكنش به فضاسازی‌هایی كه با هدف ایجاد اضطراب و دلهره در میان زائران در فضای مجازی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: به اذعان بسیاری از زائران كه در بازدیدهای روزانه بنده و ریاست سازمان حج و زیارت از كاروان‌ها مطرح می‌شد، همه زائران از برخورد توام با احترام مردم و دست اندركاران كشور میزبان با حجاج ایرانی احساس رضایت داشتند.

وی نقش رسانه های دیداری و شنیداری و به ویژه صدا و سیما را در ایجاد اطمینان خاطر بین زائران كشورمان بسیار مهم ارزیابی كرد و گفت: اعتمادسازی كه از سوی رسانه‌های رسمی صورت گرفت موجب استقبال مردم از حج امسال شد و به حمدالله هم اكنون شاهد لبخند رضایت زائران هستیم .

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت حركت تیم رسانه ای حج امسال را در انتقال فضای آرام و مطلوب حج به داخل كشور بسیارخوب ارزیابی كرد و در عین حال گفت كه با توجه به دسترسی آسان مردم به اینترنت و نقش پررنگ فضای مجازی بسیاری از زائران با تلفن‌های هوشمند در این خصوص نقش آفرینی كردند.

حجت الاسلام قاضی عسكر در عین حال از فضاسازی هایی كه علیه حج به عنوان یك فریضه مسلم دین ایجاد شده بود ابراز تاسف كرد و گفت: در جامعه دینی نباید چنین اتفاقی می‌افتاد اما انعكاس واقعیت‌های موجود از سوی زایران به بستگان خویش در ایران فضا را تغییر داد.

وی گفت: از اینكه عربستان سعودی نیز امسال تصمیم گرفت شیوه‌های گذشته را تغییر دهد و با روشی نو با حجاج كشورمان برخورد كند‌ تشكر نموده و باید همه كمك كنیم تا شرایط مطلوب تری برای سال‌های بعد فراهم شود و برخی كاستی‌ها و نقایص موجود نیز برطرف گردد.

حجت‌الاسلام قاضی عسكر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه ایا عمره بازگشایی خواهد شد یا خیر؟ گفت:‌ تصمیم گیری درباره عمره زود است . یك سلسله مسائل از جمله پیگیری دو حادثه مسجدالحرام و منا در سال 94 باید تعیین تكلیف شود و در روزهای آینده در این خصوص با مسئولان عربستان گفت‌و‌گو خواهیم‌كرد .

وی ابرازامیدواری كرد: در پایان عملیات حج امسال در این زمینه اعلام موضع شود.

حجت‌الاسلام قاضی عسكر در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی بر ضرورت آسیب شناسی بخش‌های مختلف تاكید كرد و آمادگی ایران را برای به حداقل رساندن مشكلات در حوزه حج اعلام كرد .
وی گفت: حج ایران همواره یك حج نمونه بوده و حجاج كشورمان منظم ترین، معنوی ترین و فرهنگی ترین زائران بوده‌اند و باید با افزایش كیفیت برنامه‌های آموزشی و فرهنگی گام‌های بلندی برای بهبود كیفیت حج زائران برداریم .

حجت الاسلام قاضی عسكر به ملاقات‌ها و دیدارهایش با شماری از رئسای بعثه‌های دیگر كشورها اشاره كرد و گفت كه مسئولان حجاج كشورهای اسلامی همواره از حجاج ایرانی به دلیل نظم، رفتار مناسب و كردارشان به نیكی یاد می‌كنند و حتی شركت‌های سعودی كه با سازمان حج و زیارت در تعامل هستند همچنان علاقه‌مند به همكاری با ایران هستند.

وی درخصوص برخی تجزیه و تحلیل‌های خبری درباره حج امسال به همه تحلیلگران توصیه كرد تا حج امسال را براساس مستندات و اطلاعات دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار‌دهند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج كشورمان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تحولات منطقه‌ای و فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه گفت: بدون شك گروه‌های تكفیری و داعش مزدور امریكا هستند و امروز این حقیقت برای همگان روشن شده است.

وی گفت: بحث درگیری‌ها در كشورهای منطقه ربطی به شیعه و سنی نداشت و اقدامات گروه‌های تكفیری جز دامن زدن به اسلام هراسی نتیجه دیگری بدنبال نداشته است و رفتار آنها به زیان امت اسلام تمام شده است.

سرپرست زائران كشورمان در پاسخ به پرسشی درباره بحث خرید سوغاتی از سوی زایران كشورمان در عربستان و اینكه ایا بهتر نیست این پول در داخل كشور هزینه شود، گفت: متاسفانه ما درباره خرید ایرانیان در خارج از كشور سیاست مشخص و روشنی نداریم .

وی گفت :‌اینكه گفته شود حجاج اصلا خرید نكنند قطعا جواب نخواهد داد اما می‌توان با فرهنگ سازی توقع مادی بستگان حجاج را به توقع معنوی تبدیل كرد ضمن آنكه دستگاه‌های اجرایی در كشور می‌توانند با ایجاد بازارهای مناسب نسبت به در اختیار گذاشتن و ارائه كالاهای با كیفیت و قیمت مناسب در اختیار زائران برنامه ریزی و اقدام کنند.
وی گفت: هرچند سال‌ها قبل اقداماتی در این زمینه انجام شد‌ اما متاسفانه همراهی‌های لازم از سوی همه دستگاه‌های مربوط صورت نگرفت كه می‌توان مجددا این مسائل را مورد بررسی و كارشناسی قرار داد تا به نتیجه برسیم.

captcha