علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، درباره ظرفیتهای قیام عاشورا در جهت حل مشکلات و بحرانهای امروز جهان اسلام و شباهتهای وضعیت امروزی دنیای اسلام با زمان امام حسین(ع) گفت: شعار جاودانه «کل یوم عاشوراء و کل ارض کربلاء» سرنوشت بشریت است. اگر روزی نبرد حق و باطل در محدوده کربلا رخ داد، امروز این نبرد جهانی شده است و اگر پیش از این، جنگ این دو جبهه سخت بوده امروز به جنگ نرم تبدیل شده است. اما حق و باطل همان است و فرقی نکرده و امروز کاملا میتوان معاویهها، یزیدها و عمروعاصهای عصر حاضر را معرفی کرد.
وی ادامه داد: امروز جریان یزید و متحدانش به سردمداری آمریکا، صهیونیسم و مرتجعان منطقه مشخص هستند و جریان مقاومت نیز به پرچمداری جمهوری اسلامی ایران درمقابل این جریان قرار دارد. این نبرد اکنون در کل جهان بهویژه در جهان اسلام و بالاخص در منطقه غرب آسیا به وضوح قابل رصد است و این جنگ حق و باطل ادامه همان نبرد حق و باطل جبهه امام حسین(ع) و جبهه یزید است.
عنصر مقاومت نهفته در دفاع مقدس ریشه در عاشورا دارد صدرا درباره تقارن هفته دفاع مقدس با ایام شهادت امام حسین(ع) و ضرورت تبیین قابل اجرا بودن آرمانهای قیام عاشورا با معرفی مناسب دفاع مقدس گفت: عزتآفرینی دفاع مقدس امر مورد تأیید دشمنان نیز هست که ثبات تاریخی به کشور بخشید و تداوم آن امروز به تقویت جبهه مقاومت انجامیده و حوزه نفوذ آن به تأمین امنیت و ثبات کل منطقه رسیده است و این دستاوردها از برکات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: دفاع مقدس با الهام از ارزشها و آمانهای قیام امام حسین(ع) نشان داد که میتوانیم با اتکا به نیرو و توان خودمان جلوی دشمن بایستیم و مقاومت کنیم و این اتفاق نیز افتاد. اکنون جریان تکفیری و مثلث شوم ارتجاع ـ استکبار ـ صهیونیسم جهانی متوجه شده که جریانات و تحولات منطقه به نفع جبهه مقاومت پیش میرود و ریشه اصلی این مسئله به عنصر مقاومت در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برمیگردد.
وی با بیان این پرسش که خود این عنصر مقاومت در کجا و در کدام تحول تاریخی ریشه دارد، گفت: در این باره میتوان گفت اگر شور حسینی و عاشورایی و امید مهدوی از دفاع مقدس کنار رود چیزی از آن باقی نمیماند و تنها به نبرد سلاحها و شلیک تیرها و توپها محصور میشود. اگر قرار به غلبه براساس توپ و تانک و تجهیزات بود که صدام بسیار قویتر بود. در واقع الگوی عاشورایی و مهدوی ما را در دفاع مقدس به موفقیت رساند.
صدرا یادآور شد: الان هم جریان مقاومت مبتنی بر شهادتطلبی حسینی و امید و انتظار مهدوی به پیش میرود و گرنه اگر عنصر شهادتطلبی از جبهه مقاومت گرفته شود نبرد با جبهه تکفیری به جایی نمیرسد. در مناطق شیعه عراق چون عنصر شهادتطلبی را از امام حسین(ع) به عنوان الگو فرا گرفته بودند با وجود اینکه در محاصره تکفیریها بودند سقوط نکردند و توانستند مقاومت کرده و حتی محاصره را بشکنند.
عزتطلبی در میدان کربلا آزموده شدوی با تأکید بر این که عزتطلبی یک فضیلت الهی، انسانی و اخلاقی و لذا مسئلهای تاریخی است، گفت: هرچه تاریخ هم به جلو برود ذلت جای عزت را به عنوان یک فضیلت نمیگیرد، اما این عزتطلبی در صحنه کربلا آزموده شد. کربلا صحنه پیروزی عزت بر ذلت بود و الا بحث قدرت و ضعف نبود. یزیدیان به دنبال ذلیل کردن امام حسین(ع) بودند، اما حضرت سید الشهداء(ع) توانست آنها را ذلیل کرده و به مظهر عزتخواهی بدل شود. بنابراین دفاع مقدس به عنوان یک نمونه شبیهسازی شده نهضت عاشورا مظهر عزت ملی شد و الان این الگو در قالب جبهه مقاومت به کل منطقه از عراق تا کشورهای حاشیه دریای مدیترانه تعمیم یافته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: همین نیروی بسیج از آموزههای عاشورایی است که تودههای مردمی به صورت خودجوش با ایثار و فداکاری عزت کشور را حفظ کرده و میکنند و قطعا استفاده از چنین الگویی ثبات و امنیت کشور و جهان اسلام را به دنبال دارد.
چرا هیئات مذهبی به آفت سیاستگریزی و سیاتزدگی دچار میشوند صدرا درباره برخی انتقادات وارده به هیئتهای مذهبی و کارکرد آنها به ویژه در حوزه سیاسی گفت: هیئتهای مذهبی سازمانهای مردمنهاد هستند. حتی پیش از قیام عاشورا این هیئات در قالب شبکههای ارتباطی با امام حسین(ع) وجود داشتند که مردم را به پیوستن به امام حسین(ع) هدایت میکردند اما زمانی که ابن زیاد به کوفه میآید این سران بسیجکننده را که حدود 86 نفر بودند شناسایی و دستگیر کرد که یکی از آنها مختار بود. اما این شبکهها بعدها شکل هیئتی پیدا کردند که انقلاب اسلامی نیز با استفاده از این الگو به پیروزی رسید.
وی عنوان کرد: در واقع هیئتهای مذهبی باعث پایداری شیعه در طول تاریخ بودند و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند و همین هیئتها و مساجد بودند که در دفاع مقدس به یک واحد نظامی و اعزام مردم تبدیل شدند.
صدرا اظهار کرد: اما امروز که از نهضت انقلابی به نظام وارد شدهایم لازم است هیئتها یک سازمان و تشکل پایدار و ماندگار، نه به معنای حزبی، پیدا کنند که در این مسئله خلا وجود دارد. همین مسئله باعث میشود که هیئتهای مذهبی در عین حال که باید نسبت به سرنوشت کشور، استقلال، آزادی و مسیر حرکت حکومت اسلامی حساس باشند، اما بعضا به مسائل جناحی وارد میشوند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: این به معنای آن نیست که فعالان در هیئتها نباید گرایش جناحی داشته باشند، بلکه به این معناست که گرایشات جناحی خود را در هیئت و مجالس وارد نکنند. متاسفانه چون این مسائل از هم تفکیک نمیشود هیئتهای مذهبی یا سیاستگریز میشوند یا سیاستزده.
علیرضا صدرا در پایان اظهار کرد: هیئتهای مذهبی باید سیاسی به معنای واقعی بوده یعنی نسبت به سرنوشت کشور حساس باشند، احساس مسئولیت کنند و در نبرد حق و باطل، طرفین جبهه را به خوبی شناخته و طرف حق را بگیرند. اما در عین حال مواظب باشند طرح مسائل جناحی به جای مسائل بنیانی اعتقادی و ملی در محافل و مجالس، به جای وحدتآفرینی، به تفرقه و اختلاف میانجامد.