موفقیت وزارت نیرو در اجرای اقتصاد مقاومتی/ تشکر از قرارگاه خاتم‌الانبیاء
کد خبر: 3638711
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد:

موفقیت وزارت نیرو در اجرای اقتصاد مقاومتی/ تشکر از قرارگاه خاتم‌الانبیاء

گروه اقتصاد: جهانگیری با تشكر از دست اندركاران، پيمانكاران و مشاورين طرح و قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) اظهار كرد: طرح‌هاي مهمي در كشور توسط اين قرارگاه اجراء مي‌شود و قرارگاه توانسته است اجراي پروژه‌هاي اولويت‌دار دولت را به موقع به انجام برساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، «اسحاق جهانگيری» معاون اول رئیس‌جمهور، پيش از ظهر امروز سه شنبه، 14 شهریور، در آيين بهره‌برداری از طرح ارتقاء كيفيت آب شرب جنوب تهران با تبريک دهه ولايت اظهار داشت: خرسند هستيم كه يكي از طرح‌های مهم كشور در بخش آب شرب امروز به بهره برداری رسيد و خدمت جديدی به مردم عزيز جنوب تهران ارائه مي شود.
معاون اول رييس جمهور با تشكر از دست اندركاران، پيمانكاران و مشاورين طرح و قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) خاطر نشان كرد: طرح‌های مهمی در كشور توسط اين قرارگاه اجرا مي‌شود و قرارگاه توانسته است اجراي پروژه‌های اولويت دار دولت را به موقع به انجام برساند.
وی در ادامه با اشاره به اينكه ايران كشوری است كه مسئله محدوديت منابع آب از اصلي‌ترين مسائل كشور محسوب مي‌شود، افزود: برای برنامه‌ريزی در جهت توسعه پايدار بايد همواره محدوديت‌ها را در نظر گرفت و در ميان محدوديت‌های مختلف هيچ محدوديتي به اندازه محدوديت منابع آب قابل توجه نيست.
جهانگيری ادامه داد: تقريباً تمام مناطق كشور با محدوديت منابع آب مواجه هستند و در استان های شمالي كشور و استان های كويری و جنوب شرق و غرب كشور هر كدام با مشكل كمبود آب دست بر گريبان هستند.
معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه كمبود آب بايد به مسئله ای ملي و مورد توافق همگان در كشور تبديل شود، تصريح كرد: همه اركان نظام بايد براي حل مسئله كمبود آب بسيج شوند.
وي با تاكيد بر اهميت مديريت منابع آب اظهار داشت: مسئوليت اصلي اين كار بر عهده وزارت نيرو است و در دولت يازدهم تمركزی جدی بر اين موضوع معطوف شد و دشت هايیي كه با عدم تعادل مواجه بودند شناسايي و طرح تعادل بخشي در اين دشت ها به اجرا درآمد كه البته بايد در دولت دوازدهم نيز با جديت بيشتري ادامه پيدا كند.
جهانگيری با اشاره به برگزاری مستمر و مرتب جلسات شوراي عالي آب در دولت يازدهم، خاطر نشان كرد: در دولت يازدهم بيش از ۳۱ جلسه رسمي شورای عالی آب برگزار شد و اين در حالي است كه در دوره های گذشته تعداد جلسات اين شورا تک رقمي بوده است.
معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه ممكن است نياز داشته باشيم كه از خارج از كشور و از دريا منابع آب مورد نياز كشور را تامين كنيم، گفت: انتقال آب از خليج فارس و دريای عمان به بخش مركزی كشور بايد به یک طرح جدي در كشور تبديل شود و تامين آب با نمک زدايی از آب دريا و از طريق آب شيرين كن نيز توجه كنيم، چرا كه در بسياری از كشورها آب مورد نياز از اين طريق تامين مي شود اما در ايران توجه چنداني به اين روش صورت نگرفته است.
وی همچنين بر لزوم ديپلماسی قوی برای احياء حق ايران از منابع مشترک آب با كشورهاي همسايه تاكيد كرد و گفت: بايد از طريق مذاكره و ديپلماسي قوي از حق آب ايران از منابع مشترك آب حفاظت كنيم.
جهانگيري در ادامه با اشاره به مجوز مقام معظم رهبري براي برداشت منابع از صندوق توسعه ملي در دولت يازدهم، تصريح كرد: در دولت يازدهم تنها موردي كه با اجازه خاص رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملي برداشت كرديم، براي تامين آب بود و دولت با استفاده از ۸ ميليارد دلار از منابع اين صندوق كارهاي بزرگي در حوزه آب و خاك كشور به خصوص مهار آبهاي مرزي انجام داد كه در آينده اخبار آن به اطلاع مردم خواهد رسيد و موجب خرسندي مردم خواهد شد.
