میرباقری چند بار باید خود را ثابت کند
کد خبر: 3649308
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
پی‌گیری گلایه کارگردان مختارنامه؛

میرباقری چند بار باید خود را ثابت کند

گروه هنر: داود میرباقری، فیلمسازی است که فاخرترین کارهای تلویزیون در کارنامه وی است. در چنین شرایطی چگونه برای ساخت «سلمان فارسی» به وی اطمینان نداریم؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سالهاست در ایام محرم سریال «مختارنامه» از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود. مجموعه‌ای زیبا که دیدن آن هنوز هم خالی از لطف نیست، اما در این میان سوالی مطرح است که باید به آن پاسخ داده شود، آن‌هم این‌که چرا ما با گذشته نزدیک به یک دهه هنوز نتوانسته‌‌ایم اثری تولید کنیم که بتواند جانشین «مختارنامه» باشد؟ این سوال وقتی جدی‌تر می‌شود که به سخنان میرباقری در این زمینه توجه کنیم. وی در برنامه «چهلچراغ» به محمدرضا شهیدی فر می‌گوید: چقدر باید به خاطر «سلمان» روح و زندگی‌ام زخم بخورد؟ این زخم‌ها زمانی اجر دارد که نتیجه داشته باشد. من ۱۵ سال پیش «سلمان» را نوشته‌ام و آماده است. دیگر خسته شده‌ام از این نوع کار کردن؛ یعنی شما سال‌ها زحمت می‌کشید ولی آخر کار با آنچه فکر می‌کردی تفاوت دارد و موضع‌گیری‌ها، کمبود امکانات و یک تغییر مدیریت این همه لطمه به کار وارد می‌کند.

میرباقری در ادامه سخنانش در برنامه «چهلچراغ» درباره اهمیت پروژه «سلمان فارسی» تاکید کرده است: به اعتقاد من «سلمان فارسی» یک پروژه جهانی است به‌خصوص که موضوعش جست‌وجوی خداست که همه جهانیان سال‌هاست با آن درگیرند. شخصاً به لحاظ ساختار همه بضاعتم را گذاشتم روی فیلمنامه تا کار جذابی شود تا هم‌ مخاطبان حرفه‌ای و هم‌ مخاطبان عام از آن لذت ببرند. این کارگردان به مجری برنامه می‌گوید: می‌خواهم باقیمانده عمرم را با سلمان بگذرانم. سلمان همان کسی بود که به دنبال منجی می‌گشت و قبل از اسلام به مسیح به عنوان منجی فکر می‌کرد، اما بعد از اسلام عشق به علی (ع) است که حالش را خوب می‌کند.

از سخنان میرباقری کاملاً این نکته هویداست که مسئولان سیما برای ساخت این مجموعه به وی فشار می‌آورند که پروژه را کم حجم‌تر کند، ولی میرباقری کسی نیست که بخواهد چنین موضوع عظیمی را قربانی خست مدیران کند، البته این موانع در شرایطی است که می‌بینیم کارهای بی‌کیفیتی در تلویزیون تولید می‌شود که توجیهی برای ساخت آنان نیست، اما سیما برای کاری که از هم اکنون کیفیت و ارزش‌های آن مشخص است تردید می‌کند؟! حال می‌خواهیم در این بحث از نظرات سینماگران نیز بهره ببریم تا گزارش‌مان شکل منصفانه‌تر به خود گیرد.

محمود فلاح تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که در پروژه «مختارنامه» نیز به عنوان تهیه‌کننده حضور داشته در پاسخ به این سوال که هزینه کردن به روی کاری چون سریال «سلمان فارسی» چه دست آوردهایی خواهد داشت؟ گفت: جواب به این سوال را بارها در ایام ماه محرم داده شده است، چون با پخش چندین‌باره «مختارنامه» باز هم این مجموعه برای تماشاگران قابل دیدن است. درباره جذابیت این کار همین اندازه باید گفت که در ایام محرم تنها یک شبکه «مختارنامه» را باز پخش نمی‌کند، بلکه شبکه‌های متعددی این کار را نمایش می‌دهند.

