بورس بهترین مکان سرمایه‌گذاری
کد خبر: 3644333
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸

بورس بهترین مکان سرمایه‌گذاری

نماگر بورس تهران روز گذشته با رشد ۴۹۸ واحدی (معادل ۰٫۶ درصد) از کانال ۸۴ هزار واحدی عبور کرد و در سطح ۸۴ هزار و ۴۱۴ واحد ایستاد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جهان اقتصاد نوشت: رشد قیمت کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، گزارش‌های مثبت گروه های بورسی، آمادگی بازار سرمایه برای ورود به رشد، رسیدن قیمت سهام به کف قیمتی و ابلاغ کاهش سود بانکی از جمله عواملی بودند که زمینه رونق بورس و رشد شاخص را در هفته های اخیر فراهم کردند.  به طوری که بازار سرمایه در هفته های اخیر، معاملاتی پر رونق را تجربه می کند به طوری که شاخص کل پس از مدت‌ها توانست وارد کانال ۸۰ هزار واحدی شده و پس از آن مرزهای مقاومت شاخص را یکی پس از دیگری شکسته و رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند.
شاخص کل بورس در سایه رونق معاملات اکنون در مرز کانال ۸۵ هزار واحدی قرار گرفته و به نظر کارشناسان در روزهای آینده رشد بیشتری نیز خواهد داشت.
رشد بازار سرمایه در هفته های اخیر به حدی رسیده که برخی فعالان بازار سرمایه انتظار دارند، شاخص بورس، رکورد چهار سال پیش خود را شکسته و بار دیگر وارد کانال ۸۹ هزار واحدی شود، که البته برخی این ادعا را بیش از حد خوشبینانه می دانند.
نرخ جهانی کامودیتی‌ها در حال افزایش که تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه دارد به عنوان نمونه خریـد نقدی مس در ساعـات معاملاتی روز دوشنبه در بـورس لندن با افزایش همراه شد و با نرخ ۶ هزار و ۴۸۶ دلار بر تن معامله شد.
نماگر بورس تهران طی معاملات روز گذشته ششمین کانال‌شکنی در تابستان را تجربه کرد و با رشد ۴۹۸ واحدی به سطح ۸۴ هزار و ۴۱۴ واحد رسید. کاهش فشار فروش به‌دنبال اتمام زمان تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها در روز یکشنبه و همچنین شروع مثبت بازارهای جهانی عوامل حمایت‌کننده از شاخص بازار سهام بودند. این وضعیت به اغلب گروه‌های بازار سرایت کرد؛ به‌طوری‌که رشد قیمت‌ها در ۲۷ صنعت بورسی رقم خورد. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد پایداری قیمت‌ها در بازارهای جهانی، وضعیت مناسب دلار، ارسال سیگنال‌های مثبت از نرخ سود و رفع استرس کوتاه‌مدت ناشی از تسویه اعتبارات، زمینه را برای تداوم رشد شاخص سهام فراهم آورده‌ است. سفارش‌های خرید نیز در دو نماد تازه‌وارد بورسی نشان می‌دهد نقدینگی لازم به صورت بالقوه وجود دارد و شاید با افزایش اطمینان جسارت ورود پول‌های تازه به بازار سهام افزایش یابد.
شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران که در روز دوشنبه توانسته بود از کانال ۸۳ هزار واحدی عبور کند و تا نیمه کانال ۸۴ هزار واحدی بالا رود، روز سه شنبه توانست بار دیگر سقف‌شکنی کرده و وارد کانال ۸۵ هزار واحدی شود.
روز سه شنبه دماسنج بازار ۹۲۹ واحد رشد کرد و تا رقم ۸۵ هزار و ۳۴۴ واحدی بالا رفت. همچنین شاخص کل هم وزن با رشد ۸۱ واحدی مواجه شد و به رقم ۱۷ هزار و ۸۵۴ واحدی رسید.
شاخص آزاد شناور با رشد ۹۱۶ واحدی همراه شد و به رقم ۹۲ هزار و ۹۲۸ واحدی رسید. شاخص بازار اول و بازار دوم نیز هر یک به ترتیب ۸۰۳ و ۱۲۰۸ واحد رشد کردند.
در معاملات روز سه شنبه فولاد مبارکه اصفهان، مخابرات ایران، شرکت ارتباطات سیار ایران و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین تاثیر افزاینده را روی دماسنج بازار سرمایه داشتند، اما در طرف مقابل معدود نمادهایی همچون سایپا، بانک انصار و ملی صنایع مس ایران سعی کردند دماسنج بازار سرمایه را به سمت پایین هدایت کنند.
روز سه شنبه روند قیمت‌ها در گروه مواد و محصولات دارویی افزایشی بود به طوری که اکثریت نمادهای دارویی مخصوصا نمادهایی با حجم و ارزش معامله بالا توانستند در قیمت پایانی از خود رشد نشان دهند. در این گروه پنج میلیون سهم به ارزش حدود سه میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.
در گروه فلزات اساسی اکثریت نمادها یک الی دو درصد روند کاهش و افزایش در قیمت پایانی داشتند. در این گروه ۶۴ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.
همچنین در گروه اطلاعات و ارتباطات دو نماد های وب و مبین وان کیش که به تازگی در بورس و فرابورس ایران عرضه شدند، شاهد رشد نزدیک به پنج درصدی داشتند و آتی داده پرداز با افت ۱٫۱۴ درصدی در قیمت پایانی مواجه شدند.
در چهارمین روز معاملات بورس تهران فرآورده‌های نفتی توانستند یک دست رشد کنند در این گروه ۵۹ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۲۱ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.
در گروه محصولات شیمیایی نیز عمدتا با رشد قیمت‌ها مواجه بودیم. در این گروه ۹۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد تومان داد و ستد شد.
در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز روز سه شنبه شاهد رشد خوبی در قیمت‌های پایانی بودیم و نماد معدنی و صنعتی چادرملو در این گروه جزو نمادهای تاثیرگذار روی دماسنج بازار سرمایه بود. در این نماد شاهد صف خرید نیز بودیم.
ارزش معاملات بورس تهران روز سه شنبه به رقم ۲۱۲ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد ۷۳۴ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. تعداد معاملات نیز به رقم ۵۴ هزار و ۶۵۵ واحدی رسید.
آیفکس نیز روز سه شنبه با رشد ۵٫۶ واحدی همراه شد و به رقم ۹۵۷٫۶ واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۳۴۲ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۲۷۲ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۸ هزار و ۵۴۳ نوبت داد و ستد بود. از جمله نمادهای تاثیرگذار روی آیفکس می‌توان به پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت لاوان نام برد.
captcha