به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) مهندس سیدمجتبی حسینی در ادامه شرح زیارت جامعه کبیره به تبیین عبارت «اجسادکم فی الاجساد» پرداخت. وی اظهار کرد: جسد یعنی جسم و بدن. هر انسانی یک بدنی دارد، هر موجود مادی یک جسمی دارد. معمولا جسم را برای مجموع اشیاء مادی میگویند چه انسان و چه غیر انسان، اما جسد را برای ذویالعقول میگویند. جسم را برای همه چیز میگویند، چه ذویالعقول، چه ذویالحیاه و چه غیر ذویالحیاه. در این فراز زیارت باید ببینیم چه تفاوتی بین اجساد اهل بیت(ع) و دیگر اجساد است.
وی افزود: من و شما مظلومیم. در دنیایی قرار گرفتیم که یک کالبد محدود مادی ما را احاطه کرده و تمام تبلیغات میخواهد که ما را در همین دنیا محصور کند اما دنیا خیلی فراتر از اینهاست. خود شما هم خیلی بزرگتر از این چیزی هستی که اکنون هستی. لذا ما همه چیز را در دیواره مادی این عالم که برای ما معرفی شده است میبینیم. علم، اول داستان است و اساس مسائل را هنوز پاسخ نگفته است.
وی ادامه داد: وقتی ما درباره اهل بیت(ع) صحبت میکنیم باید ریشههای قرآنی آن را بدانیم. همه آدمها از نظر همین جسم و جسد مثل هم نیستند. مثلا حضرت ابراهیم(ع) را زنجیر بستند و در آتش انداختند. آن فلز و زنجیر در حرارت آتش ذوب شد اما ابراهیم(ع) ذوب نشد. پس ما یک آدمهایی میتوانیم داشته باشیم که حتی آتش ذوبشان نمیکند. در مورد حضرت موسی(ع) قرآن فرمود: «وَاضْمُمْ يَدَكَ إِلَى جَنَاحِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ؛ دست خود را به پهلويت ببر سپيد بىگزند بر مىآيد (سوره 20 آیه 22).»
حسینی اضافه کرد: از این بالاتر وجود خود حضرت عیسی(ع) است. باید یک مرد و یک زن با هم یک ارتباطی داشته باشند تا یک شخصی به دنیا بیاید. در مورد حضرت عیسی چه اتفاقی افتاده است؟ جسم، جسم است و همه کاراییهای یک جسم را داشت اما تولد و مرگش متفاوت بود. در قضیه حضرت ابراهیم(ع)، همسر او در سن بالا بچهدار شد. وقتی فرشتگان آمدند برای عذاب قوم لوط، در همان مسیر ملاقاتی با حضرت ابراهیم(ع) داشتند و گفتند ما آمدهایم به شما بشارت فرزند بدهیم. حضرت ابراهیم تعجب کرد. ملائکه گفتند: «أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ؛ گفتند آيا از كار خدا تعجب مىكنى رحمت خدا و بركات او بر شما خاندان [رسالت] باد بىگمان او ستودهاى بزرگوار است (سوره 11 آیه 73).»
وی تصریح کرد: اینها آیات قرآن است. آنهایی که هر چیزی را متوجه نمیشوند فضائل اهل بیت(ع) را میگویند غلوّ است. آیا آیه قرآن هم غلو است؟! از امر خدا نباید تعجب کنی، چون تو دنیایت را دنیای کوچکی درست کردهای. ما دنیایمان کوچک است، جهانبینیمان کوچک است و در این دنیای کوچک خیلی چیزها امکان پذیر نیست لذا تعجب میکنیم. اگر بگوییم ابراهیم را در آتش انداختند، آتش زنجیر را ذوب کرد اما ابراهیم سالم ماند، یک عده میگویند این حرفها را آخوندها گفتهاند. نهایتا تعجب میکنند.
کارشناس معارف دینی عنوان کرد: اگر در مورد اجسام اهل بیت(ع) نکات خاصی برای شما گفتند نمیگوییم همهاش درست است اما آن چیزی که قرار باشد درست باشد تعجبی ندارد. «أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ.» اصطلاح «علیکم اهل البیت» هم میفرماید. یعنی حتی به شخص هم نمیگوید. لذا وقتی در زیارت میگوییم «اجسادکم فی الجساد» دنبال آناتومی نیامدیم، بلکه چیز دیگری داریم میگوییم. وقتی صحبت شهادت حضرت حسین(ع) میشود ما گریه میکنیم اما قضیه کربلا تعداد کشته شدگان نیست. کربلا تراژدی نیست، محور عاشورا خود حضرت حسین(ع) است. جسم ایشان از این جسمهای معمولی نیست، این جسم از یک لایه دیگر است.
وی خاطر نشان کرد: در یک روایت فرمود: خداوند وقتی خواست ما را بیافریند، جسم ما را آفرید و از این جسم، روح شیعیان را آفرید. روح شیعیان از جنس جسم اهل بیت(ع) است. در ادامه روایت میفرماید: به همین دلیل است که روح اینها به جسم ما گرایش دارد. به تعبیری دیگر به همین دلیل است که آنچه بر جسم ما وارد میشود روح آنها را میآزارد. وقتی شما یک مصیبتی را میشنوید آن ضربهای که به جسم حضرت میخورد، مستقیم به روح تو میخورد چون از جنس هم هستند. جسم اهل بیت(ع) در عین اینکه جسم است از جنس مادی به معنای مادی نیست.
وی افزود: «اجسادکم فی الاجساد» میخواهد ما را به یک عالمی دیگری ببرد. جامعه کبیره را اگر کسی بفهمد عرفانیترین متنی است که هیچ یک از عرفا قد و قواره تفکرشان به آن نمیرسد. «اجسادکم فی الاجساد» یعنی میان شما شیعیان هم از این اجساد هست. شخصی آمد خدمت امام صادق(ع) و گفت در منطقه خراسان خیلی مرید دارید، چرا قیام نمیکنید؟ حضرت فرمود: برو داخل تنور. آن شخص امتناع کرد. یک نفر از راه رسید تا سلام کرد حضرت فرمود: برو داخل تنور و آن شخص اجابت کرد. وقتی در تنور را باز کردند دیدند آن شخص داخل تنور نشسته و قرآن میخواند.
حسینی در پایان گفت: حضرت فرمود از اینها چند نفر در میان شما هستند؟ ما در یک عالم دیگری هم هستیم. ما در همین زمان میتوانیم در یک دنیای بزرگتری زندگی کنیم. نیازهای اساسی ما یک چیزهای دیگری هم هست. این حرفها برای جسم این دنیا نیست برای جنس یک دنیای دیگری است. لذا وقتی حبیب بن مظاهر به میدان رفت اصلا درد را نمیفهمید.
دریافت