نمایندگان خوزستان در مسابقات قرآن چه کردند؟/ ایرادی که به عملکرد اوقاف خوزستان در اعزام نمایندگان وارد شد
کد خبر: 3640410
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲

نمایندگان خوزستان در مسابقات قرآن چه کردند؟/ ایرادی که به عملکرد اوقاف خوزستان در اعزام نمایندگان وارد شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهدی دغاغله گفت: اوقاف خوزستان امسال در زمینه اعزام نمایندگان به مسابقات کشوری خوب عمل نکرد؛ خستگی راه، بیماری، راه طولانی، همه اینها بر عدم آمادگی و عملکرد شرکت‌کنندگان اثر می‌گذارد؛ البته با همه این تفاسیر نمایندگان خوزستان خوب عمل کردند و این پاداش زحمت و تلاش گروه‌ها است؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مهدی دغاغله پیشکسوت قرآنی و داور بین‌المللی که در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به داوری پرداخت، به بررسی عملکرد نمایندگان خوزستان در این دوره از مسابقات پرداخت.

مهدی دغاغله، داور بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا شعبه خوزستان، درباره حضور نمایندگان استان خوزستان در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار کرد: گروه‌های تواشیح خوزستانی خوب عمل کرده و چهار گروه تواشیح استان خوزستان توانستند رتبه‌های اول تا چهارم کشوری را به دست بیاورند.

وی ادامه داد: میلاد آلبوغبیش در رشته حفظ 10 جزء هم به دلیل مسافت طولانی، خستگی راه و بیماری نتوانست آنچنان که باید در این مسابقات خوب ظاهر شود. گرچه در حفظ کل قرآن عبدالله میاحی وضعیت بهتری نسبت به دیگر شرکت‌کنندگان و نمایندگان داشت اما هیچ کدام از آنها به مرحله فینال وارد نشدند.

دغاغله درباره عملکرد سید جاسم موسوی یکی از راه‌یافتگان به مرحله فینال این مسابقات عنوان کرد: این هفت نفر راه یافته به مرحله نهایی رشته قرائت از زبدگان این رشته هستند اما رقابت به قدری نزدیک است که رتبه شایسته تقدیر سید جاسم موسوی نسبت به کیفیت مسابقات کشوری مقام کمی نیست.

داور بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی گفت: سید جاسم موسوی در قرائت خود دارای پختگی در لحن بود چیزی که در تلاوت شرکت‌کنندگان جوان مشاهده نمی‌شد. عواملی همچون توجه نکردن به بهداشت صدا، خستگی، عصبانیت، مصرف دخانیات بر روی صدا تأثیر منفی دارد، اگر اینها نباشد سن نمی‌تواند بر روی عملکرد اثر بگذارد. در مجموع عملکرد نماینده خوزستان در فینال مسابقات قرائت خوب بود و از لحاظ نغمه‌پردازی خیلی خوب عمل کرد اما مشکلی که وجود دارد تجوید است؛ در کشور ما تجوید خاصی وجود دارد که معمولاً مورد پسند استادان تجوید قرار می‌گیرد. در مصر تفاوت بین تجوید قاریان مشهود است. این گستردگی و تنوع مکاتب مختلف تجویدی در کشور ما مثل مصر وجود ندارد و همه باید از لحاظ تجویدی مثل هم باشند. به نظر می‌رسد که امتیاز سید جاسم موسوی از تجوید کم شده باشد.

وی تصریح کرد: اوقاف خوزستان امسال در زمینه اعزام نمایندگان به مسابقات کشوری خوب عمل نکرد؛ اعزام شرکت‌کنندگان با اتوبوس از جنوب غرب کشور تا شمال غرب کشور با مسافت 20 ساعتی رمقی برای شرکت‌کننده باقی نمی‌گذارد. از شرکت‌کنندگان دیگر استان‌ها نحوه اعزام‌شان را که جویا شدیم یا با هواپیما آمده بودند یا با قطار. خستگی راه، بیماری، راه طولانی، همه اینها بر عدم آمادگی و عملکرد شرکت‌کنندگان اثر می‌گذارد. همان روزی که شرکت‌کننده به محل مسابقات می‌رسد با همه آن خستگی‌ها و بدون استراحت قرعه مسابقه را به او داده و باید در مسابقات شرکت کند. البته با همه این تفاسیر نمایندگان خوزستان خوب عمل کردند و این پاداش زحمت و تلاش گروه‌ها است؟ عدم استقبال از گروه‌های برتر و همچنین تقدیر از آنها ایرادی است که به مسئولان فرهنگی وارد است. حتی برای تامین هزینه سفر اینها هم اقدامی صورت نگرفت.

گفتنی است، مهدی دغاغله داور رشته‌های حفظ 10 جزء، 20 جزء و تواشیح و فینال فینالیست‌های قرائت بود.

captcha