وی افزود: در چنین شرایطی چگونه می‌توان فکر کرد میرباقری سریالی در حوزه تاریخ اسلام بسازد و آن کار برای سیما دست آورد لازم را نداشته باشد، البته باید این نکته را هم مد نظر قرار داد که تنها «مختارنامه» نیست که کاری تحسین آمیز شده، بلکه سریال دیگر میرباقری «امام علی (ع)» نیز هنوز در ایام ماه مبارک روی آنتن می‌رود و آن‌هم زیبایی‌های خاص خود را دارد. در کنار این دو مجموعه تاریخی باید از «مجموعه معصومیت از دست رفته» به عنوان کار درخشان دیگری از میرباقری نام برد. تمام این توضیحات نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری به روی کار این فیلمساز، همیشه سودآور خواهد بود.

فلاح با تاکید بر این‌که برخی کارهای تلویزیونی با وجود سرمایه‌گذاری کلان تاریخ مصرف دارند، اظهار کرد: اگر قرار است صرفه‌جویی در امر تولید سریال‌ها صورت گیرد، باید جلوی کارهایی گرفته شود که تاریخ مصرف دارند و بعد از یک بار دیگر نمی‌توان آن را تماشا کرد، ولی تجربه نشان داده که میرباقری هیچکدام از سریال‌هایش تاریخ مصرف دار نیست.

موضوع دیگری که در این رابطه مطرح است به این امر بر می‌گردد که میرباقری را نباید برای کوچک کردن مجموعه تحت فشار قرار داد، چون تجربه همکاری با وی به من نشان داده وی برای تک تک سکانس‌هایی که فیلمنامه نوشته است، هدف دارد و بدون دلیل بخشی را در فیلم جای نمی‌دهد، برای همین باید به فیلمنامه آن به صورت کامل اعتماد کرد تا کار درخشانی در این حوزه تولید شود.

جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون به عنوان دیگر سینماگری که در این گزارش از نظرش بهره برده شد نیز درباره موضوع مورد نظر معتقد است: ما چند فیلمساز تاریخی‌ساز داریم که کارشان وارد هستند؟ جواب به این پرسش کاملاً مشخص است. تعداد سینماگران خوب در این حوزه به بیش از تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد که متاسفانه با فوت فرج‌الله سلحشور از تعداد آنها یکی کم شد. برای همین قابل درک نیست، وقتی فیلمسازی چون داود میرباقری که کارهای فاخری در پرونده کاری خود دارد، چرا برای ساخت سلمان فارسی با مشکل مواجه می‌شود، آیا این فیلمساز بارها با کارهایش نشان نداده، فیلمسازی خبره در این حوزه است.

وی تاکید کرد: طی چهار دهه‌‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد شاید بیش از 10 سریال فاخر تاریخی در تلویزیون ما تولید نشده باشد که هنوز هم ارزش دیده شدن داشته باشد. از این تعداد جالب است، دو کار به داود میرباقری اختصاص دارد. میرباقری با «مختارنامه» و «امام علی (ع)» نشان داد در این حوزه یک استثناست برای همین به عنوان کسی که با وی تجربه همکاری دارد از مسئولان می‌خواهم شرایط ساخت «سلمان فارسی» را فراهم کند تا باز هم شاهد تولید یک کار فاخر دیگر در این حوزه باشیم.

درباره این موضوع با سینماگران دیگری نیز صحبت شد که آن‌ها نیز به روی توضیحات فوق تأکید داشتند. با این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت سرمایه‌گذاری و اطمینان به پروژه «سلمان فارسی» در آینده افتخاری خواهد بود که سیما می‌تواند تا سال‌ها از اعتبار آن بهره برد.
captcha