رونمایی از «مکاشفه و تماشا؛ سه سفر به قلب جهان تشیع»
کد خبر: 3651714
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
در حاشیه كارگاه هزار سال مدرسه شیعی در آلمان صورت گرفت؛

رونمایی از «مکاشفه و تماشا؛ سه سفر به قلب جهان تشیع»

گروه بین‌الملل: نخستین کارگاه مطالعات شیعه‌پژوهی با عنوان «هزار سال مدرسه شیعی»، به همت رایزنی فرهنگی ایران در آلمان برگزار شد و در حاشیه این کارگاه از کتاب عکس «مکاشفه و تماشا؛ سه سفر به قلب جهان تشیع» رونمایی شد.

رونمایی از کتاب عکس «مکاشفه و تماشا؛ سه سفر به قلب جهان تشیع»
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)؛ در حاشیه نخستین کارگاه مطالعات شیعه‌پژوهی در آلمان که 14 و 15 مهرماه سال جاری برگزار شد، از کتاب عکس «مکاشفه و تماشا؛ سه سفر به قلب جهان تشیع» رونمایی شد.

 این کتاب با مدیریت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان و به کوشش آقایان «سعید عدالت‌نژاد» و «بوریس فون براوخیچ» و با حمایت وزارت امور خارجه آلمان به‌عنوان بخشی از مبادله فرهنگی میان آلمان ـ ایران و همکاری مراکز مختلف از جمله مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شده است.

 این کتاب در بردارنده پنج مقاله و بیش از دویست قطعه عکس است، اما فاقد فهرست و یا نمایه  عکس‌هاست و برای پیدا کردن عکس مورد نظر راهی جز ورق زدن کتاب وجود ندارد و عدم ذکر تقویم شمسی یا قمری در برابر تاریخ برخی عکس‌ها از دقت مجموعه کاسته است.

محسن الویری، از اساتید حوزه و دانشگاه پس از حضور در این کارگاه علمی در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: «مقاله ابتدایی کتاب در دو صفحه با عنوان «تصاویر دیگران» به قلم کاترین کرون بایکس بر اهمیت هنر عکاسی برای نشان دادن حرکت «یکی به سوی دیگر» و ضرورت تأمل بر معنایی که یک قطعه عکس در ورای قالب‌ها و ظواهر خلق می‌کند، تأکید می‌کند.

مقاله دوم با عنوان «جهان شیعه از نگاه دوربین» به قلم سیدعلی موجانی(رایزن فرهنگی ایران در آلمان) ضمن اشاره به مهم‌ترین تحولات مربوط به حضور عثمانی‌ها در عتبات مقدسه در عصر قاجار و سفر ناصرالدین شاه به عتبات عالیات، درباره عکس‌های باقیمانده از آن دوران نکات ارزشمندی را بیان کرده است.

محتوای مقاله سوم با عنوان «نگاهی به نظام آموزشی و تربیتی روحانیون شیعه» به قلم «سعید عدالت‌نژاد» و مقاله چهارم با عنوان «شاهان قاجار در نجف و کربلا: عکاسی و خطاطی در زمان ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه» نوشته «کارمن پرز گونزالز» است.

مقاله پنجم با عنوان «سکوت طالبان علم» به قلم هانس گئورگ برگر، عکاس اصلی این مجموعه، نوشته شده است. برگر در محدوده زمانی تابستان 1375 تا 1384 شمسی توانسته در حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و مشهد عکس‌برداری کند. امکان او برای عکس‌برداری از محیط‌هایی مانند جامعه الزهراء و پرتره طلاب آن شاید هیچگاه برای یک عکاس ایرانی فراهم نیاید.

مقاله پایانی نیز به قلم بوریس فون براوخیچ با عنوان «نگاه آزاد» به تحلیل عکس‌های هانس گئورگ برگر پرداخته است.

الویری در بخش دیگر از یادداشت خود افزوده‌ است: اهمیت این کتاب به نظر بنده در این است که پندار انحصار گفت‌وگو در قالب‌های متعارف را می‌شکند. گفت‌وگو به مفهوم کوشش برای درست فهماندن خود و درست فهمیدن طرف مقابل، حسب تنوع طرف‌های گفت‌وگو نیازمند جست‌وجوی راه‌های تازه است و این کتاب گامی در این مسیر است.

شایان ذکر است این کتاب، در یک سال گذشته در پروسه تولید قرار گرفته و هدف از آن خلق و بازنمایی هویت جغرافیایی تشیع و نشان دادن روند بازسازی عتبات عالیات در ده‌های گذشته عنوان شده و قرار است نمایشگاه این کتاب در چند شهر تهران و آلمان برگزار شود/.

captcha