لزوم خوانایی در کنار توجه به عناصر کتابت قرآن
کد خبر: 3644098
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱

لزوم خوانایی در کنار توجه به عناصر کتابت قرآن

گروه ادب: استاد علوم قرآنی مرکز طبع و نشر قرآن بر لزوم خوانایی آیات قرآن در کنار توجه به عناصر کتابت قرآن تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیدمهدی سیف، کارشناس و استاد مرکز طبع و نشر قرآن در مراسم رونمایی از نخستین مصحف کتابت شده دارالکتابه مرکز طبع و نشر به خط استاد محمدعلی قربانی به شیوه نسخ ایرانی که امروز برگزار شد، اظهار کرد: اولین جلوه قرآن کریم در قرائت بوده است. ابتدا قرآن از طریق قرائت وحی شد و سپس به دستور رسول اکرم(ص) کتابت شد. قرآن هم قرائت و هم کتابت را پرورش داد.

وی گفت: دانشمندان زبان عربی می‌گویند زبان عربی به برکت قرآن کریم ترقی کرده است. امروز تغییراتی روی داده تا به وضعیت فعلی برسیم. اخیراً رونق جدیدی در حوزه کتابت ایجاد شده است، ولی کتابت قرآن چند مسیر را طی می‌کند؛ یکی از این مسیرها کار هنری اساتید است که البته برخی از آن کم و گزیده و برخی انبوه است.

سیف ادامه داد: صنعت چاپ و الکترونیکی شدن آن، برای کتابت و خط مشکلاتی ایجاد کرده است. خلق تابلوی هنری به صورت انبوه نیست که در آن یک فراز، آیه و یا جمله‌ای از قرآن به تصویر کشیده می‌شود. هنرمند برای چنین کاری وقت می‌گذارد، فکر می‌کند و کاری بدیع ارائه می‌کند، ولی باز هم کار را اسکن و در کامپیوتر روتوش می‌کند، اما آنان که برای اصالت عملکرد در حوزه کتابت اهمیت قائل هستند، همه کارها را با دست انجام می‌دهند.

این استاد علوم قرآنی افزود: کتابت قرآن عناصر مختلفی دارد که کتابت حروف را رسم می‌گویند. علائم و اعراب‌گذاری خط قرآنی ضبط نامیده می‌شود. تقسیمات قرآن، آیات، علامت وقف و مسئله خوشنویسی که اصول آن باید رعایت شود، همگی مهم هستند. قرآن به احسن وجه نازل شده است و باید به احسن وجه نیز کتابت شود.

سیف گفت: رسم و ضبط و تقسیمات و خوشنویسی و در پایان خوانایی که من روی آن تاکید می‌کنم از اصول مهم در کتابت قرآن است. زیبانویسی یک اصل است، به طوری که باید با گشودن قرآن در یک نگاه از خط کتابت شده راضی شویم. حروف و کلمات باید روشن و مشخص شده باشد و علائم سر جای خود قرار بگیرد. گاه کلمات پرعلامت و شلوغ است. آیا باید کلمات را فشرده نوشت یا به صورت بسیط؟ باید قواعد خوشنویسی رعایت شود، ولی مردم باید آن را راحت بخوانند.

وی تاکید کرد: باید به خط جامعیت دهیم، یعنی علاوه بر رعایت عناصر، فاکتور خوانایی را نیز مورد توجه قرار دهیم.

در این مراسم احمد زرنگار، معاون سازمان دارالقرآن، حسن محمدی، مدیر اتحادیه تشکل‌های قرآنی، محمدرضا پورمعین، پیشکسوت قرآنی، سیدعلی سرابی، قائم مقام مرکز طبع و نشر، مصیب‌زاده، از مسئولان قرآنی وزارت آموزش و پرورش، بحرالعلوم، خواجه‌پیری و بسیاری از اساتید خوشنویسی و کتابت قرآن نیز حضور داشتند.

در پایان این مراسم از برخی از اساتید خوشنویسی تجلیل شد و از قرآن کتابت شده به خط محمدعلی قربانی رونمایی به عمل آمد.

captcha