معاون اول رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به اهميت مديريت مصرف آب نيز اشاره و خاطر نشان كرد: بايد در مصرف آب مورد نياز كشاورزي صرفه جويي كنيم و خوشبختانه وزارت جهاد كشاورزي طرح هاي متعددي در اين راستا تدوين كرده كه تهيه الگوي كشت، كشت هاي متناسب با مناطق مختلف و استفاده از روش هاي نوين آبياري و آبخيزداري از جمله اين طرح ها است.
وي افزود: يكي از موضوعاتي كه بصورت جدي در دستور كار دولت قرار دارد تامين آب شرب با كيفيت مناسب براي همه مناطق كشور است زيرا سلامت مردم از مهمترين موضوعات مورد توجه مسئولين كشور است و كيفيت كالا و خدماتي كه دولت به مردم عرضه مي كند بايد به گونه اي باشد كه مردم دغدغه اي در خصوص سلامت خود نداشته باشند و كيفيت آب در اين زمينه از اهميت دو چندان برخوردار است.
جهانگيري با اشاره به برخي نگراني هاي چندي پيش در خصوص كيفيت آب برخي مناطق تهران، افزود: در اين زمينه دولت برنامه ريزي كرده بود كه چنانچه كيفيت آب اين مناطق از حداقل لازم پايين تر باشد، آب شرب و آب مورد نياز مصرف خانگي به شكل آب بسته بندي به مردم اين مناطق ارائه شود اما خوشبختانه با تلاش جدي دست انداركاران شركت آبفاي تهران پيش از آنكه كيفيت آب اين مناطق به درجه نگران كننده برسد، با سرمايه گذاري لازم آب مورد نياز و با كيفيت براي ۳.۵ ميليون نفر از جمعيت جنوب تهران تامين شد.
معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: يكي از دغدغه ها اين است كه با وجود حجم بالاي سرمايه گذاري براي تصفيه آب، در برخي منازل استفاده هاي غير شرب از آب انجام شود كه در اين زمينه از مردم مي خواهيم در مصرف آب شرب صرفه جويي كنند چرا كه سرانه مصرف آب در كشور ما دو برابر مصرف مردم در ساير كشورها حتي كشورهايي كه هيچگونه محدوديت و مشكلي در خصوص منابع آب ندارند، است.
وي با تاكيد بر اينكه مردم ساكن روستاها نيز بايد همانند ساكنين شهرها از آب شرب با كيفيت مناسب برخوردار باشند، گفت: زماني كه اعلام شد آبرساني به ۶ هزار روستا در كشور از طريق تانكر انجام مي شود، دولت تدبير و اميد تمركز جدي بر اين موضوع معطوف كرد و گام های موثری در راستاي آبرساني به روستاهاي كشور برداشته شد.
جهانگيري با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه جمع آوري فاضلاب شهري، گفت: آب مصرف شده بايد مجدداً به چرخه مصرف باز گردد تا از آن در مصارف مختلف از جمله صنعت استفاده شود و از آسيب زدن پساب به محيط زيست جلوگيري شود.
معاون اول رييس جمهور وزارت نيرو را از وزارتخانه هاي موفق در اجراي برنامه هاي اقتصاد مقاومتي برشمرد و گفت: وزارت نيرو پيشرفت مناسبي در اجراي طرح هاي اولويت دار اقتصاد مقاومتي داشته است كه مشاركت دادن بخش خصوصي به طرح هاي آب و فاضلاب كشور از جمله دستاوردهاي اين وزارتخانه است.
وي با تاكيد بر ضرورت ورود و مشاركت بخش خصوصي به اجراي طرح‌ها و پروژه هاي عمراني كشور گفت: البته دولت بايد بسترهاي لازم را در اين زمينه مهيا كند چرا كه حجم پروژه هاي نيمه تمام در بخش آب و فاضلاب كشور به گونه اي است كه جز با مشاركت بخش خصوصي نمي توان به اجراي به موقع آن اميد داشت.
در اين مراسم سرپرست وزارت نيرو نيز گزارشي از دستاوردهای دولت يازدهم در حوزه آبرسانی و اجراي طرح های مرتبط با آب و فاضلاب كشور ارائه كرد و گفت: اين وزارتخانه در دولت دوازدهم تلاش دارد با استقرار مديريت هوشمند آب شهري در كلان شهرها، نوسانات را به حداقل برساند و صنعت آب و برق را به صنعتي الكترونيك تبديل كند تا يكي از نمودهاي دولت الكترونيك باشد.
استاندار تهران هم در اين مراسم در سخناني با اشاره به دغدغه ها و نگراني ها در خصوص كسري آب كه در گذشته وجود داشت، گفت: خوشبختانه امروز مشكلي جدي در خصوص كيفيت و كميت آب تهران وجود ندارد و اين موفقيت با تلاش‌هاي دولت يازدهم حاصل شده است.
همچنين مديرعامل شركت آبفاي استان تهران نيز در اين مراسم گزارشي از چگونگي روند اجراي طرح ارتقاء كيفيت آب شرب جنوب تهران ارائه كرد.
captcha